Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, December 29, 2011

Birokrasi dalam ibadat

Bismillah. Assalamualaikum.

Suatu hari berlakunya ops membanteras maksiat yang melibatkan jabatan pencegah maksiat dan pihak berkuasa tempatan di suatu tempat. Banyak pasangan lelaki-perempuan yang bukan muhrim dicekup berkhalwat dalam pelbagai keadaan. Setelah maklumat diambil, semua pasangan dibawa ke pejabat agama untuk tindakan lanjut.


Ustaz: Adik berdua tadi di dalam bilik hotel tu buat apa? Kenapa adik berdua hanya bertuala semasa pihak berkuasa memasuki bilik hotel adik?


"Kami.... Kami..." pasangan A tergagap-gagap memberi penjelasan dan hanya terhenti setakat itu.


Pasangan A: Kami saling mencintai ustaz. Kami sangat rindu. Sebab tu kami menyewa hotel untuk melapaskan kerinduan. Kami dah lama bercinta.

Ustaz: Kedua ibu bapa adik berdua tahu ke kamu sedang bercinta?

Pasangan A: Tahu, Ustaz.

Ustaz: Habis tu, mengapa kamu tidak berkahwin je.

Pasangan A: Memang kami nak berkahwin. Tapi...

Ustaz: Kenapa?

Pasangan A: Simpanan kami tak mencukupi.

Ustaz: Adik kerja apa? Dah lama ke kerja?

Pasangan A1: Saya kerja sebagai **** je. Baru setahun kerja. Pendapatan saya tak sampai Seribu sebulan. Mana sempat menabung, Ustaz.

Ustaz: Adik sebenarnya boleh je berkahwin dengan mengadakan majlis yang sederhana mengikut kemampuan. Tak perlu membazir bermewah dalam majlis perkahwinan. Yang penting perkahwinan harus disegerakan.

Pasangan A: Tapi ustaz....

Ustaz: kenapa?

Pasangan A1: errr..... Keluarga girlfriend saya ni meletakkan hantaran RM10k. Setahun kerja saya masih tak mampu kumpul sebanyak tu. Tu tak termasuk dengan barang hantaran, kos kenduri dan persiapan lain.

Ustaz: Sebenarnya dik, itu semua tidak penting. Perkara-perkara sedemikan sebenarnya hanya merumitkan proses perkahwinan. Yang penting adalah adik berdua "bernikah".

Pasangan A: Tapi ustaz... Itu la yang kedua keluarga kami mahukan.


Perbualan mereka berhenti setakat itu. Itu lah antara situasi yang berlaku melibatkan pasangan-pasangan yang dicekup. Namun pasangan yang dicekup tidak hanya melibatkan golongan berpendapatan rendah. Malah ada juga pasangan yang terdiri daripada golongan professional. Membuktikan aktiviti maksiat ini tidak ada batasannya. Malah ada pasangan yang terdiri daripada pelagai usia dari peringkat belasan tahun sehinggalah kepada peringkat setengah abad.


Itu lah yang hendak saya bincangkan di sini. Dikatakan kos kahwin yang melibatkan pelbagai budaya bermegah-megah berdasar majlis resepsi itu la menjadi faktor mengapa anak muda masa kini yang "berkahwin" dahulu sebelum bernikah.


Perkahwinan adalah ibadat. Perkahwinan diibarat sepeti mendirikan masjid. Meruntuhkan perkahwinan seseorang ibarat meruntuhkan masjid. Oleh itu sebaiknya permudahkan lah urusan ibadat.


Kadang-kadang masyarakat kita begitu pelik. Begitu banyak urusan ibadat DIPERSUSAHKAN dengan pelbagai kerenah birokrasi. Manakala urusan maksiat pula dipermudahkan untuk diamalkan.


Sebagai contoh peristiwa yang pernah berlaku kepada seorang hamba Allah, seorang wanita yang bekerja jauh dari kampung halaman. Kerana berada jauh, beliau mendapatkan maklumat prosedur perkahwinan melalui web jabatan agama secara online dan menelefon kepada pegawai di jabatan berkenaan. Daripada maklumat, pegawai berkenaan menyatakan borang-borang boleh didownload melalui web jabatan berkenaan, diisi da diserahkan kepada pejabat agama berdekatan mukim pengantin.


Setelah bersusah payah melengkapkan borang dan mengambil cuti khas untuk pulang ke kampung bagi menyelesaikan urusan permohonan kahwin di pejabat agama yang dimaksudkan, timbul kejadian yang tidak diingini. Pada borang yang di download menyatakan pengesahan status bujang boleh dibuat oleh Majikan atau penghulu mukim pengantin. Kerana jauh bekerja dari kampung, bakal pengantin hanya membuat pengesahan status bujang dari majikan. Apabila ke pejabat agama, pegawai bertugas menegaskan pengesahan status mesti dibuat oleh penghulu mukim pengantin.


Pejabat agama: Cik, pengesahan status mesti dibuat oleh penghulu mukim.

Bakal pengantin: Tetapi pada borang dinyatakan boleh buat pengesahan daripada majikan atau penghulu. Oleh kerana saya jauh bekerja dari kampung, saya buat pengesahan dari majikan la encik.

Pejabat agama: Tetapi ini borang lama. Dah lama ke cik download.

Bakal pengantin: Eh saya baru je download minggu lepas. Lagipon, pegawai di pejabat agama negeri mengatakan saya boleh menggunakan borang yang di download.

Pjejabat agama: Errr sebab itu kami tidak menggalakkan menggunakan borang download. Sekarang semua borang adalah BERBAYAR yang didapatan di pejabat agama daerah.

Bakal pengantin: Habis tu ini bukan salah saya kerana kerana jabatan ini yang tidak cekap dari penyelarasan maklumat. Apa saya perlu buat?

Pejabat agama: Cik kena balik ke mukim cik, dapatkan pengesahan status bujang dari penghulu. Kalau nak ikutkan prosedur, cik perlu isi borang baru dari pejabat agama ni. Tetapi jika cik hantar borang nni pun, kami terima dan kami akan proses.

Bakal pengantin: Eh kalau macam tu susah la saya nak lengkapkan borang. Sebab saya susah nk dapatkan tanda tangan wali hakim dan tanda tangan ketua kampung dalam borang ni. Saya kena guna borang yang saya download ni juga. Jadi kat mana nk letak cop penghulu sedangkan majikan saya dah cop di tempat pengesahan status bujang ni.

Pejabat agama: Owh tak mengapa, Cik minta penghulu cop di sebelah nama majikan.

Maka pengantin terpaksa kembali ke kampung untuk mencari penghulu bagi mendapatkan pengesahan status bujang. Sekembalinya bakal pengantin ke pejabat agama untuk menyerahkan borang, pegawai bertugas tadi tiada kerana sedang menyelesaikan urusan perkahwinan di bilik khas. Maka tugas di kaunter diambil alih oleh pegawai kedua.

Pejabat agama (2): Cik, kena tidak padamkan dahulu nama dan cop majikan, baru dicop nama penghulu pada status pengesahan bujang.

Bakal pengantin: Eh pegawai tadi mengarahkan saya buat sedemmikian.

Pejabat agama (2): Nanti tidak kemas la borang ni.

Bakal pengantin: Habis tu saya nak buat macaman?

Pejabat agama (2):Kita tunggu pegawai atasan saya ya.

Setelah lama menunggu, pegawai pertama tadi keluar dan menyelesaikan kekusutan tadi. Alhamdulillah borang selesai. Begitu lah antara kerenah yang sebenarnya remeh tetapi di persusahkan oleh manusia sendiri dalam urusan ibadat.

Sepatutnya semua pihak diberi kursus untuk bijak menyelesaikan urusan sebegini. Kenapa urusan ibadat tidak diremehkan?

Dan alhamdulillah semua urusan walaupun susah, akhirnya dipermudahkan penyelesaiannya kepada hamba Allah berkenaan. Antara pengajaran daripada kisah ini kepada bakal pengantin, dapatkanlah maklumat secukupnya daripada pejabat agama di mukim anda yang berhampiran, Kerana setiap negeri tidak sama prosesnya. Lebih malang ada juga beberapa daerah tidak ada penyelarasan walaupun dalam negeri yang sama. Sebab itu seeloknya dapatkan maklumat terperinci daripada pejabat agama daerah mukim anda sendiri.


Dalam kisah ini tak perlu menunding jari kepada mana-mana pihak; siapa yang benar dan siapa yang salah. Kerana dalam satu pertelingkahan, dan kita berada dipihak yang betul dan benar... itupun bukan jaminan kita untuk kita dimenangkan dan dibenarkan. Lebih-lebih lagi kita menegakkan benang yang basah. Carilah hikmah disebaliknya (Genta Rasa).

Rujukan:

Genta rasa (ustaz Pahrol)

No comments:

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan