Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Monday, September 12, 2016

Menjadi Pelajar Darrusyifa

Pembukaan Kuliah Pengubatan Islam Kumpulan Ke-5 Darrusyifa Kuching 2014
Bismillah. Perkongsian pengalaman Abe Mad menceburi diri dalam Darrusyifa Sarawak. Pertengahan tahun 2014, ada iklan pengambilan pelajar kumpulan ke-5 Darussyifa Kuching, masa tu berbolak balik hati ni, nak ikut ke tak. Takut tak mampu sebenarnya. Pikir punya pikir, rasa macam ada sesuatu yang perlu dipelajari dalam Darrusyifa. Sesungguhnya ilmu Allah tu sangat luas, andai rating-rating kayu itu dijadikan mata pena, dan seluruh air laut dijadikan dakwat, maka belum cukup untuk menulis segala ilmu Allah dalam alam ini. Ilmu Pengubatan Islam sebahagian dari khazanah ilmu yang makin dilupai, melalui mempelajari ilmu ni, semoga khazanah ilmu ini terus berkembang dan mendapat tempat di hati masyarakat sebagai "compliment medicine" (rawatan pelengkap) dalam rawatan moden sekarang. Untuk pengetahuan pembaca, Darrusyifa adalah badan pengamal perubatan Islam yang diiktiraf oleh KKM sebagai "complimentary medicine". 
Kuliah pertama dari Tuan Guru dan Majlis zikir
Sebagai pelajar Darussyifa, menuntut komitmen yang tinggi. Banyak perkara perlu dikorbankan dan banyak ujian perlu ditempuhi. Pengalaman saya belajar, bukan hanya pelajar mengenai ilmu pengubatan Islam, tetapi "proses" belajar "ilmu" itu sendiri yang amat mahal nilainya. Mengikuti kuliah Tuan Guru Ust Haron Din sendiri memberi pengalaman yang berharga dan bermakna. Setiap kuliah beliau, pasti akan mendapat ilmu yang baru, walaupun tajuk kuliah yang sama dihadiri. Ini membuatkan semua pelajar akan merindui saat kuliah yang diberikan Tuan Guru sendiri. Sebagai pelajar, perlu penuhi tanggungjawab sebagai pelajar iaitu hadir majlis zikir, menghafaz semua ruqyah, menghadiri kuliah (tempoh kuliah yang agak panjang) dan ditasmid. Sebelum diijazahkan, setiap pelajar akan ditasmid (tasmid ruqyah dan tasmid herba) oleh pentasmid yang dilantik. Tasmid ruqyah melibatkan semua bacaan ruqyah. Manakala tasmid herba melibatkan beberapa contoh penyakit, doa/ruqya yang digunakan dan penggunaan herba bagi merawat penyakit berkenaan. Setelah lulus tasmid, dan cukup jam sesi kuliah, maka biasanya pelajar akan diijazahkan dengan ilmu Pengubatan Islam. 
Mempelajari ilmu pengetahuan mungkin mudah berbanding mengamalkannya. Itulah tanggungjawab yang besar sekali untuk beramal dengan ilmu yang dipelajari dengan sebaik mungkin. Alhamdulillah, saya rasa sangat bersyukur kerana berjaya menamatkan sesi kuliah ini dan diijazahkan "Pengubatan Islam" oleh Tuan Guru pada 2015. Abe Mad nk rekemen kepada para doktor dan penolong pegawai perubatan untuk mengikuti kursus ini. Mollek sekiranya diamalkan ruqyah pengubatan Islam semasa merawat penyakit fizikal patient (pt). Disamping berkhidmat memberi rawatan kepada pt, boleh diselitkan unsur-unsur dakwah untuk pt. Kerana orang sakit diibaratkan orang yang sedang lemas, meraka akan sanggup berpaut pada sebarang benda sekalipun walau sehelai rumput demi menyelamatkan nyawa. Pt akan sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapat kesembuhan. Dibimbangi pt akan sanggup mendapat rawatan yang tidak syariah seperti berjumpa tukang sihir dan sebagainya sehingga moleh merosakkan aqidah. Maka sebagai perawat, perlu selamatkan pt ini bersama aqidah mereka... 
Antara Buku Teks dan Rujukan sepanjang pengajian
Jika diselidiki tokoh perubatan Islam lampau, mereka merawat semua penyakit manusia (fizikal dan rohani) digabungkan dengan ruqyah (doa). Ibnu Sina dalam kitabnya menyelitkan ruqyah dalam rawatan penyakit fizikal. Namun khazanah ilmu ini mula dilupai sebaik seiring dengan kajatuhan zaman ilmuan Islam. Semoga usaha Tuan Guru dan seluruh ahli Darussyifa dalam mengembangkan khazanah ilmu ini mendapat keredhaanNya.
Kuliah pertama yang Muallim hadiri bersama Tuan Guru
 Walaupun kesihatan TGHD pada masa ini tidak lah begitu baik, namun demi menyebarkan ilmu dan dakwah, beliau tetap gagahkan diri bertemankan anak beliau untuk ke Sarawak bagi menyampaikan kuliah. Setiap pelajar pasti merindui kuliah TGHD.
Saat bersalam dengan Tuan Guru
Pemergian Tuan Guru Haron Din pada 16 Sept 2016 merupakan satu kehilangan besar. Allah sayangkan Tuan Guru. Syukur pada Allah kerana berpeluang menjadi anak muridnya. Bertemu dan berpisah itu kerana Allah. Semoga merahmati dan memberkati Tuan Guru. Amin. 

Friday, September 9, 2016

KRFC RUGBY 7s 2016

SAKURA cheers
3-4 September 2016 sekali lagi berlangsungnya Kejohanan Rugbi 7's yang dianjurkan oleh Kuching Rugby & Football Club di Padang Ragbi Song Kheng Hai, Padungan. KRFC Rugby 7's kali ini diadakan 2 kategori iaitu bawah 18 tahun dan bawah 15 tahun yang disertai oleh 21 buah pasukan. 

Respect game: SMK Muara Tuang vs SAKURA in Semi Final CUP/Plate. 
Sekolah Menengah Sains Kuching Utara (SAKURA) tidak melepaskan peluang untuk menyertai kejohanan ini. SAKURA menghantar 1 pasukan bawah 15 tahun sahaja berikutan pemain tingkatan 5 sedang sibuk menduduki peperiksaan percubaan SPM selaras SBP. 

Respect game: SMK Asajaya vs Kolej Abdillah
Bagi peringkat bawah 15 tahun, setelah bermain di peringkat kumpulan, 8 buah pasukan berjaya ke peringkat suku akhir iaitu SHOAW A, SMK Tebedu, Kolej Abdillah, MRSM A, Shoaw B, Muara Tuang, SAKURA dan SMK Wira Penrissen. Keputusan perlawanan di peringkat suku akhir cup/plate adalah: 
1) SHOAW A vs SMK Wira Penrissen (28-0)
2) MRSM A vs SHOAW B (22-0)
3) Kolej Abdillah vs SMK Muara Tuang (7-17)
4) SMK Tebedu vs SAKURA (0-10). 
Respect game: SHOAW vs Kolej Abdillah
Separuh akhir cup/plate bawah 15 tahun: 
1) SHOAW A VS MRSM A (10-5)
2) SMK Muara Tuang vs SAKURA (12-5). 

Maka SHOAW A dan SMK Muara tuang layak ke final cup. SAKURA dan MRSM A ke final Plate. 

Keputusan: 
Cup : SHOAW A vs SMK Muara Tuang (28-0). Maka SHOAW A juara Cup bawah 15 dan SMK Muara Tuang naib juara Cup bawah 15. 

Plate: MRSM A vs SAKURA (19-0). MRSM A juara plate bawah 15, SAKURA naib juara plate bawah 15 tahun. 

Bowl: SHOAW B vs SMK Tebedu (5-10). SMK Tebedu juara Bowl bawah 15 tahun, SHOAW B naib juara Bowl bawah 15 tahun. 

Spoon: SMK Wira Penrissen vs Kolej Abdillah (10-12). Kolej Abdillah juara Spoon bawah 15 tahun, dan SMK Wira Penrissen naib juara spoon bawah 15 tahun. 

MRSM vs SMK Wira Penrissen

Keputusan KRFC Rugby 7's bawah 18 tahun adalah seperti berikut: 

Cup champion MRSM A...No 2 Cup SHOAW A (10-5)
Plate Champion SMK Muara Tuang,  No 2 plate Kolej DPAH Abdillah (17-0)
Bowl Champion SMK Asajaya,  No 2 Bowl SMK Wira Penrissen (12-7)
Spoon Champion KV Betong, No 2 Spoon SMK Sg Maong (10-0). 


Tahniah dan syabas diucapkan kepada semua pemenang. Terima kasih di atas sokongan semua peserta dan penganjur. 

KV Betong vs SMK Sg Maong

Pujian harus diberi kepada KRFC kerana gigih berusaha dalam memajukan sukan ragbi di Sarawak dengan mencungkil pemain muda di peringkat sekolah lagi. Semoga usaha ini akan berterusan dan mendapat sokongan dari semua pihak. 

Respect game: KV Betong vs SMK Sg. Maong

Pujian juga kepada semua pemain yang menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi. Ragbi sukan yang kelihatan ganas, tetapi ada falsafah tersendiri. 

Competition, respect, team work, character building, concentration and enjoyment. 

KV Betong

Selamat maju jaya buat semua pemain ragbi di sekolah seluruh Sarawak. 

SAKURA with Coach

SAKURA with Mr. Adham

Final Plate u15: MRSM vs SAKURA

Line up: MRSM vs SAKURS

Respect game: MRSM vs SAKURA (19-0) Final Plate u15

Final Cup U15: SHOAW vs SMK Muara Tuang

Line up: SHOAW vs SMK Muara Tuang

Final Cup u18: SHOAW vs MRSM Kuching

MRSM Kuching U18 champion Cup

SHOAW u15 champion Cup
SAKURA Runner Up Plate U15.

Tuesday, August 30, 2016

Abe Mad Beraya Di Perantauan: Sudah Menjadi Kebiasaan.

Keratan Sinar Harian 2016
SAYA mula bertugas sebagai guru di Kapit, Sarawak pada November 2008. Cuti sekolah akhir tahun tinggal beberapa hari sahaja dan hari raya haji jatuh pada waktu itu.

Disebabkan baru posting, urusan gaji tak selesai lagi, tidak mampu hendak beli tiket balik beraya. Berpakat dengan rakan-rakan lain senasib, kami beraya di Kapit.

Kapit merupakan pekan kecil di kawasan pedalaman, di mana Muslim adalah minoriti. Namun sambutan hari raya sangat meriah. Memang terasa seperti sambutan orang kampung di zaman-zaman dahulu.

Sebaik selesai solat sunat hari raya, masyarakat kampung sudah menjemput ke rumah walaupun tidak kenal. Siap iring kami supaya ke rumah, dijamu dengan sebaris penuh kek lapis pelbagai warna dan corak, dengan kuih tradisional Melayu Sarawak dan air karbonat.

Sifat ukhuwah sangat erat dan saling mengenal. Mereka tahu kami ini cikgu, nampak dari segi gaya dan perwatakan kami juga selalu berjemaah solat dan menjadi imam di masjid.
Lama-lama rasa seronok pula beraya di sana. Selepas lima tahun di Kapit, saya pindah ke Sekolah Menengah Sains (SMS) Kuching Utara (SAKURA), Kuching. Saya pun kerap beraya di sini.

Sambutan taklah semeriah Kapit, tapi masih tetap unik. Kalau nak tengok orang Melayu berpakaian baju Melayu bersampin selama sebulan, bolehlah datang ke Kuching. Teknologi perhubungan sekarang telah mendekatkan jarak dengan keluarga jauh.

Saya guna panggilan video untuk melepaskan rindu bersama kedua keluarga saya dan isteri, terutama di pagi hari raya. Halangan untuk saya pulang pertama cuti pendek. Seminggu tak cukup dan memenatkan untuk perjalanan.

Contoh dari Kapit untuk sampai ke Kota Bharu ambil masa dua hari perjalanan termasuk untuk naik bot dan penerbangan. Pergi balik sudah tiga hingga empat hari. Itu tidak termasuk masa terbuang sebab kesesakan jalan di Semenanjung.

Halangan kedua tiket penerbangan habis sebab tangguh beli. Kadang-kadang harga melambung tinggi di musim raya, jadi tak mampu sebab lebih bajet. Jika sesiapa berada dalam situasi saya, eloklah seperti masuk kandang kambing mengembek.

Perlu cari kenalan dan rakan di kawasan setempat. Pasti kita tidak rasa kesunyian. Selami resam, bila kita kenal, pasti akan jatuh cinta. Kali ini saya sengaja ambil peluang beraya di sini untuk merasai suasana beraya di Kuching.

Mungkin lepas ini, kembali ke Semenanjung, tidaklah dapat beraya di Sarawak, jadi jangan sia-siakan peluang. Tambahan di Kapit, suasananya seronok, dengan masih ada budaya bertamu, jiran-jiran datang, kemudian rakan-rakan kalangan bukan muslim (Cina, Iban, Kenyah, Orang Ulu) turut datang bertamu.

Di sini, ada lagi bunyi meriam buluh menghangatkan suasana raya!

- Cikgu Ahmad Adham Baharuddin, 31-
Kuala Krai, Kelantan

Sunday, August 28, 2016

KARNIVAL RAGBI KUCHING FESTIVAL MBKS - KRFC 2016


SAKURA U16 team with Mr Adham

August 27, 2016, Twelve teams from Kuching and Samarahan are in the fray for Kuching Festival – KRFC Under-16 Rugby Carnival to be held at Song Kheng Hai Ground.
MRSM Kuching B vs SAKURA for final Sheild

The event is jointly organised by Kuching South City Council (MBKS) and Kuching Rugby Football Club (KRFC) with the matches to start at 8.30am and the final is expected to kick off at 4pm
Line Up by MRSM Kuching B with SAKURA


The game will encourage them to be involved in healthy activities. Those talented and with deep enthusiasm for the sport can be developed further as better players who can play for the state and country. 
SCRUM by SAKURA


Rugby imparts a lot of values in life, especially when played at school level. It builds character and encourages lot soft skills. 
Respect game. After finishing the game, SAKURA vs MRSM Kuching B (19-10). 

Teams competing: SMK SHOAW, SMK Wira Penrissen, SMK Muara Tuang A, SMK Muara Tuang B, MRSM Kuching A, MRSM Kuching B, SMK Asajaya, SMK Sg Maong, SMK Hajah Laila Taib, Kolej DPAH Abdillah, SMK Tebedu and SM Sains Kuching Utara (SAKURA). 
MRSM Kuching

Grouping Result: Group A
SHOAW vs MRSM Kuching B (36-0)
SMK Wira Penrissen vs SMK Muara Tuang A (12-0)
SHOAW vs Muara Tuang A (26-0)
SMK Wira Penrissen vs MRSM Kuching B (15-7)
SHOAW vs SMK Wira Penrissen (21-0)
SMK Muara Tuang A vs MRSM Kuching B (10-0)

Kolej DPAH Abdillah

Grouping Result: Group B
MRSM Kuching A vs by (21-0)
SMK Asajaya vs SMK Sg Maong (12-0)
MRSM Kuching A vs SMK Sg Maong (26-0)
SMK Asajaya vs by (21-0)
MRSM Kuching A vs SMK Asajaya (0-10)
SMK Sg Maong vs by (21-0)

SM Sains Kuching Utara (SAKURA)

Grouping Result: Group C
Kolej DPAH vs SAKURA (14-0)
SMK Tebedu vs SMK Muara Tuang B (26-0)
Kolej DPAH vs  SMK Muara Tuang B (25-0)
SMK Tebedu vs SAKURA (33-0)
Kolej DPAH vs SMK Tebedu (5-17)
SAKURA vs  SMK Muara Tuang B (17-0)

SAKURA: Champion of Sheild

Final:

Saucer; Champion SMK Muara Tuang B

Sheild: SAKURA vs MRSM Kuching B (19-10)

Spoon: SMK Sg Maong vs SMK Muara Tuang A (12-0)

Bowl: Kolej DPAH vs SMK Penrissen (10-5)

Plate: SMK Asajaya vs MRSM Kuching A (24-14)

Cup: SHOAW vs SMK Tebedu (47-12)

Respect game: SAKURA vs SMK Muara Tuang B (17-0)

Congrat all teams who were playing well with sport spirit. 

SMK SHOAW: Champion of Cup

Hopefully, we will see again in other tournament. 

SMK Tebedu: Runner up of Cup

Thank all sponsor and everyone involve in this tournament. 


Thursday, May 5, 2016

Tahun pertama sebagai Guru Ragbi SAKURA

2016 tugas sebagai guru penasihat bertukar lagi. Kali ini, Abe Mad ditugaskan jaga ragbi pulak. Ragbi sukan yang diminati Abe Mad walaupon tak la pernah bermain secara serius. Kerana sukan utama Abe Mad adalah tenis. Maka dari semasa ke semasa, Abe Mad kena belajar dan ambil tahu asas sukan ragbi untuk keperluan pasukan. 

Pasukan Ragbi SAKURA masih lagi dalam proses pembangunan seiring dengan usia sekolah yang setahun jagung. Walau dalam keadaaan serba kekurangan, rutin latihan diteruskan dan usaha berterusan dilakukan bagi meningkatkan pencapaian pasukan. Tahun 2016, pasukan ragbi SAKURA memulakan perlawanan persahabatan dengan sekolah disekitar seperti SHOAW, Kolej Abdillah, KV Matang dsb. Perlawanan ini sebagai persediaan untuk SAKURA menyertai Kejohanan SBP 10's Zon SQL. 

SBP 10's di Miri pada tahun ini, SAKURA hanya mencapai naib johan kategori Bowl di belakang SAINSKU. Dalam serba kekurangan ini, Pasukan Ragbi SAKURA amat berharap bantuan dan sokongan dari semua pihak sama ada agensi kerajaan, NGO dan swasta. 

Sebagai sekolah berasrama penuh, pelajar SAKURA tidak hanya cemerlang dalam akademik, malah turut dituntut cemerlang dalam aspek kokurikulum disamping memupuk bakat kepimpinan dalam kalangan pelajar selaras dengan cogan kata "DI SINI PEMIMPIN DILAHIRKAN". 

Saya percaya dalam sukan ragbi, dapat memacu dan membangunkan modal insan yang diperlukan bagi melahirkan bakal pemimpin masa depan dalam kalangan pelajar SBP. Kita amat berharap ada pelaburan dari pihak luar dalam membantu visi dan misi ini. Mana-mana pihak yang berminat nak membantu Pasukan Ragbi SAKURA sama ada dari segi kewangan dan tenaga atau khidmad nasihat, boleh la menghubungi pihak sekolah atau direct ke email saya dehewaraspak@gmail.com 

Wednesday, April 20, 2016

AKOK Tradisional Melayu Kelantan

Abe Mad mengambil peluang cuti sekolah pada Mac 2016 untuk balik ke Kuala Krai, Kelantan. Dari KL perjalanan pada musim cuti balik Kelantan memang tidak boleh elak kesesakan jalan dan jem. Memang itu adalah sebahagian makanan dia la. Biasanya Abe Mad akan melalui Bentong, Kuala Lipis, Gua Musang dan terus sampai Kuala Krai. 

Di sempadan Negeri Kelantan-Pahang; sempadan Gua Musang-Kuala Lipis, terdapat gerai tradisional di tepi jalan menjual kuih akok kedut secara tradisional. Rutin Abe Mad, kalau balik kampung, mesti singgah sini. Zaman sekarang susah nk dapat akok kedut buatan tradisional macam ni. 


Kuih akok memang terkenal di Kelantan dan Terenganu. Dikatakan asal kuih ini dari Pattani (tidak sahih). Rasanya manis dan sumber utama pembuatannya adalah telur. Jika cukup bahannya telur, tepung dan gula, sedap lah rasanya. Semakin berkedut kuih akok, semakin sedap. Masyarakat muda sekarang di Kelantan tidak lagi terikut dengan budaya "suka manis". Maka kebanyakan kuih di Kelantan tidak lah terlalu manis, termasuk akok ini yang menjadi citarasa ramai samada golongan tua dan muda.

Tuang adunan dalam acuan

Pembuatan akok secara komersil dengan teknolgi moden menggunakan dapur gas biasa diperolehi di bandar utama di seluruh Kelantan. Rasanya OK, not bad. Dan penghasilannya lebih pantas. Citarasa Rakyat Kelantan yang kreatif sekarang, menyebabkan akok mengalami inovasi dengan wujudnya akok dalam pelbagai rasa seperti akok nisan, akok pandan, akok jagung dan sebagainya.

Akok dibakar

Namun akok yang dibuat secara tradisional menggunakan dapur arang yang di"kapit" atas dan bawah, dimana arang kayu di sebelah bawah, arang sabut kelapa di bahagian atas dapur (seperti gambar) mengambil masa yang lama untuk masak. Tapi rasanya lebih sedap, mungkin sebab kaedahnya yang asli digunakan.

Pastikan akok dah masak

Akok sedap dimakan panas-panas. Sebaik diangkat dari dapur, itulah keadaan paling enak dimakan dengan secawan kopi pada waktu petang-petang. Sebab tu pelanggan sanggup menunggu giliran membeli akok panas ini.

Akok masak sudah sedia dihidang

Jadi sesiapa berminat nak cuba kuih ni, jangan lupa untuk singgah di tepi jalan utama antara Merapuh dan Gua Musang (dekat sempadan) untuk mendapatkan kuih ini. Berbaloi sambil menyegarkan diri seketika setelah penat memandu.

Keadaan dapur arang tradisional

Selagi masih ada, jangan lepaskan. Bimbang suatu masa nanti, tradisi ini akan hilang.


Tuesday, November 24, 2015

Persiapan anak-anak belajar di Asrama penuh.





Bismillah. Ramai ibu bapa yang mengharapkan pencapaian cemelang akademik anak-anak. Diperingkat sekolah rendah dan menengah rendah, tentu ramai ibu bapa yang mengimpikan anak-anak untuk mendapat tempat belajar di SBP atau MRSM. Sedia maklum, kemasukan pelajar ke SBP atau MRSM adalah berdasarkan kecemerlangan akademik UPSR dan PMR/PT3 masing-masing untuk kemasukan di tingkatan satu dan tingkatan empat.

Namun, persiapam akademik semata-mata tidak mencukupi bagi melayakkan anak-anak terus belajar di asrama penuh. Banyak aspek perlu dipertimbangkan; bukan sahaja anak-anak perlu bersedia, ibu bapa juga perlu bersedia bagi memastikan kemandirian dan momentum kehidupan anak-anak di asrama penuh akan berjaya dan mencapai objektif.


Beberapa perkara perlu diambil kira di SBP.

Struktur kawalan dan penjagaan yang berterusan yang dibuat oleh pihak kerajaan untuk memastikan pelajar meraih keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. 

Menghindari gejala negatif dan pengaruh buruk rakan sebaya seperti merokok, dadah, dan lain-lain seperti di sekolah harian. Di sekolah berasrama seperti SBP dan MRSM, gejala ini terkawal dan jika didapati ada kes sedemikian, pelajar tersebut terdedah kepada undang-undang tegas seperti dibuang sekolah. 

Aktiviti pembelajaran juga lebih tersusun kerana pelajar di sekolah sedemikian perlu mematuhi jadual yang ketat seperti jadual pembelajaran berguru (sekolah), kelas persediaan (prep), solat berjemaah, riadah, dan sebagainya. 

Lepasan SBP dan MRSM biasanya lebih berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada orang lain lebih berdikari ilmu yang mungkin tidak diperolehi di sekolah harian. 

Hidup sistematikManusia perlu ada rutin, kerana dengan rutin ini mereka boleh belajar banyak perkara dalam hidup. Sebagai contoh, di asrama penuh, perlu awal pagi untuk subuh berjemaah, diikuti rutin sarapan pagi, kelas akademik, prep, riadah, aktiviti kerohanian waktu magrib, prep malam dsb. Kalau dilihat, aktiviti pelajar penuh dengan aktiviti berfaedah. Tiada GADGET, Tiada SMARTPHONE, dsb. Namun masih ada ruang pelajar untuk menonton televisyen, mendengar muzik, melayari internet dsb. Namun dalam kuantiti yang terkawal dan tidak sampai membuang masa. 


Meluaskan kenalan -

Kewujudan teknologi maklumat dan kebanjiran gadget, menyebabkan dunia anak-anak sekarang kurang bersosial. Bersosial di laman sosial sangat berbeza dengan bersosial di dunia nyata. Ini lah masanya untuk menyediakan anak-anak berdepan dengan dunia realiti berdepan dengan pelbagai ragam masyarakat. Ini dapat meluaskan ruang sosial anak-anak. Mereka akan mengenal erti sahabat dsb dan akhirnya dapat meneruskan cabaran hidup apabila dewasa kelak. 


Memaksimakan potensi diri.

Di SBP pelajar akan bersaing dengan pelajar yang terpilih. Persaingan sihat ini secara tidak langsung akan memaksimakan potensi diri anak-anak bukan sahaja dalam bidang akademik, malah kokurikulum. Jika nak dibandingkan dengan prestasi akademik, kebanyakan pelajar SBP adalah cemerlang dalam akademik, yang membezakan mereka ada penampilan, lebih berani, gaya, kepimpinan, kepetahan bercakap, daya juang dan pelbagai softskill lain. Ini lah yang akan digilap bagi menjadikan diri mereka adalah yang terbaik dari kalangan terbaik. 


Program akademik.

Terlalu banyak progam akademik seperti kem akademik, kem pecutan, motivasi, strategi menjawab peperiksaan, kelas tambahan, kelas tolakan dsb.. sehingga tak muat nak letak aktiviti dalam takwim. Maka biasanya tak perlu lagi pelajar SBP hadiri kelas tuisyen di luar. Maka ibu bapa tak perlu risau tentang akademik anak-anak, kerana ianya terjaga. Cuma masalah pada pelajar tu sendiri sama ada mahu ikut atau tidak. 


Aktiviti ko peringkat SBP/kebangsaan

Antara sukan teras di SBP adalah ragbi, hoki, kriket, basketball dan netball, Manakala ada juga pertandingan berbentuk akademik seperti debat dsb, dipertandingkan antara seluruh SBP Malaysia, ianya setaraf dengan peringkat kebangsaan. Pelajar hanya perlu melibatkan diri dan berlatih bersungguh-sungguh setiap petang. Tak perlu lagi bersusah untuk bertanding dalam MSSD, MSSN dan MSSM yang memakan masa terlalu lama. Sebab tu ibu bapa perlu galakkan anak-anak bermain setiap ptg, jika latihan diikuti setiap hari, pekembangan motor anak-anak akan bagus, pertumbuhan otot bagus, daya tahan otot bagus, stamina akan menngkat, maka risiko kecederaan akan kurang. Kita faham, ramai ibu bapa takut anak-anak injured dan ganggu pelajaran. Itu berlaku sebab tidak turun latihan, tapi bila ada game, nk main, maka injured la. Jika pelajar jadikan setiap ptg adalah rutin bersukan, bukan sahaja pelajar akan cergas, body posture juga akan cantik spt model. Sebab tu pelajar SBP apabila masuk IPT, akan aktif bersukan dan cergas dalam semua aktiviti. 


Belajar hidup susah - kuatkan jati diri.

Di SBP pelajar akan mula berdikari basuh baju, kemas barang peribadi, belajar untuk makan makanan kebanyakan, disiplin pada masa, pantas bertindak dsb. Kesusahan itu perlu untuk rekrut diri pelajar bina jati diri. Sebagaimana jalan pejuang, hidupnya penuh dengan mehnah, bukannya kesenangan. Erti kesusahan ini akan mentarbiah pelajar dan hanya akan terasa nikmatnya bila mereka keluar dari SBP nanti. 


Mengembara

Program antara SBP menyediakan ruang untuk pelajar travelling seluruh Malaysia melalui kem perkhemahan, seminar, sukan dsb. Secara tidak langsung membina jaringan perhubungan yang luas antara pelajar, ini akan berterusan apabila mereka ke IPT dan memasuki dunia pekerjaan. 



Perlu ada persediaan dari segi fizikal dan mental

Rutin kehidupan asrama perlukan persediaan. Sudah tentu pelajar baru akan mengikuti sesi orientasi, dan kebiasaan sekolah dan senior tidak akan memberi tekanan kepada pelajar baru. Namun sokongan perlu diberi oleh ibu bapa untuk anak-anak cepat adapt dengan suasana asrama d SBP. Kita tak nak, ibu bapa pula yang tak tahan berjauhan dengan anak-anak. So, kesemua pihak perlu kuat dan saling memberi sokongan. 

Kesihatan yang baik

Sebelum mendaftar masuk ke SBP, pelajar diwajibkan menjalani pemeriksaan kesihatan. Pelajar perlulah mempunyai kesihatan yang baik untuk belajar di SBP. Bukan kerana diskriminasi, tetapi pelajar SBP perlu aktif dan cergas serta independent. Mereka perlu berdikari dan bertenaga dalam setiap aspek. 


Pertimbangan:

Antara pertimbangan yang perlu bla berada di SBP adalah seperti berkiut.

Homesick. Rasa dominan tinggal dirumah, tidur dalam kuantiti yang lama, menonton televisyen, melayari internet, makan makanan yang sedap-sedap dan mewah, bebas berjalan dsb. Perlu kawal perasaan ini. 


Beradaptasi - kena cepat biasakan diri dengan asrama SBP. Jika dalam tempoh orientasi, masih tidak dapat adapt, maka perlu buat sesuatu untuk biasakan diri dengan rutin, jadual, aktiviti, tiada gadget dsb. 


Ikut peraturan- Petuanya senang, ikut lah peraturan. Pelajar ada peraturan di SBP. Ibu bapa juga ada peraturan; seperti tidak boleh sesuka hati bawa anak keluar, perlu ikuti jadual yang dirancang sekolah, waktu melawat, dsb.. Peraturan ini menjaga keamanan dan kerukunan hidup di SBP. Andaikata tidak diikuti, sia-sialah semua ini. 


Makanan. Pelajar perlu biasa makan apa yang ada. Semuanya berkhasiat, cuma cara masakan mungkin menyebabkan rasa tak seberapa. Tapi itulah rutin di asrama. Orang-orang terdahulu yang pernah hidup d asrama SBP dimana kini telah berjaya dalam bidang masing-masing turut makan makanan asrama sebegini. 


Semoga bermanfaat. Wslm

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan