Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, March 27, 2014

Tennis is life

Mr Max Wong represent Kapit Lawn Tennis Association give me souvenir
Bismillah. After 5 years of teaching career at SMK Selirik, my family and I finally said goodbye to Kapit, one of the most remote interior Sarawak. Kapit being the last frontier in Sarawak is the only place in Sarawak not connected by road and its only accessible by three hours boat journey from Sibu or six hours from Belaga, the last town along the Rejang River. 

Seventh Division Lawn Tennis Association (7DLTA) organized farewell party attending by most of the tennis players in Kapit in order to show the value of friendship. We are truly live the "1Malaysia Rakyat".


All these years, I has adopted myself to Kapit way of life to regard one another as close member of the society that I will  would missed them  very much. Hopefully, I was not the first and the only one. 7DLTA opens its door wide to welcome anyone interested in the game of tennis regardless know to play the game or wishing to learn how to play. Every afternoon after office hour, we gathered at the tennis court at Jalan Sri Baleh to play and chit chat
During my studies in the university, I began to play tennis. I love the game so much that it’s become part and parcel of my life. I always encourage friends to play tennis because this’s one of the game that you mix around with people from all walks of lives regardless of social position, religion or social creed. While, I’m in Kapit all these years, I made friend with Chinese, Iban and event Orang Ulu. I treasure our friendship very much. 

So thanx a lot to all 7DLTA members for the support. Im always miss you all.. 


Tuesday, November 26, 2013

Hari Terakhir Saya di Kapit

Bismillah. 2013 merupakan tahun terakhir perkhidmatan kawe di Kapit. 5 tahun dua bulan di Kapit menjadi titik tolak pelbagai ujian dan pengalaman dilalui. Waalaupun ia bukannya suatu tempoh yang cukup lama, tetapi jatuh-bangun, keluh-kesah, sedih-tawa serta pahit-manis pengalaman banyak dipelajari bersama anak didik, sahabat dan masyarakat dalam tempoh tersebut. Semua ini telah mematangkan diri dalam erti "memberi" dalam kehidupan. Mohon maaf atas kekhilafan diri yang serba kekurangan. 
Ingin kawe kongsikan sedikit pengalaman ringkas dalam tempoh perkhidmatan di Kapit. Bukan untuk menunjuk-nunjuk, sekadar berkongsi pengalaman dengan pembaca. Jika ada yang mollek boleh la diambil manfaat. Andai ianya sesuatu yang buruk, molek kiranya dijauhi. Firman Allah dalam surat al-Imran:40; 

"...dan demikianlah hari-hari yang Kami jadikan bersilih ganti sesama manusia." 

Ya, masa yang bersilih-ganti, kehidupan kita sentiasa berubah dengan pelbagai warna corak kehidupan dan perkembangan. Mahu atau tidak kita perlu berubah kepada keadaan yang lebih baik. Pepatah Arab mengatakan air yang bertakung, lama-lama akan mati disebabkan sifatnya itu. Maka kita mesti sentiasa bersifat dinamik dan berusaha berubah menjadi lebih baik dari keadaan sebelumnya.. 

  
Semasa sibuk menghadiri Kem Tahunan Rejimen 506 AW di kelantan, kawe menerima surat penempatan ke Sarawak. Sungguh terkejut dan menerima dengan hati yang lapang dan tidak sabar untuk bertugas. Biasa la semangat orang muda untuk berbakti. Dak kami semua berkumpul di sebuah hotel di Sepang pada 9 November 2008. Kemudian keesokan terus terbang dengan pesawat MAS ke Kuching untuk sesi orientasi untuk beberapa hari sebelum menerima surat penempatan ke SMK Selirik. 

Pengalaman naik kapal terbang pertama kali memang mengujakan. Maklumlah kebanyakan cikgu yang posting ke Borneo kebanyakan dari latar belakang orang-orang kampung macam kawe dan tidak pernah menaiki kapal terbang. Masa ni bersama rakan-rakan guru lain yang sama posting ke Kapit seperti Ust Adnan, Cikgu Rizal, Cikgu Osman, Cikgu Nik Syazwan, Cikgu Fendi, Ckg Khairi, Ckgu Kumaresan dan ramai lagi... Semuanya melangut-langut kepala dalam flight mendengar taklimat keselamatan dan terbongkok-bongkok serta ada yang ternganga-nganga melihat pemandangan luar dari tingkap pesawat. Memang kelakar hehe termasuk lah diri kawe. 
 
Sesampai di Kapit, kawe disambut oleh guru senior di wharf dan mereka sudah uruskan kediaman sementara untuk kami semua. Alhamdulillah semuanya sporting dan sangat maraikan kami. Jumpa rakan-rakan yang sangat best. Begitu tinggi ukhwah. Saling membantu. Hidup kawe penuh ceria bersama rakan-rakan waima ketika suka dan duka mereka tetap bersama terutama Ust Adnan dan Din yang kawe pon turut sedih kerana dia tidak juga dapat pindah. Namun kawe percaya hati pejuang, perasaan sedih dibawa ketepi, yang paling penting untuk terus berkhidmad. Jodoh pertemuan dan perpisahan itu di tangan Allah. Pasti ada hikmahnya. 

"Berpisahlah, nescaya kan dapat ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. singa tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busurnya tidak akan mengena sasaran". (Fatwat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

 Ramai tertanya-tanya mengapa tidak balik semenanjung? Kawe fikir kawe belum lagi puas mengembara. Ingin mencari lebih banyak pengalaman untuk dipelajari. Andai pengalaman ini tidak mampu mengubah hidup kita, sekurang-kurangnya ia mampu memberikan kesan yang lebih baik dalam kehidupan. Kerana hidup ini adalah pengembaraan yang tidak akan berhenti sehinggalah kematian menjemput kita. Sesetengah orang tidak boleh terlalu lama pada sesuatu tempat, perlukan perubahan untuk meningkatkan produktivitinya. 


 
Di Kapit, telah menemukan kawe dengan rakan-rakan tempatan yang aktif bermain tennis. Semenjak di UPSI, rutin harian kawe adalah bermain tenis. Syukur kerana di Kapit ada team tenis yang aktif. Mereka adalah antara individu penting mencorakkan kehidupan kawe di Kapit. Terima kasih kaban sekalian: James Ling, Glyn, Patrick, Fitri, Ah Hon, Ah Hai, Joseph, Leo, my partner Max Wong dan semuanya. Tidak dilupai Pemancha Badi yang banyak membantu membangunkan sukan tenis di Kapit. 

 
Selain tenis, futsal juga menjadi kegilaan kami di Kapit kerana semasa kawe posting, kebanyakan guru pada masa tu adalah kaki bola. Bak kata orang bila masuk kandang kambing, mengembek. Maka kawe yang tidak pernah main bola dan futsal telah memberanikan diri menceburi sukan ni. Pada permulaan memang sumbang, namun ruang yang diberikan oleh sahabat mebolehkan kawe bermain futsal dengan lebih baik sehingga sekarang. Tahniah buat sahabat sekalian Mat Din, Mesol, Juki, Faisal, Pek'ien, Ustad Adnan, Jebong, Abe Yus, Mat BRo, Tok Nebeng, Eid, Ikram, Hairol, Hafiz, Pool, Kamal, Rizal, Syafiq, JKK, Hamdi, Abonz, Man, Wan Azlan, dan smua la yang tak mampu untuk kawe tulis semuanya. Walaupon dikategori sebagai pasukan hiburan, tapi memang tujuan kita bersukan adalah untuk berhibur. 

 
Dalam Wataniah, kawe bergandingan dengan Cikgu Kuiek turut aktif dalam Kompeni C, Batalion 1 Rejimen 510. Alhamdulillah semua nya berjalan lancar dan semua anggota berikan kerjasama yang baik. Cikgu Kuiek sebagai peranan utama dalam memimpn Wataniah Kapit banyak membantu kawe untuk belajar sesuatu dari sini. Terima kasih juga buat semua kawan-kawan dalam Wataniah, Lt.M Patrick, Kenedy, Sjn Andrew, Munai, Saltik, Tugang, dan semua yang tak mampu untuk disenaraikan.. Banyak progra jiwa murni yang melibatkan aktiviti ke rumah panjang sehingga memerlukan kita bermalam di rumah panjang, sangat bermakna dan banyak memberikan pengalaan berharga. Kawe juga ucapkan terima kasih kerana memberi ruangg untuk kawe libatkan rakan-rakan guru menyertai aktiviti di rumah panjang bersama Wataniah Kapit. 

Ini lah antara sebahagian pengalaman bersama Wataniah Kapit yang telah didokumentasikan dalam akhbar tempatan dan nasional. Semoga terus maju jaya. Tauliah kawe telah pon tamat pada pertengahan 2012 kerana masalah teknikal. Namun dalam hati teringin untuk kembali aktif dalam wataniah suatu masa nanti. 
Bukan sahaja program khidmad masyarakat, Wataniah kapit juga akan menganjurkan program derma darah setiap tahun. Namun sehingga sekarang kawe tak pernah layak untuk menderma dan dinasihati untuk tidak menderma memandangkan BP rendah dan berat tidak cukup. Mungkin sekarang, dah boleh kut heheh.. 
 
Dan akahirnya di SMK Selirik, terima kasih kepada semua pihak. Bersama dengan dua pengetua iaitu Cikgu Lanyun Lupak dan Cikgu Ujai anak Sambau. Mereka adalah individu yang banyak membantu kawe dalam urusan perkhidmatan serta khidmad nasihat. PK1 Cikgu Azlinda juga banyak menyokong dan beri nasihat dalam segala tindak tanduk kawe. Buat Cikgu Lau (PK HEM) yang banyak berkongsi pengalaman dan membantu serta terima kasih atas kepercayaan untuk kawe uruskan disiplin sekolah pada 2013. Cikgu Davis (PKKO), terima kasih atas tunjuk ajar, walaupon dulu pernah juga pertikaikan senarai AJK yang asyik sama je dilantik dari mula posting sampai sekarang, tetapi itu semua tidak mengapa kerana ada kebaikannya apabila makin tahun tugasan kita menjadi makin lancar kerana ada pengalaman.. Cikgu Therence yang nampak garang, tetapi rupanya antara orang yang sempoi dan penuh lawak; banyak juga bagi arahan untuk pengurusan tingkatan 6. Buat Cikgu Liew (Guru Kanan Kemanusiaan) yang tidak pernah lelah mengejar saya untuk memastikan segala urusan panitia sentiasa disiapkan pada waktunya. Buat guru-guru di bawah Panitia Kawe (pengajian am) iaitu Cikgu Sheila, Ckgu Joeanna dan Cikgu Radzi terima kasih atas kerjasama anda. Buat barisan guru tingkatan 6: Cikgu Nazri (Eid), Ckg Megat (Boyo/mat kokok), ckg Azizol Isa (Mat bro), ckg Faisal Hasan, Ckg Joenna, Ckg Sheila, Ckgg Akmal (Jamal), Ckg Subungli, Ckg Inting, Ckg Rosita, Ckg Wan Amalia dan Ckg Elianee. Terima kasih atas kerjasama dalam barisan guru tingkatan 6. 

 
Dan akhir sekali buat semua rakan guru dan staf d SMK Selirik, SMK Kapit dan SMK Kapit 2.... Maaf kerana tidak termampu untuk kawe senaraikan semua nama kerana terlalu banyak rakan sahabat. Terima kasih untuk semua; untuk nilai persahabatan yang sagat ternilai.. Terima kasih atas sokongan kepada jualan "Nasi Lemak Abe Mad" dan juga nasi kerabu buat seketika dulu. Tanpa kalian, tidak mampu untuk kawe hidupkan suasana ceria dalam kehidupan kawe di Kapit. Sila like page Muallim Adham untuk melihat kembali kenagan kita di Kapit dalam gambar pelbagai aktiviti semasa perkhidmatan kawe.. 

Alhamdulillah, dalam dunia pendidikan memang sangat mencabar (tidak dinafikan kerjaya lain pon ada cabarannya tersendiri)... jangan putus doa untuk memberi kita kekuatan menghadapi segala rintangan ni. Kerana pejuang... jalannya penuh dengan mehnah. Semoaga kalian terus maju jaya.

Wassalam
Muallim Adham. 

Sunday, November 17, 2013

Challengging Journey: From Kapit to Belaga

  
Bismillah. Setelah lebih 5 tahun berkhidmad di Kapit. Kali ini kawe ditugaskan untuk melaksanakan tugas rasmi ke Belaga. Memandangkan Belaga adalah sebuah daerah kecil dalam Bahagian Kapit, maka sering berlaku pertukaran "service" antara guru-guru dalam Bahagian Kapit (Dalam bahagian Kapit ada 3 daerah kecil iaitu Kapit, Song & Belaga. Dalam Bahagian Kapit hanya ada 8 sekolah menengah iaitu SMK Kapit, SMK Kapit 2, SMK Selirik, Balleh, SMK Song, SMK Katibas, SMK Belaga dan SMK Bakun). Maka guru di Bahagian Kapit sering menempuh perjalanan jauh bagi tujuan tugas rasmi seperti mengawas peperiksaan, melaksanak pentaksiran, menghadiri taklimat, bekursus dsb.. 
 

Perjalanan dari Kapit ke Belaga (digambarkan dengan garisan biru dalam peta di atas) kebiasaannya menggunakan bot ekpres mengambil masa 5 jam. Namun disebabkan penutupan empangan di Bakun menyebabkan paras air sungai rejang dari Kapit-Belaga berada di paras yang rendah (surut). Keadaan ini menyebabkan bot ekpres dari Kapit ke Belaga tidak dapat diteruskan sehinggalah paras air sungai kembali naik, itupun selepas pintu empangan di Bakun dibuka untuk melepaskan air. Keadaan ini amat memenatkan kerana saya terpaksa melalui perjalanan yang jauh iaitu Kapit-Sibu-Bintulu-Belaga (digambarkan dengan garisan merah dalam peta di atas). 

Seperti biasa, perjalanan saya dari Kapit ke Sibu mengambil masa 3-4 jam dengan menaiki bot ekpres. Tambang bot ekpress masa ni dijual pada harga RM20-RM30 bagi setiap seat. Saya terpaksa menggunakan bot ekpres seawal 7.30 pagi di Kapit dan tiba di Wharf Sibu pada jam 10.00 pagi. Sesampai di Wharf Sibu, saya terus mengambil teksi menuju ke Terminal Bas Sibu bagi mengejar masa. Di terminal Bas Sibu,ada banyak syarikat bas menawarkan perkhidmatan perjalanan ke semua bandar utama di Sarawak. Saya sempat menaiki bus pada jam 10.45pagi di terminal bas Sibu dengan membayar tiket sebanyak RM20. 

Perjalanan menggunakan bas sangat memeningkan dengan kualiti jalan raya yang tidak baik, banyak goyangan, banyak hentakan menyebabkan saya tidak dapat duduk dengan selesa. Rasa mual seperti mabuk dan hendak muntah. Mungkin tidak biasa dengan keadaan jalan raya di Sarawak. Perjalanan mengambil masa 3-4 jam juga. Dan akhirnya saya sampai di Bintulu pada jam 2.00 petang. 
 
Di Bintulu saya menempah pacuan 4 roda (4WD) untuk meneruskan perjalanan yang lebih mencabar ke Belaga. Setelah mengisi perut, kami meneruskan perjalanan ke Bakun dan melalui jalan lori balak yang tidak berturap ke Belaga. Kebiasaan cas yang dikenakan bagi sebuah 4WD dari Bintulu-Belaga adalah sebanyak RM240. 

 
Perjalanan menggunakan 4WD ini mengambil masa 4-5 jam. Dari Bintulu ke simpang Bakun melalui jalan raya berturap, maka perjalanan adalah lancar. Sebaik sahaja melepasi simpang Bakun, pemandu 4wD saya memilih jalan pintas ke Belaga dengan melalui laluan balak tidak berturas. Agak mencapar dengan keadaan jalan yang licin, sudut cerun yang tinggi... hanya pemandu berpengalaan sahaja mampu mengendalikan 4WD ini. Jika hari hujan, perjalanan ini agak berisiko dengan keadaan jalan yang licin dan becak meningkatkan risiko kemalangan serta tayar tersangkut dalam lopak. Sebab itu ramai pemandu 4WD mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perjalanan jika cuaca hujan. 

 
Hampir 6.30 petang, akhirnya kami selamat sampai di SMK Belaga; merupakan sebuah sekolah pedalaman. Sekolah ini adalah sekolah kategori pedalaman P1 dimana guru-guru di sini layak menerima elaun P1 sebanyak RM500 sebulan. Namun dengar cerita pembayaran elaun P1 ini sedang dinilai semula. Saya harap elaun P1 ini tidak dinilai untuk dimansuhkan kerana saya fikir guru di sini layak diberi elaun ini. Pada waktu ini sudah masuk waktu magrib dan saya terus menumpang ke rumah sahabat iaitu Cikgu Faiz. 

 
Saya dibawa makan malam ke kedai makan Dinaz di Belaga. Di sini saya terjumpa ikan empurau seberat 13kg. Ini adalah antara ikan termahal di sini. Ikan seberat ini dijual pada harga RM700/kg. Menurut pemilik kedai, ikan ini sudah ditempah dan menungu pembeli datang mengambilnya. 

SEBAHAGIAN PEMANDANGAN BLOK PRA-U (TINGKATAN 6) SMK BELAGA 
 
Di Belaga, antara menu simple pernah saya makan adalah nasi goreng daging rusa. Di Belaga, daging rusa biasa digunakan sebagai sumber daging kerana harga daring rusa lebih murah berbanding daging import sejuk beku. Secara logiknya memang benar apabila dilihat dengan perjalanan yang sukar membawa barang runcit ke Belaga. Daging rusa di Belaga dijual pada harga RM20/kg (yang halal) berbanding daging sejuk beku yang lebih mahal dari harga ini. 

 
Yang menariknya, di kawasan pedalaman ini, ada kemudahan gelanggan tennis. Saya berkenalan dengan Cikgu Fahmi Omar berasal dari Perak. Beliau yang membawa saya bermain di sini. Sekurang-kurangnya dapat menggilangkan bosan di Belaga. Di Belaga, sebolehnya kita perlu aktif dengan sukan kerana ia dapat memperkenalkan kita dengan ramai kenalan baru. Ini lah sebahagian cara berosial yang sihat melalui sukan. Jika tidak, memang akan berlaku kemurungan seandainya kita tidak bersosial sebegini. Disebelah gelanggan tennis, ada juga gelangan futsal bagi penggemar futsal. 

KEADAAN RUMAH KEDAI DI BELAGA

 
Di Belaga, terdapat sebuah perkampungan Melayu. Di sini terletaknya sebuah masjid kecil; Masjid Belaga. Kemesraan penduduk kampung ini sangat baik. Masjid ini adalah binaan dari kayu. Saya amat suka keadaan sebegini kerana mengimbas kembali nostalgia kenangan kehidupan silam masyarakat terdahulu. 

 
Di hadapan masjid, wujudnya Dewan Serbaguna Kampung Melayu, Belaga. Saya tidak pasti apa fungsinya, tetapi percaya segala aktiviti penduduk kampung berlangsung di sini. 

 
Di depan Masjid Belaga juga ada tangki air yang cantik ini hehe.. 

 
Di Belaga juga telah menemukan saya dengan Cikgu Al-Anas merupakan housemate saya di UPSI dan bekas skuod saya dalam PALAPES UPSI suatu ketika dahulu. Agak lama tidak jumpa Ckg Anas ni setelah posting. Akhirnya jodoh kami diketemukan di Belaga. 

  
Cikgu Azhar, berasal dari Pasir Mas antara guru paling senior di Belaga; tidak pernah penat melayan kami di Belaga. Ini antara yang dah jadi lagend di Belaga (sebab lama sangat bertugas di Belaga dan tidak bercadang nak pindah balik semenanjung). 
 
Di Belaga, ramai orang dari hulu menaiki perahu seawal pagi ke pekan kecil Belaga untuk memasarkan hasil pertanian dan tangkapan. Tidak seperti di pasar Kapit, di Belaga kebanyakannya menjual hasil ini di kaki lima kedai. Hasil tangkapan seperti ikan sungai yang segar menjadi rebutan. Sebagai contoh ikan baung dijual serendah RM18/kg. 



 
Inilah sebahagian dari pemandangan di Belaga. Sempat bergambar di Sungai Belaga ni. 


Bagi sahabat sekalian, ini lah gambaran yang ringkas boleh saya sampaikan tentang Belaga. Bagi guru di SMK Belaga, mereka biasanya akan mendarat di Airport Bintulu sebelum meneruskan perjalanan bertugas ke Belaga. Semoga bermanfaat buat pembaca sekalian. wslm. 

Saturday, November 16, 2013

Perkongsian Amalan Terbaik

Bismillah. Agak lewat rasanya untuk menulis post ini. Namun inilah masa yang sempat  dilapangkan bagi mencoret kenangan pengalaman bermakna melibatkan Perkongsian Amalan Terbaik (PAT) bersama rombongan dari sebuah sekolah yang di Sibu. 

Ianya adalah Program Peningkatan Profesionalisme Guru 2013 bersama rombongan dari SMK Sacred Heart, Sibu yang berlangsung pada 18-19 Oktober di SMK Selirik, Kapit. Rombongan dari SMK Sacred Heart terdiri daripada Pengetua SMK Sacred Heart, Penolong-Penolong kanan dan beberapa guru yang berpengalaman; telah membuat perkongsia amalan terbaik dalam sistem pengurusan di sekolah. 

Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut bidang tugas dan menjalani sesi takruf, taklimat dan soal jawab berkenaan PAT dalam pendidikan dalam usaha untuk membantu kecemerlangan pendidikan anak-anak. 

Keseluruhannya, program ini berjalan dengan lancar dan banyak input dapat dikongsi bersama. Semoga program seumpama ini dapat diteruskan pada masa akan datang. 

Wednesday, June 26, 2013

Beliau dikenali sebagai Apai di Kapit

Bismillaahirrahmaanirrahiim. "Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." [Surah at-Taghabun:11] 

Tiada siapa menduga Tsunami hebat melanda pada 2006 meragut ribuan nyawa terutama di Sri Langka, Selatan India, Thailand, Malaysia dan Wilayah Islam Acheh. Ianya berlaku sekelip mata tanpa amaran telah menukarkan keselamatan kepada ketakutan, kaya kepada miskin, mengakibatkan anggota keluarga terpisah dan menukarkan hidup kepada mati. 

Ribuan mayat yang sungguh menyayat hati kelihatan bergelimpangan, cebisan kayu dari bot dan rumah kelihatan di segenap tempat. Mayat kanak-kanak tertimbus dengan lumpur, mayat bayi serta mayat yang bercerai anggota badan kelihatan dimana-mana. Cukup menginsafkan kita. Ini la tazkirah langsung dariNya. 

Siapa sangka, disebalik kejadian ini telah merungkaikan sebuah hati untuk menerima hidayah dariNya. Alhamdulillah melalui kekuasaan Allah, kesan dan pengajaran dari tsunami 2006 ini, beliau terpilih untuk menerima hidayah memeluk Islam. 
Beliau yang dimaksudkan ialah  Muhammad Anderson bin Abdullah atau dikenali sebagai Apai dalam kalangan rakan-rakan di Kapit. Nama asal Apai ialah Ajah anak Engga. Apai dilahirkan pada 20 Jan 1958 dan kini Apai sudah menjangkau usia 55 tahun. Apai bekerja sebagai juru ukur kayu degan syarikat pembalakan swasta di Sarawak. Dan kini beliau masih kuat bekerja. Anak-anak Apai semuanya sudah bekerja. Kini Apai dan isteri tinggal di Kapit.
Orangnya lemah lembut, mudah mesra dengan semua orang. Kini Apai sedang memohon untuk menunaikan haji bagi menggantikan kuota ibunya yang tidak lulus pemeriksaan kesihatan. Sudah lama Apai memohon untuk tunaikan ibdat haji sebagai tanda syukur beliau mendapat hidayah. mari kita mendoakan agar Apai dijemput olehNya untuk menunaikan Haji nanti. 

Apabila bersembang dengan Apai, beliau banyak bertanyakan soal agama. Apai tidak jemu dan tidak malu bertanya soal agama walau dengan sesiapa pon, tanpa mengira peringkat usia. Nasihat yang selalu keluar dari Apai ialah; "belajar lah. Rugi kalau kamu tidak belajar".

Semoga bermanfaat untuk dikongsikan dengan sahabat sekalian. Jika ada maklumat, kawe akan update kisah Apai dari semasa ke semasa. 

Wednesday, June 19, 2013

Cinta Al-Quran, Explore Masjid & Lan Riadah Kapit

Bismillah. Sudah lama kawe melihat iklan dan poster berkenaan Program Cinta Al-Quran, Explore Masjid dan Lan Riadah sebelum cuti sekolah 2 minggu pertengahan tahun. Tarikh tutup penyertaan 31 Mei menyebaan kawe rasa sudah terlewat untuk mendaftarkan diri. Sehinggalah sekembalinya ke Kapit selepas cuti Gawai, selepas solat Jumaat, meja-meja pendaftaran dibuka kembali bagi memenuhi kuota penyertaan. Buat julung kalinya, kawe berjaya menyertai Program inovasi JAIS berpusatkan masjid ini. 

Program Cinta Al-Quran mempertandingkan masing-masing 15 peserta Qari dan Qariah yang mengalunkan mana-mana surah pilihan secara tartil dan tarannum.  Manakala Pertandingan Explore Masjid pula yang bertujuan memperkenalkan peserta dengan masjid dan surau-surau utama di Kapit telah mendapat penyertaan tertinggi. Explore masjid merupakan penyertaan berpasangan memerlukan peserta mencari 8 check point yang berupa surau-surau dan masjid di daerah kapit bagi mendapatkan set soalan dan jawapan. Peserta dinilai berdasarkan ketepatan jawapan dan kepantasan menyelesaikan semua set soalan berbentuk fardu'ain dan pengetahuan am berkenaan check point. 
Selain itu, Program Lan Riadah memperuntukkan pertandingan berbentuk permainan kepada rakan jemaah iaitu Street Soccer, Dart, Karom, Catur, Congkak, dan Batu Seremban. Pada Kali ni, alhamdulillah kawe berjaya menyertai dengan jayanya beberapa pertandingan yang dianjurkan. 

Penyertaan remaja dan belia antara umur 15-40 sangat menggalakkan. Kita ucapkan syabas dan tahniah kepada penganjur sebagai satu usaha untuk menarik warga Kapit mendekatkan diri dengan masjid. Walaupun ada kelemahan dari segi penghayatan peserta berkenaan roh berjemaah di masjid, namun sekurangnya dapat memeriahkan suasana masjid Kapit. Kadang-kadang kita terkilan, ada peserta tidak menghayati objektif program ini, sebaliknya untuk berebut hadiah pertandingan semata-mata. 

Anak muda pasti memerlukan hiburan berbentuk riadah. Maka seeloknya akviti harian seperti futsal, street soccer dan indoor game lain perlu diperkenalkan di Masjid agar memberi ruang anak remaja untuk lebih dekat dengan masjid. Sekurang-kurangnya dapat mereka berjemaah Asar di masjid sambil menunggu turn untuk bermain dan bersukan. Maka tidak akan berlaku nanti, anak muda hanya penuh di masjid ketika hanya ada program berbentuk pertandingan ini dan ada program makan-makan. 

Berikut adalah senarai pemenang bagi semua acara yang dipertandingkan: 

PERTANDINGAN CINTA AL-QURAN
  1. Johan (RM300 + Hamper): Aidil Khizir bin Amin Nordin (Qari) dan Siti Habsah binti Hossen (Qariah). 
  2. Naib Johan (RM200 + Hamper): Mohammad Fadzli bin Yassin (Qari) dan Norazlinda binti Ali (Qariah). 
  3.   Ketiga (RM100 + Hamper): Eswendy bin Krang Suut (Qari) dan Nursakinah Fitriah binti Mohd Sharif (Qariah). 
PERTANDNGAN EXPLORE MASJID:
  1. Johan (RM600 + Hamper): Kumpulan Budding Muja (Hadlisham & Norhisham). 
  2. Naib Johan (RM500 + Hamper): Kumpulan "Kami Mahu Pindah" (Norazlinda Ali & Nurul Asyikin)
  3. Ketiga (RM400 + Hamper): Kumpulan Mua'llim (Mohd Fadzli & Mohd Shafizam)
  4. Keempat (RM200 + Hamper): Kumpulan As-Syabab (Ahmad Adham & Adnan)
  5. Kelima (RM100 + Hamper): Kumpulan Mantap (Fairuz & Adi Syahlani)  
PERTANDINGAN CATUR:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Ahmad Adham. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Mohd Firdaus bin Mohd Shaufi. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Mohd Farid Zakaria.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Mohd Abdul Qayyum. 
PERTANDINGAN BATU SEREMBAN:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Zainal Anuar bin Roslan. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Nur Sakinah Fitriyah bt Mohd Sharif. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Nur Farhana binti Mohd Sharif.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Nawwar Azura binti Asrol. 
PERTANDINGAN CONGKAK:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Siti Haja Mohd Ali. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Norazlinda Ali. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Ika Danisha bt Mohd Ikmal.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Siti Amminah Rafa'ee. 
PERTANDINGAN STREET SOCCER:
  1. Johan (RM600 + Hamper): Kun Fayakun. 
  2. Naib Johan (RM480 + Hamper): Power Booster. 
  3. Ketiga (RM360 + Hamper): Bantei Jak.
  4. Keempat (RM240 + Hamper): Pejalai. 
PERTANDINGAN KAROM:
  1. Johan (RM160 + Hamper): Veteren. 
  2. Naib Johan (RM120 + Hamper): Joker. 
  3. Ketiga (RM80 + Hamper): Ingin Mencuba Lah.
  4. Keempat (RM40 + Hamper): Gandum. 
PERTANDINGAN DART:
  1. Johan (RM160 + Hamper): Ali & Marzuki. 
  2. Naib Johan (RM120 + Hamper): Ahmad Adham & Adnan. 
  3. Ketiga (RM80 + Hamper): Fitry & Eswendy.
  4. Keempat (RM40 + Hamper): Nurasyikin & Saniah. 




Sunday, March 10, 2013

Hala Tuju Ummah

Bismillah. Seringkali masyarakat menyambut kehadiran pendakwah dari jemaah tabligh dengan pandangan yang negatif. Ada yang begitu skeptis dengan penampilan mereka. Jika di kampung, terlihat sahaja rombongan jemaah melakukan ziarah, bertempiaran lari masyarakat seolah-olah harimau sedang menyerang mereka. Ini satu sikap yang tidak baik ditunjukkan oleh masyarakat kita. Tidak dinafikan, jemaah tabligh juga perlu memikirkan method yang lebih kontemporari bagi menarik masyarakat agar masyarakat tidak lagi melarikan diri.  

Pengalaman kawe menyertai jemaah tabligh ni semenjak belajar di peringkat matrikulasi lagi. Semasa "keluar" beberapa hari, kawe belajar budaya jemaah ini. Dari segi beberapa aspek ianya sangat bagus. Mungkin hikmah diperlukan dengan lebih menonjol berbanding dengan kaedah yang biasa dilakukan. 

Di kapit, kehadiran jemaah tabligh tidak pernah putus. Dalam setahun ada 2-3 rombongan yang hadir terdiri daripada jemaah keturunan Pakistan, India, Bangladesh dsb. Mereka dibantu oleh rakan jemaah yang sudah sedia bekerja di negara kita sekian lama dari aspek logistik dan komunikasi. 

Sangat terharu dengan kehadiran mereka dalam beberapa hari ini di Masjid Kapit. Sedang masyarakat memandang serong kehadiran mereka, mereka bertungkus lumus merangka program dalam keupayaan yang terbatas untuk menarik masyarakat sekeliling memenuhi masjid. Sepatutnya jemaah yang hadir ini, perlu dirai oleh kita. Tetapi sebaliknya berlaku, mereka yang menyumbang wang mengadakan jamuan nasi beriani ayam kepada jemaah tempatan. Terharu pon ada. 


Maka kami pon berkesempatan la merasa masakan ala timur tengah ni. Sedap tak terkira hehe. Memandangkan suasana panas malam tu, seorang jemaah mengunakan kertas kotak untuk mengipas jemaah yang sedang makan. MasyaAllah kawe rasa terharu sungguh. Pertama kali dalam hidup sedang makan, ada yang mengipas kami huhu. Disebabkan kebanyakan kami makan awal, jadi tak mampu lagi kami makan banyak. Sepinggan beriani tu hanya mampu dikongsi 2-4 orang sahaja. 
Kami sebagai guru terpanggil. Memang kena pada diri kami semasa sesi "fikir atas amal". Ya la kadang-kadang kita terlupa tujuan kita hidup ini. Kita terlupa kita bukan sahaja datang untuk mengajar. Dalam masa yang sama kita juga harus berfikir dan berusaha untuk ummah. Paling mudah sekali memenuhkan masjid. Bagaimana kita nak jadikan masjid kita ni sentiasa penuh dengan jemaah bagi solat lima waktu sebagaimana ramainya pada solat Jumaat. Sekadar buat ceramah, forum, debat yang ikut musim-musim tertentu, kemudian disusuli dengan makan-makan... ianya belum cukup selagi masjid kita tak penuh. Ini lah krisis umat yang paling dasyat sedang berlaku dlm ummah. 

Seandainya dengan mengadakan makan-makan selepas solat isya itu boleh dijadikan penarik kehadiran masyarakat, seeloknya kita cari dana dan peruntukan untuk melaksanakan. Yang penting mulakan dengan solat berjemaah disusuli tazkirah ringkas. InsyaAllah ianya mampu dicapai. 

Sebagai guru, juga sebagai suami dan ayah, kawe mula merasakan tanggungjawab ini. Marilah kita mulakan dengan keluarga kita. Pendidikan solat menjadi keutamaan. Ya mungkin kita katakan kita tak dapat memenuhi masjid kerana kita solat berjemaah dirumah bersama anak isteri. Namun luangkan la masa sekali sekala untuk berjemaah ke masjid. Kerana itu adalah juga tanggung jawab sosial kita. Kita dapat berkenal-kenalan. kekuatan ummah ini terbina dari masjid. 

Jika kita buat kerusi... kemudian kerusi yang kita buat itu rosak, kita boleh buang kerusi tersebut, tetapi kalau manusia telah rosak akhlak dan peribadinya, kita tak boleh buang di tepi jalan. Tetapi kena usaha untuk baiki dia. 

Dalam tempoh 10 tahun sahaja pendidikan Rasullullah di Madinah, ia telah melahirkan para sahabat yang cukup luar biasa hebatnya, penunduk ¾ dunia. Agak-agak apa rahsianya? Rahsianya ialah al-Quran menjadi dasar pendidikan. 

Sekarang kita tak nafikan banyak persatuan, NGO dan parti politik yang belabelkan Islam. Perjuangan yang tertulis adalah berasaskan Islam. Tetapi sukar sekali kejayaan muncul. Ya memang betul perjuangan bukan diukur dengan kejayaan sebagai NKRA nya, tetapi diukur dengan usaha kita. Namun masih ramai yang hanya berjuang melalui selogan. Tetapi bila masuk bab ilmu dan akhlak masing-masing tidak mahu berusaha untuk mendalaminya. Solat berjemaah juga sering ditinggalkannya. Jika beginilah hakikatnya keadaan ummah, maka method perjuangan selama ini mungkin hanya dipandang sinis oleh musuh. 

Ayuh mulakanlah dengan diri kita, keluarga kita dan orang yang terdekat dengan kita. Berusahalah untuk menjadi generasi al-Quran. Jangan sampai anak cicit kita menyalahkan kita kerana kita tidak memulakannya. Biarlah nilai epistemologi ilmu itu berkembang dalam generasi kita. Jika datuk kita adalah generasi pembaca Yaasin, biarlah si ayah berkembang menjadi generasi penghafaz Yaasin. Manakala si anak pula mula berkembang menjadi generasi penghafaz dan penterjemah Yaasin. Diikuti cucu sebagai pentafsir Yaasin yang lebih detail. Itulah perkembangan yang kita mahu melalui usaha kita dari sekarang. Kita tak nak datuk, ayah, anak serta cucu cicit hanya sebagai generasi pembaca Yaasin.

Wallahu'alam. 

Rumah Sewa Bujang; Tips Berukhwah

Bismillah. Hampir 5 tahun... kawe sudah sebati hidup di rumah sewa bujang bersama rakan-rakan lain yang sama bertugas di Kapit. Berjauhan dengan anak isteri serta keluarga, di Kapit kami adalah sekeluarga. Bukan senang untuk kita sama hidup dalam sebuah keluarga rumah sewa bujang yang terdiri daripada pelbagai ragam. Ada sahaja kita dengar kisah-kisah yang tidak enak didengar berkaitan komuniti sesebuah keluarga rumah sewa. Perpecahan, pertengkaran, rasa tidak puas hati, dsb... 
Alhamdulillah kawe diketemukan dengan komoniti yang cukup sporting seperti dengan housemate kawe ini. Kawe tabik spring dengan semua member. Ada juga konflik kecil, tetapi tidak la sampai berpecah belah antara kami semua. Saling menghormati, dan sikap "memberi" menjadi keutamaan kepada kami berbanding dengan sikap "menerima". Itulah tips penting.
Salah satu petua yang paling penting dalam pembentukan ukhwah kami adalah makan berjemaah. Setiap hari ada sahaja yang akan memasak sebagai juadah makan malam. Yang penting tidak ada sikap berkira. Tiada giliran memasak. Siapa dahulu free, dia la yang akan memasak. Masakan tidak lah yang complicated. Cukup sekadar 1 lauk berulamkan sayur, ianya sudah cukup. Bagi yang tidak pandai memasak, memadai melakukan kerja pengemasan. Soal sedap atau tidak masakan, itu soal lain. Yang penting aktiviti sebegini sangat penting untuk kita duduk bersama sambil makan.

Bagaimana nak menjadikan masakan kita sedap? Senang sahaja. Masak la dengan ikhlas, penuh kasih sayang. Jangan kita masak kerana itu turn kita, bukannya kita masak kerana malu dengan kawan2 lain yg selalu masak, dsb. Masak lah dengan ikhlas, pasti makanan kita akan abis dimakan hehe. Selamat mencuba.

Sunday, February 24, 2013

Tragedi Isya


Bismillah. Seperti kebiasaan malam itu, masjid riuh dengan kehadiran sahabat yang cintakan berjemaah. Walaupun hidup dalam kalangan masyarakat Muslim yang minoriti, namun roh berjemaah di Kapit masih ada. Alhamdulillah. Secara jujurnya kawe mengakui seronok dengan suasana begini. Lebih mollek sekiranya ada pihak yang berkuasa untuk menggerakkan program ilmu ke masjid ini bagi menarik lebih ramai lagi muslimim dan muslimat mengimarahkan masjid. Itulah sifat kemanusiaan. Kita diajak berkumpul kerana ilmu, bukan kerana sesuatu material semata-mata. 

Saya memerhatikan para jemaah datang berjemaah juga kerana ilmu. Ada suatu sudut yang menjalankan kelas mengaji, tidak kurang juga sudut tertentu membentuk halaqah anak muda yang saya pasti usrah secara santai diadakan membincangan masalah kontemporari. Begitulah dahaganya masyarakat terhadap ilmu. Itu adalah ilmu secara langsung. Bagaimana pula dengan ilmu secara tidak langsung? Iaitu kita belajar dari pengalaman. 

Alhamdulillah, masjid kapit mengamalkan dasar terbuka menerima semua lapisan sosial. Ilmu secara tidak langung yang kawe maksudkan adalah "ditolak menjadi imam solat". Sebagai contoh, di waktu isya merupakan waktu kemuncak kehadiran jemaah dalam solat 5 waktu di Kapit. Imam masjid selalu memberi laluan untuk jemaah lain terutamanya anak muda mengimami solat isya. Dan kita janganlah menolak apabila diminta untuk mengimami solat. Secara tidak langsung ianya merekrut kita untuk lebih sempurna dalam solat: iaitu dengan berusaha untuk lebih khusyuk dan memperbaiki mutu perlaksanaan solat yang dilakukan. 

Nabi S.A.W dalam hadis menyebut ciri-ciri imam solat ialah:
"Hendaklah yang menjadi iamam bagi sesuatu kaum (jemaah) itu sesiapa yang paling baik dalam kalangan mereka bacaan kitab Allah (al-Quran). Jika mereka itu sama dalam bacaan, maka (pilih) yang paling mengetahui sunnah. Jika mereka itu sama, maka (pilih) yang paling awal hijrahnya. Jika mereka itu semua sama, maka (pilih) yang paling banyak usianya" (HR Muslim). 

Kadang-kadang terkeluar juga peluh jantan memikirkan betapa beratnya untuk menjadi imam. Ditambah pula apabila ditolak secara paksa rela oleh rakan jemaah lain. Tetapi alah bisa, tegal biasa. Jika dikatakan "aku tidak layak", sampai bila kita akan berkeadaan sedemikian. Jika kita sedar yang kita tidak layak, maka kita berusahalah mencari ilmu untuk turut layak menjadi imam solat kerana sebagai lelaki, anda mesti menjadi imam sekurang-kurangnya untuk keluarga anda. 

InsyaAllah kita sama-sama cuba menjadi imam yang terbaik dengan berterusan memperbaiki kelemahan diri dan sentiasa mendalami ilmu. 

Wallahualam. 

Tuesday, February 5, 2013

Penyakit Kritikal (Critical illness)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sering juga terdengar banyak orang memperkatakan mengenai risiko penyakit kritikal (CS) dihadapi masyarakat. Situasi semasa mencatatkan banyak statistik mengenai rakyat Malaysia yang menghidapi CS. Semua ini disebabkan persekitaran dan gaya hidup kita. Jika di Somalia, ramai rakyatnya mati disebabkan kekurangan makanan, tetapi di negara kita, rakyatnya meninggal kerana terlebih makan hehe. 

Statistik juga mencatatkan nisbah rakyat Malaysia menghadapi CS ni agak tinggi juga la.. Paling tidak pun, kita perhatikan sahaja orang sekekeliling kita, paling tidak pun saudara mara terdekat. Ada sahaja yang mengalami CS seperti diabetis, jantung dsb. Sebab itu lah pada usia muda ini kita perlu bijak membuat perancangan persediaan bagi menghadapi CS ni. Kita tidak minta, kalau boleh, nk minta jauh la. Tetapi jika terkena, pening kepala untuk kita melangsaikan bil rawatan. Sebab tu trend sekarang sangat popular dengan melanggan plan perlindungan (medical card, cover & investment) dalam mana2 syarikat insuran. Jika kitasihat dan tidak mengalami apa2 penyakit, kita akan mendapat ganjaran melalui investment. Jika sakit kerana CS, syarikat insuran akan menampung sebahagian besar kos rawatan. 

Apakah itu CS? PENYAKIT KRITIKAL bermaksud mana-mana daripada penyakit berikut seperti yang ditakrifkan secara berasingan di bawah ini yang berlaku lebih daripada enam puluh (60) hari selepas Tarikh Polisi seperti yang ditetapkan dalam jadual atau tarikh sebarang penguatkuasaan semula manfaat-manfaat yang diperolehi di bawah Polisi ini atau tarikh pengeluaran Lampiran yang mana terkini.
1- SERANGAN PENYAKIT JANTUNG
2- PENYAKIT KORONARI ARTERI YANG MEMERLUKAN PEMBEDAHAN
3- STROK
4- KANSER
5- KEGAGALAN GINJAL (BUAH PINGGANG)
6- PENYAKIT LUMPUH/PARAPLEGIA
7- PEMINDAHAN ORGAN UTAMA
8- SKLEROSIS PELBAGAI / BERBILANG
9- HEPATITIS VIRUS FULMINAN
10- HIPERTENSI ARTERI PULMONARI UTAMA
11- KOMA
12- BUTA
13- PENGGANTIAN INJAP JANTUNG
14- PEMBEDAHAN AORTA
15- PENYAKIT ALZHEIMER
16- HILANG PENDENGARAN / PEKAK
17- HILANG KEBOLEHAN BERTUTUR (BISU)
18- KEBAKARAN PARAH
19- PENYAKIT MEMBAWA MAUT
20- AIDS AKIBAT TRANSFUSI DARAH
21- PENYAKIT MOTOR NEURON
22- PENYAKIT PARKINSON
23- PENYAKIT HATI YANG KRONIK
24- PENYAKIT PEPARU YANG KRONIK
25- ANEMIA APLASTIK
26- DISTROFI OTOT
27- POLIOMIELITIS
28- MENINGITIS BAKTERIA
29- TUMOR OTAK BENIGNA
30- ENSEFALITIS
31- FULL BLOWN AIDS
32- LAIN-LAIN PENYAKIT KORONARI ARTERI YANG SERIUS
33- PEMBEDAHAN OTAK
34- SINDROM APALIK
35- TRAUMA KEPALA UTAMA
36- KEHILANGAN TANGAN ATAU KAKI

Penerangan ringkas setiap penyakit kritikal

1. Serangan Penyakit Jantung. 
Kematian sebahagian otot jantung (miokardium) akibat kekurangan bekalan darah dan terbukti secara :-
i. mengalami kesakitan dada biasa yang berpanjangan; dan
ii. perubahan baru dalam bacaan elektrokardiografi akibat serangan ini; dan
iii. peningkatan tahap enzim kardiak ( CPK-MB ) yang melebihi tahap normal makmal.
Diagnosis berdasarkan peningkatan ujian Troponim T sahaja tidak boleh diterima sebagai diagnosis suatu serangan penyakit jantung.
Angina juga dikecualikan secara khusus.
2. Penyakit Arteri Koronari Yang memerlukan Pembedahan.
Merujuk kepada pembedahan pintasan koronari arteri sebenar melalui cara pembedahan thorakotomi untuk membetulkan atau merawat penyakit koronari arteri tetapi tidak termasuk angioplasty, lain-lain intra-arteri, prosedur lelubang kunci (keyhole) atau laser.
3. Strok. 
Ditakrifkan sebagai suatu kejadian atau kemalangan serebrovaskular yang menghasilkan sekueleneulogi bersifat kekal, berlanjutan selama tidak kurang dari enam (6) bulan. Takrif ini juga meliputi keadaan seperti Inflaksi tisu otak, pendarahan dan embolisasi dari luaran rangka tengkorak. Diagnosis mesti berdasarkan perubahan nyata yang dilihat dalam imbasan CT atau MRI dan disahkan oleh pakar neurology.
Dikecualikan secara khusus adalah symptom cerebral akibat serangan iskemik perantara, sebarang kepincangan iskemik neurological boleh sembuh, iskemik vertebrobasilar, symptom cerebral akibat migraine,kecederaan cerebral hasil dari trauma atau penyakit hypoxia dan vascular yang memberi kesan pada mata atau saraf optic atau fungsi vestibule.
4. Kanser.
Kanser ditakrifkan sebagai ketumbuhan tidak terkawal dan perebakan sel-sel malignan serta penyerangan dan pemusnahan tisu-tisu normal menyebabkan rawatan atau pembedahan (kecuali prosedur endoskopi sahaja) dianggap perlu. Kanser ini mesti disahkan melalui pembuktian histology malignan.
Keadaan-keadaan berikut adalah terkecuali :-
i. Karsinoma in situ termassuk karsinoma serviks;
ii. Karsinoma duktus payu dara in situ;
iii. Karsinoma papilari pepundi dan Kanser Prostat Tahap 1;
iv. Semua kanser kulit kecuali melanoma malignan;
v. Penyakit Hodgkin Tahap 1;
vi. Tumor terjelma sebagai komplikasi Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS).
5. Kegagalan Ginjal ( Buah Pinggang )
Kegagalan ginjal di peringkat akhir iaitu apabila kedua-dua ginjal gagal berfungsi dan dianggap kronik serta tidak dapat dipulihkan semula dan mengakibatkan rawatan dialysis ginjal berkala perlu dimulakan atau menjalani pemindahan ginjal.
6. Penyakit Kelumpuhan / Paraplegia 
Hilang keupayaan guna kedua-dua belah tangan atau kedua-dua belah kaki secara menyeluruh dan kekal, atau sebelah tangan dan sebelah kaki, melalui kelupuhan akibat penyakit atau kecederaan secara berterusan selama sekurang-kurangnya enam (6) bulan dari tarikh trauma atau penyakit itu.
7. Pemindahan Organ Utama. 
Telah menjalani pembedahan pemindahan sebagai penerima organ manusia yang berikut :-
i. Buah Pinggang
ii. Paru-paru
iii. Hati
iv. Jantung
v. Sum-sum tulang
8. Sklerosis Pelbagai / Berbilang. 
Diagnosis yang jelas tanpa ragu oleh seorang pakar neurology untuk mengesahkan gabungan berikut yang telah berterusan selama sekurang-kurangnya enam (6) bulan :-
i. Symptom yang boleh dirujuk kepada saluran (jasad putih) yang melibatkan saraf optic, pangkal otak dan saraf tunjang yang menghasilkan kepincangan neurology yang ketara; dan
ii. Kepelbagaian atau keberasingan ketara lesion; dan
iii. Catatan sejarah yang didokumentasikan dengan rapi tentang keadaan symptom atau kekurangan neurology yang bertambah tenat atau semakin pulih.
9. Hepatitis Virus Fulminan.
Penyakit ini ditakrifkan sebagai nekrosis hati separa besar hingga kepada besar akibat serangan sebarang virus yang secara terjalnya mengarah kepada kegagalan hati.
Kriteria diagnostik yang perlu ada ialah :-
a. Penguncupan saiz hati yang cepat seperti yang dikesan melalui ultrabunyi abdomen; dan
b. Nekrosis melibatkan keseluruhan lobul, dengan hanya meninggalkan rangka reticulum yang musnah; dan
c. Penyakit kuning yang teruk.
Jangkitan Hepatitis B atau status pembawa sahaja tidak memenuhi criteria diagnostic.
10. Hypertensi Arteri Pulmonari Utama. 
Bermaksud hipertensi pulmonary utama dengan pembesaran ventrikul kanan yang ketara yang disahkan hasil melalui siasatan termasuklah kardiak katerisan, mengakibatkan kepincangan fizikal kekal dan tidak boleh sembuh sehingga tahap sekurang-kurangnya Kelas 3 mengikut Klasifikasi New York Heart Association untuk kepincangan kardiak, dan menyebabkan Hayat dilindungi tidak boleh melakukan pekerjaan biasa.
11. Koma. 
Keadaan tidak sedar diri, dengan tiada tindak balas terhadap rangsangan luar atau keperluan dalaman, berterusan selama tidak kurang daripada 96 jam, memerlukan system sokongan hidup dan mengakibatkan kemerosotan neurology sehingga melebihi 30 hari. Pengesahan oleh seorang pakar neurology mestilah diperolehi.
Koma yang diakibatkan secara langsung daripada kecederaan sengaja diri sendiri, penyalahgunaan dadah atau alcohol adalah terkecuali.
12. Buta. 
Kehilangan daya penglihatan kedua-dua belah mata secara menyeluruh, kekal dan tidak boleh dibaik pulih. Pengesahan bersijil oleh ahli oftalmologi diperlukan.
13. Penggantian Injap Jantung. 
Telah menjalani pembedahan dada-terbuka untuk mengganti atau membaiki injap kardiak akibat ketidaksempurnaan atau keadaan tidak normal yang terjadi pada injap jantung selepas tarikh kontrak berkuatkuasa atau selepas tarikh berkuatkuasa semula.
Pembaikan melalui pembedahan injap (valvotomi), prosedur infra-arteri, pembedahan lelubang kunci (key-hole) atau teknik-teknik seumpama adalah secara khususnya dikecualikan.
14. Pembedahan Aorta. 
Telah menjalani pembedahan melalui thorakotomi atau laprotomi untuk membaiki atau membetulkan aneurisma aortic, suatu penghalang pada aorta atau koarktasi aorta. Untuk tujuan takrifan ini, aorta bermaksud aorta thorasik dan aorta abdomen tetapi tidak termasuk cabang-cabangnya.
15. Penyakit Alzheimer. 
Kemerosotan atau kehilangan daya intelektual atau berkelakuan tidak normal yang terbukti dengan keadaan klinikal dan soal selidik piawai yang diperakui atau ujian daripada Penyakit Alzheimer / kepincangan kemerosotan organic dalam otak yang tidak boleh sembuh kecuali neurosis, penyakit psikiari, dan sebarang kepincangan organik berkaitan dadah atau alcohol, menyebabkan kemerosotan ketara pada fungsi mental dan social di mana hayat dilindungi perlu diawasi sepanjang masa.
Diagnosis mesti disahkan secara klinikal oleh seorang pakar perubatan yang berkaitan.
16. Hilang Pendengaran / Pekak. 
Kehilangan upaya dengar pada kedua-dua telinga secara menyeluruh, kekal dan tidak boleh sembuh akibat penyakit atau kemalangan. Bukti perubatan dalam bentuk audiometric dan ujian ambang bunyi mesti dikemukakan.
17. Hilang Percakapan.
Hilang keupayaan untuk bertutur secara menyeluruh dan tidak boleh dibaik pulih secara berterusan untuk tempoh selama dua belas ( 12 ) bulan. Bukti perubatan yang mengesahkan kecederaan atau penyakit saluran suara yang menyokong kehilangan keupayaan ini mesti disediakan oleh seorang pakar berkaitan (Telinga, Hidung, Tekak)
Kesemua sebab-sebab berkaitan psikiatrik adalah terkecuali.
18. Kebakaran Parah. 
Kecederaan terbakar darjah ketiga meliputi sekurang-kurangnya dua puluh peratus (20%) permukaan tubuh badan hayat dilindungi seperti diukur mengikut “Hukum 9” dalam carta Permukaan Badan Lund & Browder.
19. Penyakit Membawa Maut. 
Hayat dilindungi mestilah menderita akibat keadaan penyakit, yang pada pendapat pakar perubatan yang berkaitan akan membawa kepada kematian dalam jangkamasa dua belas (12 ) bulan. Hayat dilindungi mesti tidak lagi menerima rawatan secara aktif selain daripada rawatan untuk melegakan kesakitan.
20. AIDS Disebabkan Pemindahan Darah.
Hayat dilindungi dijangkiti virus HIV atau AIDS dengan syarat :-
i. Jangkitan tersebut dari transfusi darah yang dilakukan di Malaysia atau Singapura selepas polisi berkuatkuasa;
ii. Hayat dilindungi tidak menghidapi haemophiliac; dan
iii. Hayat dilindungi bukan ahli kumpulan berisiko tinggi tetapi tidak terhad kepada homoseksual, penyalahgunaan dadah secara suntikan atau pelacur.
Notis pemberitahuan dan bukti kejadian mesti dikemukakan secara bertulis daripada pihak berwajib kesihatan yang mengesahkan bahawa jangkitan terjadi secara perubatan.
21. Penyakit Motor Neuron.
Penyakit motor neuron yang tidak diketahui etiologinya dicirikan oleh kemerosotan berterusan saluran kortikospinium dan sel tanduk anterior atau neuron eferen bulbar. Ini termasuklah atrofi otot spina, palsi bulbar berterusan, sclerosis lateral amiotrofik dan sclerosis lateral primer.
Diagnosis mestilah disahkan oleh seorang pakar perubatan neurology.
22. Penyakit Parkinson. 
Diagonosis jelas dan tanpa ragu Penyakit Parkinson oleh seorang pakar neurology di mana pesakit berkeadaan :-
i. tidak boleh dikawal dengan pengunaan ubat; dan
ii. menunjukkan tanda kemungkinan kepincangan berlarutan.
Aktiviti penilaian kehidupan harian mengesahkan kehilangupayaan hayat dilindungi untuk melakukan tanpa bantuan sekurang-kurangnya tiga (3) perkara berikut :-
i. Pengalihan
Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.
ii. Pergerakan
Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.
iii. Buang Air / Penggunaan Tandas
Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.
iv. Berpakaian
Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.
v. Mandi / Membasuh
Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.
vi. Makan
Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.
Hanya Penyakit Parkinson idiopathic yang dilindungi. Penyakit Parkinson yang dirangsang dadah atau disebabkan oleh toksik adalah terkecuali.
23. Penyakit Hati Kronik. 
Kegagalan hati peringkat akhir dengan kewujudan kesemua penyakit berikut :-
- Penyakit kuning kekal;
- Askit;
- Ensefalopati;
- Hipotensi portal.
Wernicke’s ansefalopi & penyakit hati sekundar akibat penyalahgunaan dadah & alcohol adalah terkecuali.
24. Penyakit Paru-paru Kronik. 
Kegagalan system pernafasan di peringkat akhir termasuk penyakit paru-paru interstitial kronik.
Semua kriteria-kriteria berikut mesti dipenuhi :-
i. Memerlukan terapi oksigen kekal oleh sebab hasil ujian berterusan FEV1 bernilai kurang daripada satu liter. (Isi padu Penghembusan Nafas Paksaan semasa saat pertama bagi suatu penghembusan nafas paksaan)
ii. Analisis Gas Darah Arteri dengan tekanan oksigen separa kurang dari atau bersamaan 55mmHg.
iii. Disponea ketika berehat.
25. Anaemia Aplastik. 
Kegagalan sum-sum tulang kronik yang berlarutan menyebabkan aplasia sum-sum tulang menyeluruh dan memerlukan rawatan sekurang-kurangnya satu daripada kaedah berikut :-
i. Transfusi produk darah secara berkala.
ii. Agen perangsang sum-sum.
iii. Agen imunosupresif.
iv. Pemindahan sum-sum tulang.
26. Distrofi Otot. 
Diagnosis distrofi otot memerlukan pengesahan oleh seorang pakar nuerologi dengan gabungan 3 daripada 4 keadaan berikut :-
i. Sejarah keluarga di mana ahli-ahlinya menghidap penyakit ini
ii. Kewujudan klinikal termasuk ketiadaan deria gangguan, cecair spina serebo biasa dan pengurangan refleks tendon yang sederhana
iii. Elektromiogram sifatan
iv. Kesangsian klinikal yang disahkan oleh biopsy otot
Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun terkecuali daripada takrifan ini.
27. Poliomielitis. 
Diagnosis tanpa ragu oleh seorang pakar neurology tentang jangkitan virus polio yang menyebabkan penyakit lumpuh akibat fungsi motor yang terjejas atau daya pernafasan yang lemah sebagai tanda jangkitan. Kes-kes yang tidak melibatkan lumpuh tidak layak untuk manfaat ini. Lain-lain sebab lumpuh (seperti sindrom Guillain-Barre) adalah terkecuali.
28. Meningitis Bekteria. 
Meningitis bacteria yang menyebabkan inflamasi membrane otak atau saraf tunjang yang mengakibatkan kepincangan neurological kekal selama tempoh minima tiga puluh (30) hari dan kehilangan upaya melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Untuk tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.
Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-
i. Pengalihan
Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.
ii. Pergerakan
Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.
iii. Buang Air / Penggunaan Tandas
Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.
iv. Berpakaian
Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.
v. Mandi / Membasuh
Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.
vi. Makan
Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.
Diagnosis hendaklah disahkan oleh pakar neurology.
29. Tumor Otak Benigna. 
Suatu tumor bukan kanser di dalam otak yang boleh mengancam nyawa,yang mengakibatkan timbulnya ciri-ciri peningkatan tekanan intrakaranium seperti papiloedema, symptom mental, tidak sedar diri dan kepincangan deria. Kehadiran tumor ini mesti disahkan oleh kajian imej gambar imabasan CT atau MRI.
Perkara-perkara berikut adalah dikecualikan :-
i. Sista;
ii. Granulomas;
iii. Malformasi dalam atau pada arteri atau vena otak;
iv. Haematomas;
v. Tumor dalam kelenjar pituitary atau spina;
vi. Tumor saraf akustik.
30. Eusefalitis.
Ditakrif sebagai inflamasi bahan otak yang teruk mengakibatkan kepincangan neurological kekal selama tempoh minima tiga puluh (30) hari dan disahkan oleh seorang pakar neurology. Kepincangan kekal ini mesti mengakibatkan hilang keupayaan melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Bagi tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.
Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-
i. Pengalihan
Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.
ii. Pergerakan
Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.
iii. Buang Air / Penggunaan Tandas
Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.
iv. Berpakaian
Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.
v. Mandi / Membasuh
Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.
vi. Makan
Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.
Diagnosis hendaklah disahkan oleh pakar neurology.
31. Full Blown AIDS
Manifestasi klinikal AIDS (Acquired Immuno-deficiency Virus) mesti disokong dengan keputusan positif ujian antibody HIV ( Human Immuno-deficiency Virus) dan satu ujian pengesahan Western Blot. Sebagai tambahan, hayat dilindungi juga mesti mempunyai kiraan sel CD4 yang kurang dari dua ratus (200) dan memenuhi satu atau lebih daripada criteria berikut :-
i. Kehilangan berat badan melebihi 10% daripada berat badan di sepanjang tempoh kurang daripada enam (6) bulan (wasting syndrome);
ii. Kaposi Sarcoma;
iii. Pneumocystic Carinii Pneumonia;
iv. Progressive multifocal leukoencephalopathy;
v. Tuberculosis Aktif;
vi. Lymphocytes kurang daripada satu ribu (1000);
vii. Malignant Lymphoma.
Dalam kes tuntutan kecuali untuk PRUpayor basic, PRUspouse payor basic, PRUparent payor basic, PRUpayor PSA, PRUspouse payor PSA, PRUparent payor PSA, PRUwaiver, PRUspouse waiver, PRUparent waiver, 50% dari semua Manfaat yang berkenaan (sehingga jumlah maksimum sebanyak RM500 000 ke atas mana-mana hayat di bawah polisi ini dan semua polisi-polisi yang lain) yang kena dibayar berhubung dengan penyakit ini akan dibayar. Baki jumlah akan dibayar apabila berlaku kematian, hilang upaya penuh dan kekal atau didiagnosis Penyakit Kritikal yang lain yang mana dahulu berlaku.
32. Lain-lain Penyakit Koronari Arteri Yang Serius.
Penyempitan lumen pada sekurang-kurangnya tiga arteri utama iaitu Sirkumfleks, Arteri Koronari Kanan (RCA), Arteri Menurun Anterior Kiri (LAD), ke tahap minimum 60% atau lebih yang dibuktikan oleh arteriographi kronari. Manfaat ini boleh dibayar tanpa mengira sama ada sebarang bentuk pembedahan koronari arteri telah dilakukan.
33. Pembedahan Otak. 
Telah menjalani pembedahan otak di bawah penggunaan anaestesia am dan kruniotomi telah dilaksanakan semasa pembedahan tersebut dilakukan. Bur Hole & pembedahan otak akibat kemalangan adalah terkecuali.
34. Sindrom Appalic. 
Nekrosis kortex otak menyeluruh yang tidak menjejaskan pangkal otak. Diagnosis mesti disahkan oleh seorang pakar neurology dan keadaan pesakit mesti didokumentasikan selama sekurang-kurangnya satu (1) bulan.
35. Kecederaan Kepala Utama. 
Kecederaan fizikal di kepala yang menyebabkan fungsi yang ketara secara kekal selama tempoh minimum tiga (3) bulan dari tarikh truma atau kecederaan. Hasil kepincangan berfungsi kekal ini hendaklah disahkan oleh seorang pakar neurology dan dipersetujui oleh Pegawai Perubatan Syarikat serta menyebabkan hilang keupayaan melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Untuk tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.
Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-
i. Pengalihan
Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.
ii. Pergerakan
Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.
iii. Buang Air / Penggunaan Tandas
Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.
iv. Berpakaian
Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.
v. Mandi / Membasuh
Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.
vi. Makan
Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.
36. Kehilangan Anggota Badan.
Putusnya secara fizikal kedua-dua anggota badan pada atau atas pergelangan tangan atau pergelangan kaki, yang menyeluruh dan tidak dapat dipulihkan, atau satu anggota badan pada atau atas pergelangan tangan atau pergelangan kaki akibat kecederaan.
Semua yang tercatat di atas adalah sebagai penerangan sahaja. Maklumat lengkap, sila rujuk polisi anda.

Malang tak berbau. Kita hendaklah merancang untuk menghadapi situasi yang tak disangka ini dengan melanggan perlindungan takaful. Jika kita membeli insurans kenderaan motor, segala bayaran primium setiap tahun akan hangus dan burn begitu sahaja kepada syarikat insurans. Tetapi jika kita membeli life insurans, Bayaran yang kita buat setiap bulan/tahun sebenarnya adalah satu simpanan dan kita akan mendapat balik segala bayaran kita tadi (mungkin dapat lebih dari apa yg kita bayar) untuk jangka masa panjang melalui plan pelaburan patuh syariah oleh pengendali takaful. Saya mencadangkan anda untuk memilih PruBSN Takaful sebagai syarikat pilihan kerana ia menawarkan plan yang kompetatif (Plan Perlindungan + Medical Card + Plan pelaburan syariah). Banyak testimoni yang +ve diberikan untuk PruBSN Takaful ini yang merupakan syarikat pertama memperkenalkan Medical Card dan antara syarikat yang membayar manfaat hopital (elaun harian warded, manfaat pembedahan dsb) yang tinggi serta urusan claim yang tidak cerewet seperti syarikat lain. Sila click link atau PM nama penuh, tarikh lahir, pekerjaan dan status merokok bagi mengetahui quotation harga terbaik untuk anda pilih bagi melanggan plan ini. 

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan

Blogger:

Blogger:
Lt.M Adham