Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Friday, November 7, 2014

Glyn

Berkesempatan main tennis dengan Saudara Glyn; kami mula berkenalan di Kapit pada 2009. Tennis menemukan kami. Tidak hairan dengan slogan "Tennis is Life".

Pada mulanya, kawe adalah pemain kategori cap ayam (biasa-biasa je). Sekarang pon masih cap ayam juga, tapi lebih baik daripada dahulu. Sangat beruntung di Kapit kerana berpeluang bermain dengan Tennis Kapit Team; tidak mengira siapa kita, latar belakang, asal usul. Janji komitmen untuk hadirkan diri bermain.

Dari situ, kawe mula datang awal (jam 3.45pm) selepas asar untuk bermain. Jame Ling secara sukarela memberi drill kepada kawe untuk mengukuhkan asas tennis sperti forehand, backhand, overhead, volley dan service. Selepas 2 bulan menjalani drill tersebut secara percuma daripada Jame Ling, akhirnya kawe mampu bermain dengan lebih baik dan diserap dalam Team Tennis Kapit untuk ke Interdivision Competition. Kami mula memenangi kejohanan tersebut secara Loser Pool.

Dari situ juga, Kapit dapat menghantar sebuah pasukan untuk kejohanan MAKSAK. Dan turut memenangin kejohanan secara looser pool.

Dengan kemudahan yang serba kekurangan (court masa tu buruk dan crack), dengan bilangan pemain yang terhad (semua pemain sudah 30an ke atas), semangat kesukanan yang tinggi menyebabkan Kami juga mampu bersaing di peringkat negeri.

Ribuan terima kasih dan penghargaan buat sahabat tennis di Kapit. Mereka adalah teman yang mencorakkan kehidupan kawe sepanjang berada di Kapit. Kredit untuk sahabat tennis; James LIng, Glyn, Ah Hai, Ah Hon, Max Wong, Patrick, Fitri, Kebeng, Leo, Joseph, Bari dan lain2...

Monday, July 21, 2014

SM Sains Kuching Utara (SAKURA)

Bismillah. Sedar tidak sedar sudah 7 bulan kawe berkhidmad di SM Sains Kuching Utara atau lebih dikenali dengan SAKURA. Tiada langsung perancangan untuk berkhidmad di sini, jauh sekali terfikir untuk kembali ke SBP. Namun ini la yang dikatakan perancangan Allah. Boleh jadi kita membenci sesuatu, tetapi itu la yang terbaik buat kita. Kawe percaya semua ini adalah yang terbaik Allah takdirkan buat hambaNya. Paling penting kita terus istiqamah beramal dalam memberi walaupun hanya sekelumit.

Izinkan kawe perkenalkan serba sedikit mengenai SAKURA. Mungkin boleh menjadi panduan buat pembaca sekalian.
 

SAKURA yang terletak 10 minit dari peusat bandar Kuching beralamat Lot 2666, Lorong 6A9, Jalan Matang, 93050 Kuching, Sarawak, telah ditubuhkan pada Ogos 2012 dan mula memgambil pelajar pada September 2012 seramai 16 orang dengan seorang pengetua, seorang penolong kanan pentadbiran dan 5 orang guru. Namun SAKURA mula beroperasi pada 1 Januari 2013. Pada akhir 2013 SAKURA memiliki 286 pelajar (tingkatan 1, 2 dan 4) dan 10 orang guru. Pada 2014, SAKURA sudah melengkapi semua batch tingkatan 1 hingga 5 dengan seramai 468 pelajar dan 59 orang guru. 

Di SAKURA, setiap batch diberi nama berdasarkan nama tokoh saintis terkemuka. Bagi pelajar tingkatan 5, mereka dikenali sebagai Galielo. Manakala tingkatan 4, 3, 2 dan 1 masing-masing dikenali sebagai Newton, Edison, Curie dan Einstein. Kelima-lima saintis ini disusun mengikut zaman dimana Galielo adalah antara saintis terawal muncul seterusnya diikuti Newton, Edison, Curie dan Einstein. 

Sebagaimana SBP lain di Malaysia, sistem rumah memainkan peranan penting dalam segala aktiviti di sekolah. Ianya tidak hanya terhad dalam sukan dan permainan, tetapi pelajar bersain antara rumah dlm semua aspek seperti akademik, disiplin dan sahsiah dalam mewujudkan suasana persaingan yang sihat dalam kalangan pelajar SBP. SAKURA terdiri daripada 4 rumah iaitu Aero (kuning), Ignis (merah), Terra (hijau) dan Aqua (biru). Guru dan staf juga terlibat dalam sistem ini. Nama 4 buah rumah ini adalah berdasarkan 4 elemen alam semulajadi iaitu api, udara, air dan tanah. 


Thursday, March 27, 2014

Tennis is life

Mr Max Wong represent Kapit Lawn Tennis Association give me souvenir
Bismillah. After 5 years of teaching career at SMK Selirik, my family and I finally said goodbye to Kapit, one of the most remote interior Sarawak. Kapit being the last frontier in Sarawak is the only place in Sarawak not connected by road and its only accessible by three hours boat journey from Sibu or six hours from Belaga, the last town along the Rejang River. 

Seventh Division Lawn Tennis Association (7DLTA) organized farewell party attending by most of the tennis players in Kapit in order to show the value of friendship. We are truly live the "1Malaysia Rakyat".


All these years, I has adopted myself to Kapit way of life to regard one another as close member of the society that I will  would missed them  very much. Hopefully, I was not the first and the only one. 7DLTA opens its door wide to welcome anyone interested in the game of tennis regardless know to play the game or wishing to learn how to play. Every afternoon after office hour, we gathered at the tennis court at Jalan Sri Baleh to play and chit chat
During my studies in the university, I began to play tennis. I love the game so much that it’s become part and parcel of my life. I always encourage friends to play tennis because this’s one of the game that you mix around with people from all walks of lives regardless of social position, religion or social creed. While, I’m in Kapit all these years, I made friend with Chinese, Iban and event Orang Ulu. I treasure our friendship very much. 

So thanx a lot to all 7DLTA members for the support. Im always miss you all.. 


Tuesday, November 26, 2013

Hari Terakhir Saya di Kapit

Bismillah. 2013 merupakan tahun terakhir perkhidmatan kawe di Kapit. 5 tahun dua bulan di Kapit menjadi titik tolak pelbagai ujian dan pengalaman dilalui. Waalaupun ia bukannya suatu tempoh yang cukup lama, tetapi jatuh-bangun, keluh-kesah, sedih-tawa serta pahit-manis pengalaman banyak dipelajari bersama anak didik, sahabat dan masyarakat dalam tempoh tersebut. Semua ini telah mematangkan diri dalam erti "memberi" dalam kehidupan. Mohon maaf atas kekhilafan diri yang serba kekurangan. 
Ingin kawe kongsikan sedikit pengalaman ringkas dalam tempoh perkhidmatan di Kapit. Bukan untuk menunjuk-nunjuk, sekadar berkongsi pengalaman dengan pembaca. Jika ada yang mollek boleh la diambil manfaat. Andai ianya sesuatu yang buruk, molek kiranya dijauhi. Firman Allah dalam surat al-Imran:40; 

"...dan demikianlah hari-hari yang Kami jadikan bersilih ganti sesama manusia." 

Ya, masa yang bersilih-ganti, kehidupan kita sentiasa berubah dengan pelbagai warna corak kehidupan dan perkembangan. Mahu atau tidak kita perlu berubah kepada keadaan yang lebih baik. Pepatah Arab mengatakan air yang bertakung, lama-lama akan mati disebabkan sifatnya itu. Maka kita mesti sentiasa bersifat dinamik dan berusaha berubah menjadi lebih baik dari keadaan sebelumnya.. 

  
Semasa sibuk menghadiri Kem Tahunan Rejimen 506 AW di kelantan, kawe menerima surat penempatan ke Sarawak. Sungguh terkejut dan menerima dengan hati yang lapang dan tidak sabar untuk bertugas. Biasa la semangat orang muda untuk berbakti. Dak kami semua berkumpul di sebuah hotel di Sepang pada 9 November 2008. Kemudian keesokan terus terbang dengan pesawat MAS ke Kuching untuk sesi orientasi untuk beberapa hari sebelum menerima surat penempatan ke SMK Selirik. 

Pengalaman naik kapal terbang pertama kali memang mengujakan. Maklumlah kebanyakan cikgu yang posting ke Borneo kebanyakan dari latar belakang orang-orang kampung macam kawe dan tidak pernah menaiki kapal terbang. Masa ni bersama rakan-rakan guru lain yang sama posting ke Kapit seperti Ust Adnan, Cikgu Rizal, Cikgu Osman, Cikgu Nik Syazwan, Cikgu Fendi, Ckg Khairi, Ckgu Kumaresan dan ramai lagi... Semuanya melangut-langut kepala dalam flight mendengar taklimat keselamatan dan terbongkok-bongkok serta ada yang ternganga-nganga melihat pemandangan luar dari tingkap pesawat. Memang kelakar hehe termasuk lah diri kawe. 
 
Sesampai di Kapit, kawe disambut oleh guru senior di wharf dan mereka sudah uruskan kediaman sementara untuk kami semua. Alhamdulillah semuanya sporting dan sangat maraikan kami. Jumpa rakan-rakan yang sangat best. Begitu tinggi ukhwah. Saling membantu. Hidup kawe penuh ceria bersama rakan-rakan waima ketika suka dan duka mereka tetap bersama terutama Ust Adnan dan Din yang kawe pon turut sedih kerana dia tidak juga dapat pindah. Namun kawe percaya hati pejuang, perasaan sedih dibawa ketepi, yang paling penting untuk terus berkhidmad. Jodoh pertemuan dan perpisahan itu di tangan Allah. Pasti ada hikmahnya. 

"Berpisahlah, nescaya kan dapat ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. singa tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busurnya tidak akan mengena sasaran". (Fatwat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

 Ramai tertanya-tanya mengapa tidak balik semenanjung? Kawe fikir kawe belum lagi puas mengembara. Ingin mencari lebih banyak pengalaman untuk dipelajari. Andai pengalaman ini tidak mampu mengubah hidup kita, sekurang-kurangnya ia mampu memberikan kesan yang lebih baik dalam kehidupan. Kerana hidup ini adalah pengembaraan yang tidak akan berhenti sehinggalah kematian menjemput kita. Sesetengah orang tidak boleh terlalu lama pada sesuatu tempat, perlukan perubahan untuk meningkatkan produktivitinya. 


 
Di Kapit, telah menemukan kawe dengan rakan-rakan tempatan yang aktif bermain tennis. Semenjak di UPSI, rutin harian kawe adalah bermain tenis. Syukur kerana di Kapit ada team tenis yang aktif. Mereka adalah antara individu penting mencorakkan kehidupan kawe di Kapit. Terima kasih kaban sekalian: James Ling, Glyn, Patrick, Fitri, Ah Hon, Ah Hai, Joseph, Leo, my partner Max Wong dan semuanya. Tidak dilupai Pemancha Badi yang banyak membantu membangunkan sukan tenis di Kapit. 

 
Selain tenis, futsal juga menjadi kegilaan kami di Kapit kerana semasa kawe posting, kebanyakan guru pada masa tu adalah kaki bola. Bak kata orang bila masuk kandang kambing, mengembek. Maka kawe yang tidak pernah main bola dan futsal telah memberanikan diri menceburi sukan ni. Pada permulaan memang sumbang, namun ruang yang diberikan oleh sahabat mebolehkan kawe bermain futsal dengan lebih baik sehingga sekarang. Tahniah buat sahabat sekalian Mat Din, Mesol, Juki, Faisal, Pek'ien, Ustad Adnan, Jebong, Abe Yus, Mat BRo, Tok Nebeng, Eid, Ikram, Hairol, Hafiz, Pool, Kamal, Rizal, Syafiq, JKK, Hamdi, Abonz, Man, Wan Azlan, dan smua la yang tak mampu untuk kawe tulis semuanya. Walaupon dikategori sebagai pasukan hiburan, tapi memang tujuan kita bersukan adalah untuk berhibur. 

 
Dalam Wataniah, kawe bergandingan dengan Cikgu Kuiek turut aktif dalam Kompeni C, Batalion 1 Rejimen 510. Alhamdulillah semua nya berjalan lancar dan semua anggota berikan kerjasama yang baik. Cikgu Kuiek sebagai peranan utama dalam memimpn Wataniah Kapit banyak membantu kawe untuk belajar sesuatu dari sini. Terima kasih juga buat semua kawan-kawan dalam Wataniah, Lt.M Patrick, Kenedy, Sjn Andrew, Munai, Saltik, Tugang, dan semua yang tak mampu untuk disenaraikan.. Banyak progra jiwa murni yang melibatkan aktiviti ke rumah panjang sehingga memerlukan kita bermalam di rumah panjang, sangat bermakna dan banyak memberikan pengalaan berharga. Kawe juga ucapkan terima kasih kerana memberi ruangg untuk kawe libatkan rakan-rakan guru menyertai aktiviti di rumah panjang bersama Wataniah Kapit. 

Ini lah antara sebahagian pengalaman bersama Wataniah Kapit yang telah didokumentasikan dalam akhbar tempatan dan nasional. Semoga terus maju jaya. Tauliah kawe telah pon tamat pada pertengahan 2012 kerana masalah teknikal. Namun dalam hati teringin untuk kembali aktif dalam wataniah suatu masa nanti. 
Bukan sahaja program khidmad masyarakat, Wataniah kapit juga akan menganjurkan program derma darah setiap tahun. Namun sehingga sekarang kawe tak pernah layak untuk menderma dan dinasihati untuk tidak menderma memandangkan BP rendah dan berat tidak cukup. Mungkin sekarang, dah boleh kut heheh.. 
 
Dan akahirnya di SMK Selirik, terima kasih kepada semua pihak. Bersama dengan dua pengetua iaitu Cikgu Lanyun Lupak dan Cikgu Ujai anak Sambau. Mereka adalah individu yang banyak membantu kawe dalam urusan perkhidmatan serta khidmad nasihat. PK1 Cikgu Azlinda juga banyak menyokong dan beri nasihat dalam segala tindak tanduk kawe. Buat Cikgu Lau (PK HEM) yang banyak berkongsi pengalaman dan membantu serta terima kasih atas kepercayaan untuk kawe uruskan disiplin sekolah pada 2013. Cikgu Davis (PKKO), terima kasih atas tunjuk ajar, walaupon dulu pernah juga pertikaikan senarai AJK yang asyik sama je dilantik dari mula posting sampai sekarang, tetapi itu semua tidak mengapa kerana ada kebaikannya apabila makin tahun tugasan kita menjadi makin lancar kerana ada pengalaman.. Cikgu Therence yang nampak garang, tetapi rupanya antara orang yang sempoi dan penuh lawak; banyak juga bagi arahan untuk pengurusan tingkatan 6. Buat Cikgu Liew (Guru Kanan Kemanusiaan) yang tidak pernah lelah mengejar saya untuk memastikan segala urusan panitia sentiasa disiapkan pada waktunya. Buat guru-guru di bawah Panitia Kawe (pengajian am) iaitu Cikgu Sheila, Ckgu Joeanna dan Cikgu Radzi terima kasih atas kerjasama anda. Buat barisan guru tingkatan 6: Cikgu Nazri (Eid), Ckg Megat (Boyo/mat kokok), ckg Azizol Isa (Mat bro), ckg Faisal Hasan, Ckg Joenna, Ckg Sheila, Ckgg Akmal (Jamal), Ckg Subungli, Ckg Inting, Ckg Rosita, Ckg Wan Amalia dan Ckg Elianee. Terima kasih atas kerjasama dalam barisan guru tingkatan 6. 

 
Dan akhir sekali buat semua rakan guru dan staf d SMK Selirik, SMK Kapit dan SMK Kapit 2.... Maaf kerana tidak termampu untuk kawe senaraikan semua nama kerana terlalu banyak rakan sahabat. Terima kasih untuk semua; untuk nilai persahabatan yang sagat ternilai.. Terima kasih atas sokongan kepada jualan "Nasi Lemak Abe Mad" dan juga nasi kerabu buat seketika dulu. Tanpa kalian, tidak mampu untuk kawe hidupkan suasana ceria dalam kehidupan kawe di Kapit. Sila like page Muallim Adham untuk melihat kembali kenagan kita di Kapit dalam gambar pelbagai aktiviti semasa perkhidmatan kawe.. 

Alhamdulillah, dalam dunia pendidikan memang sangat mencabar (tidak dinafikan kerjaya lain pon ada cabarannya tersendiri)... jangan putus doa untuk memberi kita kekuatan menghadapi segala rintangan ni. Kerana pejuang... jalannya penuh dengan mehnah. Semoaga kalian terus maju jaya.

Wassalam
Muallim Adham. 

Sunday, November 17, 2013

Challengging Journey: From Kapit to Belaga

  
Bismillah. Setelah lebih 5 tahun berkhidmad di Kapit. Kali ini kawe ditugaskan untuk melaksanakan tugas rasmi ke Belaga. Memandangkan Belaga adalah sebuah daerah kecil dalam Bahagian Kapit, maka sering berlaku pertukaran "service" antara guru-guru dalam Bahagian Kapit (Dalam bahagian Kapit ada 3 daerah kecil iaitu Kapit, Song & Belaga. Dalam Bahagian Kapit hanya ada 8 sekolah menengah iaitu SMK Kapit, SMK Kapit 2, SMK Selirik, Balleh, SMK Song, SMK Katibas, SMK Belaga dan SMK Bakun). Maka guru di Bahagian Kapit sering menempuh perjalanan jauh bagi tujuan tugas rasmi seperti mengawas peperiksaan, melaksanak pentaksiran, menghadiri taklimat, bekursus dsb.. 
 

Perjalanan dari Kapit ke Belaga (digambarkan dengan garisan biru dalam peta di atas) kebiasaannya menggunakan bot ekpres mengambil masa 5 jam. Namun disebabkan penutupan empangan di Bakun menyebabkan paras air sungai rejang dari Kapit-Belaga berada di paras yang rendah (surut). Keadaan ini menyebabkan bot ekpres dari Kapit ke Belaga tidak dapat diteruskan sehinggalah paras air sungai kembali naik, itupun selepas pintu empangan di Bakun dibuka untuk melepaskan air. Keadaan ini amat memenatkan kerana saya terpaksa melalui perjalanan yang jauh iaitu Kapit-Sibu-Bintulu-Belaga (digambarkan dengan garisan merah dalam peta di atas). 

Seperti biasa, perjalanan saya dari Kapit ke Sibu mengambil masa 3-4 jam dengan menaiki bot ekpres. Tambang bot ekpress masa ni dijual pada harga RM20-RM30 bagi setiap seat. Saya terpaksa menggunakan bot ekpres seawal 7.30 pagi di Kapit dan tiba di Wharf Sibu pada jam 10.00 pagi. Sesampai di Wharf Sibu, saya terus mengambil teksi menuju ke Terminal Bas Sibu bagi mengejar masa. Di terminal Bas Sibu,ada banyak syarikat bas menawarkan perkhidmatan perjalanan ke semua bandar utama di Sarawak. Saya sempat menaiki bus pada jam 10.45pagi di terminal bas Sibu dengan membayar tiket sebanyak RM20. 

Perjalanan menggunakan bas sangat memeningkan dengan kualiti jalan raya yang tidak baik, banyak goyangan, banyak hentakan menyebabkan saya tidak dapat duduk dengan selesa. Rasa mual seperti mabuk dan hendak muntah. Mungkin tidak biasa dengan keadaan jalan raya di Sarawak. Perjalanan mengambil masa 3-4 jam juga. Dan akhirnya saya sampai di Bintulu pada jam 2.00 petang. 
 
Di Bintulu saya menempah pacuan 4 roda (4WD) untuk meneruskan perjalanan yang lebih mencabar ke Belaga. Setelah mengisi perut, kami meneruskan perjalanan ke Bakun dan melalui jalan lori balak yang tidak berturap ke Belaga. Kebiasaan cas yang dikenakan bagi sebuah 4WD dari Bintulu-Belaga adalah sebanyak RM240. 

 
Perjalanan menggunakan 4WD ini mengambil masa 4-5 jam. Dari Bintulu ke simpang Bakun melalui jalan raya berturap, maka perjalanan adalah lancar. Sebaik sahaja melepasi simpang Bakun, pemandu 4wD saya memilih jalan pintas ke Belaga dengan melalui laluan balak tidak berturas. Agak mencapar dengan keadaan jalan yang licin, sudut cerun yang tinggi... hanya pemandu berpengalaan sahaja mampu mengendalikan 4WD ini. Jika hari hujan, perjalanan ini agak berisiko dengan keadaan jalan yang licin dan becak meningkatkan risiko kemalangan serta tayar tersangkut dalam lopak. Sebab itu ramai pemandu 4WD mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perjalanan jika cuaca hujan. 

 
Hampir 6.30 petang, akhirnya kami selamat sampai di SMK Belaga; merupakan sebuah sekolah pedalaman. Sekolah ini adalah sekolah kategori pedalaman P1 dimana guru-guru di sini layak menerima elaun P1 sebanyak RM500 sebulan. Namun dengar cerita pembayaran elaun P1 ini sedang dinilai semula. Saya harap elaun P1 ini tidak dinilai untuk dimansuhkan kerana saya fikir guru di sini layak diberi elaun ini. Pada waktu ini sudah masuk waktu magrib dan saya terus menumpang ke rumah sahabat iaitu Cikgu Faiz. 

 
Saya dibawa makan malam ke kedai makan Dinaz di Belaga. Di sini saya terjumpa ikan empurau seberat 13kg. Ini adalah antara ikan termahal di sini. Ikan seberat ini dijual pada harga RM700/kg. Menurut pemilik kedai, ikan ini sudah ditempah dan menungu pembeli datang mengambilnya. 

SEBAHAGIAN PEMANDANGAN BLOK PRA-U (TINGKATAN 6) SMK BELAGA 
 
Di Belaga, antara menu simple pernah saya makan adalah nasi goreng daging rusa. Di Belaga, daging rusa biasa digunakan sebagai sumber daging kerana harga daring rusa lebih murah berbanding daging import sejuk beku. Secara logiknya memang benar apabila dilihat dengan perjalanan yang sukar membawa barang runcit ke Belaga. Daging rusa di Belaga dijual pada harga RM20/kg (yang halal) berbanding daging sejuk beku yang lebih mahal dari harga ini. 

 
Yang menariknya, di kawasan pedalaman ini, ada kemudahan gelanggan tennis. Saya berkenalan dengan Cikgu Fahmi Omar berasal dari Perak. Beliau yang membawa saya bermain di sini. Sekurang-kurangnya dapat menggilangkan bosan di Belaga. Di Belaga, sebolehnya kita perlu aktif dengan sukan kerana ia dapat memperkenalkan kita dengan ramai kenalan baru. Ini lah sebahagian cara berosial yang sihat melalui sukan. Jika tidak, memang akan berlaku kemurungan seandainya kita tidak bersosial sebegini. Disebelah gelanggan tennis, ada juga gelangan futsal bagi penggemar futsal. 

KEADAAN RUMAH KEDAI DI BELAGA

 
Di Belaga, terdapat sebuah perkampungan Melayu. Di sini terletaknya sebuah masjid kecil; Masjid Belaga. Kemesraan penduduk kampung ini sangat baik. Masjid ini adalah binaan dari kayu. Saya amat suka keadaan sebegini kerana mengimbas kembali nostalgia kenangan kehidupan silam masyarakat terdahulu. 

 
Di hadapan masjid, wujudnya Dewan Serbaguna Kampung Melayu, Belaga. Saya tidak pasti apa fungsinya, tetapi percaya segala aktiviti penduduk kampung berlangsung di sini. 

 
Di depan Masjid Belaga juga ada tangki air yang cantik ini hehe.. 

 
Di Belaga juga telah menemukan saya dengan Cikgu Al-Anas merupakan housemate saya di UPSI dan bekas skuod saya dalam PALAPES UPSI suatu ketika dahulu. Agak lama tidak jumpa Ckg Anas ni setelah posting. Akhirnya jodoh kami diketemukan di Belaga. 

  
Cikgu Azhar, berasal dari Pasir Mas antara guru paling senior di Belaga; tidak pernah penat melayan kami di Belaga. Ini antara yang dah jadi lagend di Belaga (sebab lama sangat bertugas di Belaga dan tidak bercadang nak pindah balik semenanjung). 
 
Di Belaga, ramai orang dari hulu menaiki perahu seawal pagi ke pekan kecil Belaga untuk memasarkan hasil pertanian dan tangkapan. Tidak seperti di pasar Kapit, di Belaga kebanyakannya menjual hasil ini di kaki lima kedai. Hasil tangkapan seperti ikan sungai yang segar menjadi rebutan. Sebagai contoh ikan baung dijual serendah RM18/kg. 



 
Inilah sebahagian dari pemandangan di Belaga. Sempat bergambar di Sungai Belaga ni. 


Bagi sahabat sekalian, ini lah gambaran yang ringkas boleh saya sampaikan tentang Belaga. Bagi guru di SMK Belaga, mereka biasanya akan mendarat di Airport Bintulu sebelum meneruskan perjalanan bertugas ke Belaga. Semoga bermanfaat buat pembaca sekalian. wslm. 

Saturday, November 16, 2013

Perkongsian Amalan Terbaik

Bismillah. Agak lewat rasanya untuk menulis post ini. Namun inilah masa yang sempat  dilapangkan bagi mencoret kenangan pengalaman bermakna melibatkan Perkongsian Amalan Terbaik (PAT) bersama rombongan dari sebuah sekolah yang di Sibu. 

Ianya adalah Program Peningkatan Profesionalisme Guru 2013 bersama rombongan dari SMK Sacred Heart, Sibu yang berlangsung pada 18-19 Oktober di SMK Selirik, Kapit. Rombongan dari SMK Sacred Heart terdiri daripada Pengetua SMK Sacred Heart, Penolong-Penolong kanan dan beberapa guru yang berpengalaman; telah membuat perkongsia amalan terbaik dalam sistem pengurusan di sekolah. 

Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut bidang tugas dan menjalani sesi takruf, taklimat dan soal jawab berkenaan PAT dalam pendidikan dalam usaha untuk membantu kecemerlangan pendidikan anak-anak. 

Keseluruhannya, program ini berjalan dengan lancar dan banyak input dapat dikongsi bersama. Semoga program seumpama ini dapat diteruskan pada masa akan datang. 

Wednesday, June 26, 2013

Beliau dikenali sebagai Apai di Kapit

Bismillaahirrahmaanirrahiim. "Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." [Surah at-Taghabun:11] 

Tiada siapa menduga Tsunami hebat melanda pada 2006 meragut ribuan nyawa terutama di Sri Langka, Selatan India, Thailand, Malaysia dan Wilayah Islam Acheh. Ianya berlaku sekelip mata tanpa amaran telah menukarkan keselamatan kepada ketakutan, kaya kepada miskin, mengakibatkan anggota keluarga terpisah dan menukarkan hidup kepada mati. 

Ribuan mayat yang sungguh menyayat hati kelihatan bergelimpangan, cebisan kayu dari bot dan rumah kelihatan di segenap tempat. Mayat kanak-kanak tertimbus dengan lumpur, mayat bayi serta mayat yang bercerai anggota badan kelihatan dimana-mana. Cukup menginsafkan kita. Ini la tazkirah langsung dariNya. 

Siapa sangka, disebalik kejadian ini telah merungkaikan sebuah hati untuk menerima hidayah dariNya. Alhamdulillah melalui kekuasaan Allah, kesan dan pengajaran dari tsunami 2006 ini, beliau terpilih untuk menerima hidayah memeluk Islam. 
Beliau yang dimaksudkan ialah  Muhammad Anderson bin Abdullah atau dikenali sebagai Apai dalam kalangan rakan-rakan di Kapit. Nama asal Apai ialah Ajah anak Engga. Apai dilahirkan pada 20 Jan 1958 dan kini Apai sudah menjangkau usia 55 tahun. Apai bekerja sebagai juru ukur kayu degan syarikat pembalakan swasta di Sarawak. Dan kini beliau masih kuat bekerja. Anak-anak Apai semuanya sudah bekerja. Kini Apai dan isteri tinggal di Kapit.
Orangnya lemah lembut, mudah mesra dengan semua orang. Kini Apai sedang memohon untuk menunaikan haji bagi menggantikan kuota ibunya yang tidak lulus pemeriksaan kesihatan. Sudah lama Apai memohon untuk tunaikan ibdat haji sebagai tanda syukur beliau mendapat hidayah. mari kita mendoakan agar Apai dijemput olehNya untuk menunaikan Haji nanti. 

Apabila bersembang dengan Apai, beliau banyak bertanyakan soal agama. Apai tidak jemu dan tidak malu bertanya soal agama walau dengan sesiapa pon, tanpa mengira peringkat usia. Nasihat yang selalu keluar dari Apai ialah; "belajar lah. Rugi kalau kamu tidak belajar".

Semoga bermanfaat untuk dikongsikan dengan sahabat sekalian. Jika ada maklumat, kawe akan update kisah Apai dari semasa ke semasa. 

Wednesday, June 19, 2013

Cinta Al-Quran, Explore Masjid & Lan Riadah Kapit

Bismillah. Sudah lama kawe melihat iklan dan poster berkenaan Program Cinta Al-Quran, Explore Masjid dan Lan Riadah sebelum cuti sekolah 2 minggu pertengahan tahun. Tarikh tutup penyertaan 31 Mei menyebaan kawe rasa sudah terlewat untuk mendaftarkan diri. Sehinggalah sekembalinya ke Kapit selepas cuti Gawai, selepas solat Jumaat, meja-meja pendaftaran dibuka kembali bagi memenuhi kuota penyertaan. Buat julung kalinya, kawe berjaya menyertai Program inovasi JAIS berpusatkan masjid ini. 

Program Cinta Al-Quran mempertandingkan masing-masing 15 peserta Qari dan Qariah yang mengalunkan mana-mana surah pilihan secara tartil dan tarannum.  Manakala Pertandingan Explore Masjid pula yang bertujuan memperkenalkan peserta dengan masjid dan surau-surau utama di Kapit telah mendapat penyertaan tertinggi. Explore masjid merupakan penyertaan berpasangan memerlukan peserta mencari 8 check point yang berupa surau-surau dan masjid di daerah kapit bagi mendapatkan set soalan dan jawapan. Peserta dinilai berdasarkan ketepatan jawapan dan kepantasan menyelesaikan semua set soalan berbentuk fardu'ain dan pengetahuan am berkenaan check point. 
Selain itu, Program Lan Riadah memperuntukkan pertandingan berbentuk permainan kepada rakan jemaah iaitu Street Soccer, Dart, Karom, Catur, Congkak, dan Batu Seremban. Pada Kali ni, alhamdulillah kawe berjaya menyertai dengan jayanya beberapa pertandingan yang dianjurkan. 

Penyertaan remaja dan belia antara umur 15-40 sangat menggalakkan. Kita ucapkan syabas dan tahniah kepada penganjur sebagai satu usaha untuk menarik warga Kapit mendekatkan diri dengan masjid. Walaupun ada kelemahan dari segi penghayatan peserta berkenaan roh berjemaah di masjid, namun sekurangnya dapat memeriahkan suasana masjid Kapit. Kadang-kadang kita terkilan, ada peserta tidak menghayati objektif program ini, sebaliknya untuk berebut hadiah pertandingan semata-mata. 

Anak muda pasti memerlukan hiburan berbentuk riadah. Maka seeloknya akviti harian seperti futsal, street soccer dan indoor game lain perlu diperkenalkan di Masjid agar memberi ruang anak remaja untuk lebih dekat dengan masjid. Sekurang-kurangnya dapat mereka berjemaah Asar di masjid sambil menunggu turn untuk bermain dan bersukan. Maka tidak akan berlaku nanti, anak muda hanya penuh di masjid ketika hanya ada program berbentuk pertandingan ini dan ada program makan-makan. 

Berikut adalah senarai pemenang bagi semua acara yang dipertandingkan: 

PERTANDINGAN CINTA AL-QURAN
  1. Johan (RM300 + Hamper): Aidil Khizir bin Amin Nordin (Qari) dan Siti Habsah binti Hossen (Qariah). 
  2. Naib Johan (RM200 + Hamper): Mohammad Fadzli bin Yassin (Qari) dan Norazlinda binti Ali (Qariah). 
  3.   Ketiga (RM100 + Hamper): Eswendy bin Krang Suut (Qari) dan Nursakinah Fitriah binti Mohd Sharif (Qariah). 
PERTANDNGAN EXPLORE MASJID:
  1. Johan (RM600 + Hamper): Kumpulan Budding Muja (Hadlisham & Norhisham). 
  2. Naib Johan (RM500 + Hamper): Kumpulan "Kami Mahu Pindah" (Norazlinda Ali & Nurul Asyikin)
  3. Ketiga (RM400 + Hamper): Kumpulan Mua'llim (Mohd Fadzli & Mohd Shafizam)
  4. Keempat (RM200 + Hamper): Kumpulan As-Syabab (Ahmad Adham & Adnan)
  5. Kelima (RM100 + Hamper): Kumpulan Mantap (Fairuz & Adi Syahlani)  
PERTANDINGAN CATUR:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Ahmad Adham. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Mohd Firdaus bin Mohd Shaufi. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Mohd Farid Zakaria.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Mohd Abdul Qayyum. 
PERTANDINGAN BATU SEREMBAN:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Zainal Anuar bin Roslan. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Nur Sakinah Fitriyah bt Mohd Sharif. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Nur Farhana binti Mohd Sharif.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Nawwar Azura binti Asrol. 
PERTANDINGAN CONGKAK:
  1. Johan (RM80 + Hamper): Siti Haja Mohd Ali. 
  2. Naib Johan (RM60 + Hamper): Norazlinda Ali. 
  3. Ketiga (RM40 + Hamper): Ika Danisha bt Mohd Ikmal.
  4. Keempat (RM20 + Hamper): Siti Amminah Rafa'ee. 
PERTANDINGAN STREET SOCCER:
  1. Johan (RM600 + Hamper): Kun Fayakun. 
  2. Naib Johan (RM480 + Hamper): Power Booster. 
  3. Ketiga (RM360 + Hamper): Bantei Jak.
  4. Keempat (RM240 + Hamper): Pejalai. 
PERTANDINGAN KAROM:
  1. Johan (RM160 + Hamper): Veteren. 
  2. Naib Johan (RM120 + Hamper): Joker. 
  3. Ketiga (RM80 + Hamper): Ingin Mencuba Lah.
  4. Keempat (RM40 + Hamper): Gandum. 
PERTANDINGAN DART:
  1. Johan (RM160 + Hamper): Ali & Marzuki. 
  2. Naib Johan (RM120 + Hamper): Ahmad Adham & Adnan. 
  3. Ketiga (RM80 + Hamper): Fitry & Eswendy.
  4. Keempat (RM40 + Hamper): Nurasyikin & Saniah. 




Sunday, March 10, 2013

Hala Tuju Ummah

Bismillah. Seringkali masyarakat menyambut kehadiran pendakwah dari jemaah tabligh dengan pandangan yang negatif. Ada yang begitu skeptis dengan penampilan mereka. Jika di kampung, terlihat sahaja rombongan jemaah melakukan ziarah, bertempiaran lari masyarakat seolah-olah harimau sedang menyerang mereka. Ini satu sikap yang tidak baik ditunjukkan oleh masyarakat kita. Tidak dinafikan, jemaah tabligh juga perlu memikirkan method yang lebih kontemporari bagi menarik masyarakat agar masyarakat tidak lagi melarikan diri.  

Pengalaman kawe menyertai jemaah tabligh ni semenjak belajar di peringkat matrikulasi lagi. Semasa "keluar" beberapa hari, kawe belajar budaya jemaah ini. Dari segi beberapa aspek ianya sangat bagus. Mungkin hikmah diperlukan dengan lebih menonjol berbanding dengan kaedah yang biasa dilakukan. 

Di kapit, kehadiran jemaah tabligh tidak pernah putus. Dalam setahun ada 2-3 rombongan yang hadir terdiri daripada jemaah keturunan Pakistan, India, Bangladesh dsb. Mereka dibantu oleh rakan jemaah yang sudah sedia bekerja di negara kita sekian lama dari aspek logistik dan komunikasi. 

Sangat terharu dengan kehadiran mereka dalam beberapa hari ini di Masjid Kapit. Sedang masyarakat memandang serong kehadiran mereka, mereka bertungkus lumus merangka program dalam keupayaan yang terbatas untuk menarik masyarakat sekeliling memenuhi masjid. Sepatutnya jemaah yang hadir ini, perlu dirai oleh kita. Tetapi sebaliknya berlaku, mereka yang menyumbang wang mengadakan jamuan nasi beriani ayam kepada jemaah tempatan. Terharu pon ada. 


Maka kami pon berkesempatan la merasa masakan ala timur tengah ni. Sedap tak terkira hehe. Memandangkan suasana panas malam tu, seorang jemaah mengunakan kertas kotak untuk mengipas jemaah yang sedang makan. MasyaAllah kawe rasa terharu sungguh. Pertama kali dalam hidup sedang makan, ada yang mengipas kami huhu. Disebabkan kebanyakan kami makan awal, jadi tak mampu lagi kami makan banyak. Sepinggan beriani tu hanya mampu dikongsi 2-4 orang sahaja. 
Kami sebagai guru terpanggil. Memang kena pada diri kami semasa sesi "fikir atas amal". Ya la kadang-kadang kita terlupa tujuan kita hidup ini. Kita terlupa kita bukan sahaja datang untuk mengajar. Dalam masa yang sama kita juga harus berfikir dan berusaha untuk ummah. Paling mudah sekali memenuhkan masjid. Bagaimana kita nak jadikan masjid kita ni sentiasa penuh dengan jemaah bagi solat lima waktu sebagaimana ramainya pada solat Jumaat. Sekadar buat ceramah, forum, debat yang ikut musim-musim tertentu, kemudian disusuli dengan makan-makan... ianya belum cukup selagi masjid kita tak penuh. Ini lah krisis umat yang paling dasyat sedang berlaku dlm ummah. 

Seandainya dengan mengadakan makan-makan selepas solat isya itu boleh dijadikan penarik kehadiran masyarakat, seeloknya kita cari dana dan peruntukan untuk melaksanakan. Yang penting mulakan dengan solat berjemaah disusuli tazkirah ringkas. InsyaAllah ianya mampu dicapai. 

Sebagai guru, juga sebagai suami dan ayah, kawe mula merasakan tanggungjawab ini. Marilah kita mulakan dengan keluarga kita. Pendidikan solat menjadi keutamaan. Ya mungkin kita katakan kita tak dapat memenuhi masjid kerana kita solat berjemaah dirumah bersama anak isteri. Namun luangkan la masa sekali sekala untuk berjemaah ke masjid. Kerana itu adalah juga tanggung jawab sosial kita. Kita dapat berkenal-kenalan. kekuatan ummah ini terbina dari masjid. 

Jika kita buat kerusi... kemudian kerusi yang kita buat itu rosak, kita boleh buang kerusi tersebut, tetapi kalau manusia telah rosak akhlak dan peribadinya, kita tak boleh buang di tepi jalan. Tetapi kena usaha untuk baiki dia. 

Dalam tempoh 10 tahun sahaja pendidikan Rasullullah di Madinah, ia telah melahirkan para sahabat yang cukup luar biasa hebatnya, penunduk ¾ dunia. Agak-agak apa rahsianya? Rahsianya ialah al-Quran menjadi dasar pendidikan. 

Sekarang kita tak nafikan banyak persatuan, NGO dan parti politik yang belabelkan Islam. Perjuangan yang tertulis adalah berasaskan Islam. Tetapi sukar sekali kejayaan muncul. Ya memang betul perjuangan bukan diukur dengan kejayaan sebagai NKRA nya, tetapi diukur dengan usaha kita. Namun masih ramai yang hanya berjuang melalui selogan. Tetapi bila masuk bab ilmu dan akhlak masing-masing tidak mahu berusaha untuk mendalaminya. Solat berjemaah juga sering ditinggalkannya. Jika beginilah hakikatnya keadaan ummah, maka method perjuangan selama ini mungkin hanya dipandang sinis oleh musuh. 

Ayuh mulakanlah dengan diri kita, keluarga kita dan orang yang terdekat dengan kita. Berusahalah untuk menjadi generasi al-Quran. Jangan sampai anak cicit kita menyalahkan kita kerana kita tidak memulakannya. Biarlah nilai epistemologi ilmu itu berkembang dalam generasi kita. Jika datuk kita adalah generasi pembaca Yaasin, biarlah si ayah berkembang menjadi generasi penghafaz Yaasin. Manakala si anak pula mula berkembang menjadi generasi penghafaz dan penterjemah Yaasin. Diikuti cucu sebagai pentafsir Yaasin yang lebih detail. Itulah perkembangan yang kita mahu melalui usaha kita dari sekarang. Kita tak nak datuk, ayah, anak serta cucu cicit hanya sebagai generasi pembaca Yaasin.

Wallahu'alam. 

Rumah Sewa Bujang; Tips Berukhwah

Bismillah. Hampir 5 tahun... kawe sudah sebati hidup di rumah sewa bujang bersama rakan-rakan lain yang sama bertugas di Kapit. Berjauhan dengan anak isteri serta keluarga, di Kapit kami adalah sekeluarga. Bukan senang untuk kita sama hidup dalam sebuah keluarga rumah sewa bujang yang terdiri daripada pelbagai ragam. Ada sahaja kita dengar kisah-kisah yang tidak enak didengar berkaitan komuniti sesebuah keluarga rumah sewa. Perpecahan, pertengkaran, rasa tidak puas hati, dsb... 
Alhamdulillah kawe diketemukan dengan komoniti yang cukup sporting seperti dengan housemate kawe ini. Kawe tabik spring dengan semua member. Ada juga konflik kecil, tetapi tidak la sampai berpecah belah antara kami semua. Saling menghormati, dan sikap "memberi" menjadi keutamaan kepada kami berbanding dengan sikap "menerima". Itulah tips penting.
Salah satu petua yang paling penting dalam pembentukan ukhwah kami adalah makan berjemaah. Setiap hari ada sahaja yang akan memasak sebagai juadah makan malam. Yang penting tidak ada sikap berkira. Tiada giliran memasak. Siapa dahulu free, dia la yang akan memasak. Masakan tidak lah yang complicated. Cukup sekadar 1 lauk berulamkan sayur, ianya sudah cukup. Bagi yang tidak pandai memasak, memadai melakukan kerja pengemasan. Soal sedap atau tidak masakan, itu soal lain. Yang penting aktiviti sebegini sangat penting untuk kita duduk bersama sambil makan.

Bagaimana nak menjadikan masakan kita sedap? Senang sahaja. Masak la dengan ikhlas, penuh kasih sayang. Jangan kita masak kerana itu turn kita, bukannya kita masak kerana malu dengan kawan2 lain yg selalu masak, dsb. Masak lah dengan ikhlas, pasti makanan kita akan abis dimakan hehe. Selamat mencuba.

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan