Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, April 14, 2011

Rombongan Sahabat dari Semenanjung ke Kapit

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 12-14 April 2011 Kapit menerima kunjungan sahabat kawe dari Semenanjung. Kawe rasa cukup terharu dengan lawatan rombongan ini ke kapit. Perjalanan yang panjang rombongan ini menaiki bot ekpress dari sibu selama 3 jam akhirnya tiba di Kapit jam 1215 pada 12 April 2011.
Sesampai sahaja di Kapit, rombongan terpaksa mendaki anak tangga wharf Kapit yang agak tinggi kerana musim sekarang paras air Sungai Rejang yang merupakan sungai terpanjang di Malaysia agak rendah disebabkan musim kemarau.
Setibanya di Kapit, rombongan disambut dan dibawa ke hotel sebelum dibawa bersiar2 sekeliling pekan Kapit yang kecil ini untuk melihat keadaan Kapit yang walaupun kecil, tetapi lengkap dengan kemudahan asas.
Tidak lengkap jika tidak mengunjungi Pasar Tresang iaitu satu-satunya pasar di Kapit yang menjual bermacam hasil hutan, hasil kraf, makanan dan hasil pertanian masyarakat Kapit. Di pasar ini lah merupakan satu-satunya nadi ekonomi untuk masyarakat Kapit menjual hasil hutan,hasil pertanian dan makanan selain deretan kedai runcit di sekeliling pasar ini.
Terima kasih juga kepada rombongan yang sudi singgah untuk melihat keadaan SMK Seliirik, tempat kawe bertugas. Penghargaan buat rombongan, sila clik di sini untuk melihat gambar2 aktiviti rombongan di sekitar pekan Kapit.


No comments:

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan