Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, January 14, 2010

Cikgu di Kapit: Redah Hujan ke Sekolah

Assalamualikum dan salam sejahtera..

Tak sangka plak pagi ni hujan lebat. Memandangkan hari ni hari Khamis, biasa la kena berpakaian batik ke sekolah. Kebanyakan cikgu di Kapit ni hanya memiliki motosikal je kecuali cikgu2 yang ada keluarga, mereka mesti ada kereta untuk memudahkan pergerakan anak-isteri mereka.. Kawe pun pagi ni terpaksa la bungkus kasut dalam plastik, pakai baju hujan berlapis2, tunggang moto pecut untuk ke sekolah. Tepat jam 06:50 pagi sampai di sekolah terus Punch Card. 

Jarak sekolah dengan rumah sewa kawe ada la dalam 5km je. So kawe tunggang motosikal kapcai kawe tu selaju 60km/j selama 10min, sampai la kt sekolah. Sekarang memang musim hujan kat Kapit ni. So selalu ni biasa la bagi kami utk ke sekolah macam ni. Nak pakai kreta pun, bukan tak mampu, tapi keadaan jalan di kapit ni hanya sesuai untuk motosikal je la heh heh
Bila dah punch card, kawe pun masuk bilik guru pakai kasut.. Masa ni seluar memang basah la dari lutut ke bawah.. Tapi apa bleh buat... perkara biasa dlm awal bulan ni.. 


Sekarang baru la boleh memulakan tugas heh heh heh


32 comments:

sonata anak kancil said...

lain kali kalau hujan - pakai baju kalis air....@ balut seluruh jasad dengan baju plastik....

@ dah tahu sntiasa hujan - bawak baju spare sari sebelum - gantung dalam almari sukan ( hang cikgu PJ ke - banyak bola tu...nape tak simpan dalam stor??? he3x cikgu sonata buat spot-cek )...esoknya gi sekolah pakai t-shirt je.....

Cikgu Adham said...

salam..
sonata anak ancil,
heh heh wah alert betul dia.... bola pun kena komen..

erm x bgdt pun ujan kan.. tu pun baju ujan thn lepas.. cuti hr tu.. seluar kalis air ilang entah ke mana keh keh keh..

tu bola rosak.. awal tahun ni biasalah.. dok repair benda alah tu je.. penat pam.. rupanya bocor

::SizuKa:: said...

salam,

kenapa tak buang je bola yg dah bocor tu? hehe..simpan buat kenangan ke? erk. xpe2 cikgu. dugaan dalam mencari rezeki. heee..

insan pendidik said...

salam adham,

Dengar berita tadi ade area kat sarawak dah mula ujan lebat. Hati2 la ye. Emm IP pun macam cikgu sonata nak komplen gak. Tu bile nak pasang langsir tu dan apsal gambo muka adham jee mane yang lain hehe.

Cikgu Adham said...

sizuka,
wslm..

yap hehheh.. xbleh buang suka hati bola tu.. nnt audit datang.. susah cikgu heh heh..

erm bukan sekadar rezeki.. yg penting amanah dan tanggungjawab kita sebagai guru.. rezeki tu sekadar sampingan je.. huhuhu

Cikgu Adham said...

sizuka,
wslm..

yap hehheh.. xbleh buang suka hati bola tu.. nnt audit datang.. susah cikgu heh heh..

erm bukan sekadar rezeki.. yg penting amanah dan tanggungjawab kita sebagai guru.. rezeki tu sekadar sampingan je.. huhuhu

Cikgu Adham said...

IP,
wslm..
heh heh heh.. kelakar nya keh keh..
erm bgtu la.. act masa ni awal pg kalau hujan mmg sedikit lewat cikgu2 lain smpai sebab jln kt kapit yg kecil tu akan crowded dan air sedikit melimpah jln..

kawe amat bertuah kerana sedikit awal.. kami mula kelas jam 06:55 dan kebanyakan cikgu dh masuk kelas.. kawe masa ni free heh heh..

n@m@n said...

salam..

demo 5km , kawe 60km redah uje??amcm?hehe

kawe nk bola tampar so..lamo xmain

Cikgu Adham said...

naman,
wslm..
ehh heh heh nk kira tempat demo xpa la ada kemudahan, deo je xsey guna kemudahan ahak hak hak.. eh heh

tp biasa la,, jd cikgu ni, kalo dlm keadaan selesa sebenarnya x merasa nikmat kesusahan plak.. so molek kita try jd susah..

abu muaz said...

banyak cubaan ya....

jumana said...

waahhhh...macam mncabar je eh "perjalanan" sebelu memulakan tugas :P

slmt bertugas :)

Cikgu Adham said...

salam..

abu muaz..
yap he heh.. ujian mematangkan kehidupan.

Jumana,
alah bisa tegal biasa

anak muallaf said...

Salam,
Waktu hujan tu banyak-banyak berdoa agar cepat balik sini..Kesiannya adik akak yang sorang ni...

Cikgu Adham said...

anak muallaf,
wslm...
insyaAllah akak.. heh heh.. thanks

LanaBulu said...

Bersabarlah cikgu...
Rasanya elok juga cikgu simpan sepasang kasut kat sekolah..buat spare tak yah dok kilik dalam beg plastik lagi bila hujan..
P/s-berkhidmat utk anak bangsa..

cikgupj said...

Syabas cikgu, inilah contoh pendidik sejati,tentu ini akan menjadi salah sebuah kenangan yang akan dibawa balik ke semenanjung satu masa nanti...

Cikgu Adham said...

salam..

lanaBulu,
insyaAllah hehe... sebenarnya ni nikmat utk kita belajar sesuatu..
seronok bila kenang balik..

cikguPJ,
thanks..
tapi org lain cabarannya lagi hebat la huhuu.. pengalaman saya cuma tak seberapa untuk dikongsi huhuu

cikgupj said...

bawah meja tu nampak banyak bola tuu...tentu kena jadi cikgupj jugak!...wakaka...

Anak Tumpat said...

salam sheikh... caiyok..caiyok.. cupo joh kito sheikh.. kalu uje gak lagu ni lah ambonyo.. napok gayonyo tok sore kawe rasa lagu ni..hahaha

Cikgu Adham said...

salam..

cikguPJ,
yap heh heh kawe tahun ni kena lantik ktua panitia PJ heh heh..

Anak tumpat,
wslm.. adeiii sayyaaa.. serupo sookmo kita ni deh heh heh heh..

gini la cbrn ngajar d srwk

syahbandar87 said...

salam..sapa bilo nk duk sano ni cikgu..tok tera mitok tukar kelate ko?hehe

Rashid said...

salam

hehe. teringat pula pengalaman lalu. 8 tahun bersama motor. sampai hari ini motor itu masih menjadi kesayangan hati..

Takper.. moga adham kuat & tabah. mantap!! mantap!!

arsaili said...

salam bro...tade changing room ker kat office tuh? kalau tak bole la bekal pakaian dan salin bila sampai....kalau dh basah sejuk tak selesa wooo

TeacherNunu said...

kagum saya dengan cikgu cikgu.saya sempat mengajar di miri dua tahun.tapi cabarannya tak la sehebat di kapit..

Cikgu Adham said...

salam...
thanks semua yg sudi tinggalkan pesan hehe.. sgt bermakna dan kawe hargainya.. walaupun pengalaman ni tak la sehebat mana jika nk dibandingkan dengan sahabat2 lain yg jauh lebih mantap cabarannya..

Syahbandar,
wslm.. insyaAlah pasni kawe akan apply tukar dh hehe.. memang xleh dok lama2 d kapit.. kita akan jd sumbat cni hehe..

Cikgu Rashid,
wslm...
yap kawe penah tgk moto cikgu.. mmg mantap keh keh keh... insyaAllah moga sokongan dan doa sahabat sekalian menjadikan segala urusan dipermudahkan Allah..

Arsaili,
wslm..
sekolah kawe mmg serba kekurangan. xda bilik persalinan. mmg bermasalah kepada cikgu PJK untuk tukar pakaian, lebih2 lagi sekarang dikuatkuasa cikgu PJ wajib salin pakaian kemeja selepas waktu rehat huhuhuhu..
kadang2 kawe terpaksa masuk kelas dengan berselipar je..

TeacherNunu,
i say man, act pengalaman saya tak la sehebat orang yg mengajar di pedalaman P1, P2 dan P3 yg lain.. rasa masih boleh tahan lg la keadaan macam ni huhuuhu

TeacherNunu said...

sy dua tahun di bandar miri.smk baru miri.kena kat bandar je..bila ngajar kat bandar ada gak cabarannye..

mia_oyster of desires said...

cabaran lah tu..

Cikgu Adham said...

Teacher Nunu,
waw lama gk.. act mana2 pun ada cbrn tersendiri.. maka beruntungla kalo kita dpt hadapi semua cbrn dgn baik..

Maria,
keh keh keh jealous la tu hahahahhaha.. jgn arah rrr.. apa yg cikgu tulis ni tak sama dengan apa yg kamu pikir...

cinonet said...

wah!tabahnya cikgu ini!..semoga berjaya mendidik anak2 didik menjadi insan berguna.

Cikgu Adham said...

salam..
cinoret,
adeii.. x la ada org lain lg mantap uhuhuhu

imanshah said...

Mujo umah ambo dalam kuarters..hujan pun tak basoh..huhhu

Cikgu Adham said...

Imnanshah,
salam..
hehhehe untung la demo gtu gk...

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan