Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Monday, November 2, 2009

Golongan Ulama Diancam, Golongan Maksiat Dipuja-puja

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Sejak akhir-akhir ini kita selalu kedengaran berita dan khabar yang tidak sedap didengar menganai tokoh-tokoh ulama dan alim ulama di serata dunia.. Banyak menindasan yang berlaku terhadap golongan yang mulia ini.. Walaubagaimanapun, kita sudah pun maklum akan cabaran yang akan dihadapi oleh golongan Ulama ini. Dimana di akhir zaman, golongan alim ulama akan ditindas manakala golongan maksiat akan dipuja-puja..


Buktinya, pada zaman sekarang kita sering dengar gologan alim ulama ditangkap dan dipenjarakan kerana mengajar dan menyampaikan kuliah serta ajaran Islam kepada masyarakat dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah seperti mengadakan perhimpunan haram, mengajar tanpa tauliah, tiada permit dan sebagainya... semuanya mesti terkawal..
Berbeza pula dengan golongan maksiat dengan pakaian yang menjolok mata, mereka dengan mudah diberi kebenaran untuk mengadakan konsert disertai dengan majlis tari menari dan nyanyian. Siap ada konsert amal lagi. Tetapi kita tidak sedar kerana daripada majlis maksiat begini lah lahirnya masalah sosial sehingga berlakunya kejatuhan moral yang serius dalam masyarakat. Para remaja tidak lagi menjadikan golongan ulama sebagai idola, malah menjadikan golongan maksiat ini sebagai idola melalui cara berpakaian, cara pergaulan dan seluruh cara hidup..

Semua permintaan dan bantuan kepada golongan ulama disekat. Pengiktirafan kepada mereka juga dilupakan. Siapa yang menjatuhkan taraf golongan ulama? Tidak lain dan tidak bukan masyarakatnya sendiri. Sebagai contoh, kita sanggup menghabiskan beratus2 ringgit untuk menghantar anak ke kelas tuisyen, tetapi kepada ustaz yang mengajar anak kita mengaji al-Quran sehingga pandai, kita hanya bagi gula sekilogram setahun ataupun hanya sehelai kain pelikat sahaja..

Cuba kita lihat golongan ulama dan ustaz-ustaz, bila ke masjid dan surau untuk mengajar, mereka hanya menggunakan motosikal buruk atau kereta buruk je.. silap haribulan mosikal yang dibawa pun tak ada tongkat, bila nak isi minyak kena sandar motosikal di tiang untuk mengisi minyak heh heh... tapi bila kita tengok golongan artis, mereka hidup dalam kemewahan sehingga melampau2.. Bila masyarakat mengiktiraf golongan maksiat dan mengetepikan golongan ulama, akan tunggu la kebinasaan..
Wallahu'alam

16 comments:

insan pendidik said...

salam adham,

ini tandanya dah nak masuk akhir zaman...

Tirana said...

Dunia dah sampai ke penghujung...yang jahil dipuja, yang berilmu dibenci..

n@m@n said...

dunia akhir zaman..

lama senyap boh!!

edan coba said...

Cikgu..
Salam Ukhwah..
Edan Stuju sngt apa yg dikatakan cikgu.. Kita slalu berlebihan apabila mambabitkan artis! Edan pun akui ada gak mcm tu but edan x lah smpai nk g tengok konsert or pelahap nk begambar!! Just beli album meraka tu jer..... Harap Tuhan amponkan edan :)

Cikgu Adham said...

salam...

Insan pendidik,
yup lagu ni la keadaannya... semoga kita sabar menghadapi ujian Allah..

Tirana,
ya.. tanda2 jelas dan nyata..

naman,
kawe mmg buzy sunggu la minggu ni..practice dikir barat tiap2 hari petang dan malam sebab nk wat persembahan depan menteri sabtu ni..

edan,
sesungguhnya Allah maha pengampun... saper la kita yang nk jd perfect..manusia ni mmg jenis pelupa dan lalai.. sebab tu kena selalu di beri peringatan

Cikgu Adham said...

salam..heh heh artikel ni xdak kaitan deh dengan sesape... cerita yg kawe cerita ni bukan di malaysia... tetapi di somalia.. kalo ada yg terkena tempias tu.. mntak maaf la heh heh heh

Cikgu Adham said...

salam..heh heh artikel ni xdak kaitan deh dengan sesape... cerita yg kawe cerita ni bukan di malaysia... tetapi di somalia.. kalo ada yg terkena tempias tu.. mntak maaf la heh heh heh

joegrimjow said...

masyarakat hiburan macam ni la
nak ubah xley ubah dalam sehari
dan
kena bermula dengan kite
harap permulaan tu start dengan kite!

yuhuuuu

::SizuKa:: said...

salam..mungkin ni petanda akhir zaman..kat malaysia pon ada berlaku kan...the latest one...about sorang ulama tu..ustaz...hee...tau kot no..~

scrlettfr said...

salam cikgu...
no komen lah, cikgu... muhasabah lah diri kita...

Cikgu Adham said...

salam.. thanks kerana tinggalkan komen..

joegrimjow,
yup mmg nak ubah secara drastik... payah la.. mcm enjen kereta hok panas2 tiba2 kita jirus air utk sejukkan enjen.. mesti meletup kereta tu heh heh

sizuka,
yup.. ada.. kita sekadar meluahkan idea dan pandapat... org yg bijak akan berfikir dgn mata hati..

scrlettfr,
pandai betul kamu heh heh heh...

maiyah said...

dunia di penghujungnya, lihatlah kesilapan demi kesilapan

Cikgu Adham said...

salam..

maiyah,
mmg betul..

syahbandar87 said...

amat sedih akan keadaan ini.kecewa dan hampa dngn golongan2 sebegini.muga kita insaf hndaknye..n3 ni betul2 menyentuh hati ini

Kamil L said...

tue ler kan..nak menyebarkan Islam, tetapi org islam sendiri yang menghalang... pening kepala mikir..huhu....

Cikgu Adham said...

salam..

shahbandar,
nk wat guana.. kita abis mutar itik.. kita cuma berusaha...

kamil,
kita jgn fikirkan hasil, sebaliknya terus beerusaha dan istiqamah.. insyaaAllah islam pasti gemilang

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan