Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Sunday, October 18, 2009

Ayam tak sembelih

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. kali ni kawe cuba nak berkongsi cerita semasa kawe ke pasar Kapit pada pagi hujung minggu... Sememangnya orang Islam di Kapit dah biasa dengan situasi sebegini.. Kerana terlalu banyak orang bukan Islam yang menjual ayam yang tidak disembelih mengikut syara'. Hanya seorang sahaja Muslim yang menjual ayam halal di pasar Kapit. Jika diperhatikan ayam dalam gambar, ayam tersebut dimatikan dengan hanya menebuk sedikit lubang pada lehernya tanpa memotong urat merih dan urat halkum..
Yang menjadi kerunsingan ialah kut2 ada masyarakat muslim yang jahil.. maklumlah kerana di kawasan kawe ni banyak mualaf yang masih tidak tahu apa Islam sebenarnya. Dan kawe sendiri pun tidak pasti sebab ada yang mualaf yang hanya Islam dari segi nama sahaja, tetapi masih mengamalkan rutin harian seperti orang bukan Islam...
So sekarang ni semua pihak harus peka dengan masalah ini.. harus sentiasa berhati0hati apabila membeli ayam di pasar...

15 comments:

abu muaz said...

Salam. Yang bahayanya kat semenanjung ni juga kena hati hati banyak juga yang tak disembelih dengan betul.

Cikgu Adham said...

abu muaz,
yup mmg betul kat mana2 pun ada mslh yg sama... skrg ni semua x selamat...

semoga Allah mempelihara hambaNya yang bertaqwa

imanshah said...

Dikampung ana,mereka tidak mahu membeli ayam TESCO..katanya disembelih dengan cara tak betul..Wallahua'lam

Cikgu Adham said...

salam,
imanshah, thanks..
skrg ni mmg terlalu byk bnda syubhah... kawe pun x reti nk kata apa... di pasar2 basah besar, kerajaan jamin halal.. tp tinjauan mengejut mendapati ada juga kesangsian proses penyembelihan..

Semoga kita sentiasa dilindungi Allah dalam memakan dari sumber2 yang haram ni

sepohonkayu said...

huh, nak selamat sembelih sendiri yek?

ije said...

bdebar lak tgk ayam2 tu.. kalaulah dibeli oleh mereka yang tak tahu.. hmm

Cikgu Adham said...

salam..

sepohon kayu,
betul tu heh heh.. tp kalo d srwk bimbang juga kut ayam yg dibeli tu dibela bersama2 dgn khinzir... sebab menjadi kebiasaan org bukan Islam bela khinzir di bawah rumah.. tp skrg x tau la. kalo dulu tu adalah kebiasaan bela bersama dgn ternakan lain

ije,
heh heh tu la.. kita kena setiap hr berhati2..

Hajah Nafisah bt. Haji Md. Noor said...

Teringat kisah semasa melancong ke Bali. 85% beragama hindu. Tapi kalau kita lihat dari muka, pakaian dan percakapan mrk, kita sendiri akan terkeliru. Sebiji mcm org islam di Msia. Saya pernah tanya seorg yg katanya beragama islam. Are you Muslim?. Dijwbnya, Insyaallah. Aduh! Parah betul...Mmg disana bahasa percakapan samada jawa atau Bahasa Inggeris...Jadi nak makan ayam ke, lembu ke, mmg langsung tak yakin disembelih dgn sempurna.

Cikgu Adham said...

salam..
hajah Nafisah bt Hj Md Noor,
yup itu lah yg dirisaukan.. jika dulu masyarakat Melayu sudah sinonim dengan Islam.. tetapi sekarang keadaan sebaliknya berlaku huhuhuhu

Kamil L said...

sebab utama adalah disebabkan ramai ustaz2 yg tak nak pergi ke hulu2 untuk menyebarkan ajaran agama Islam. Bukan nak salahkan sesiapa, tapi ini lah hakikatnya. Pihak berwajib? kalo ada pun, sebulan skali..itu kalo ada.... Sebenarnya ada sejarah yg menyebabkan kurangnya penyebaran agama islam kat swk..huhuhu...Saya tak nak cerita kat sini, nanti jd isu plak. sb sensitif kan..huhuhu...

Cikgu Adham said...

salam kamil,
thanks.. mmg betul.. so skrg ni alhamdulillah, kawe tgk ada inisiatif dari seorang sahabat (rakan guru d Kapit) yang membawa jemaah dari semenanjung untuk berdaawah di kapit.. cuma sesi daawah tak dapat dijalankan secara menyeluruh disebbakan kekangan jarak yg jauh.. yg ptg sudah ada permulaan.. insyaAllah semoga ianya akan berterusan pada masa akan datang

j-QAF SK SULAIMAN said...

sememangnya mencari yang halal itu FARDHU..
jadi kita hendaklah berwaspada dengan situasi macam ni..
Sekarang nak cari ayam halal bukan benda senang..nak2 yang kat pasaraya..

ummu masyita said...

Makanan yang halallagi toyyiba , dah kena jadi tanggungjawab kita agar kita sentiasa terpelihara dan mudah nak ibadah

Cikgu Adham said...

salam...

jqaf sk sulaiman,
thanks.. mmg betul..

ummu masyita,
yup tgjwb kita semua...

neem said...

salam,

gambar ayam tu menakutkan sayo. tak pernah pula ore g kat kawase sabah mahupun serawak.

keadaan menunjukkan yg kita perlu buatkan sesuatu di kawasan tu. hmm

takut. makin tambah takut.

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan