Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Friday, May 22, 2009

Jurusan agama perlu diceburi pelajar minda kelas pertama

Assalamualaikum.. teringat kawe satu pengalaman semasa memberi tazkirah kepada pelajar kawe semasa kawe praktikal dulu.

Cikgu: Hari ni cikgu nak tanya mengenai halatuju kamu selepas SPM. Adib kamu nak ceburi kerjaya apa?
Hanif: Saya nk jadi engeneer.
Cikgu: kamu pula Azam?
Azam: Saya nak jadi arkitek atau mana jurusan kesihatan.
Begitu la jawapan daripada pelajar kawe. Majoriti mahu bekerja dlm bidang professional seperti arkitek, jurutera, akauntan dsb. Kalo kita perhatikan tiada seorang pun yang memberitahu untuk menjadi ulama atau ustaz. Memetik surat dari MARDIANA MAT ISHAK, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam Berita Harian, 23 May 2009 yang bertajuk Jurusan agama perlu diceburi pelajar minda kelas pertama perlu diambil berat oleh semua pihak.

Pelajar zaman sekarang sudah disuntik oleh semua pihak mengenai ganjaran dunia. Jarang ibu bapa yang menitikberatkan pendidikan agama kepada anak-anak. Tidak dinafikan, kurikulum pendidikan agama di sekolah sangat berkualiti dan sudah mampu untuk membentuk anak-anak bagi meneruskan kehidupan yang mencabar. Namun di sekolah, subjek pendidikan agama dipelajari bukannya untuk diamalkan, tetapi sekadar hanya untuk lulus peperiksaan sahaja. Buktinya pada zaman sekarang, remaja kita ramai yang lulus pendidikan Islam, tetapi dari segi penghayatannya adalah kosong.

Begitu juga dengan anak-anak yang mempunyai daya intelek yang tinggi, mereka pastinya akan dihantar ke sekolah yang terbaik untuk menjadi seoarang yang professional seperti doktor, jurutera, arkitek dsb. Namun, berapa ramai ibu bapa yang berjaya merekrut anak-anak yang mempunyai daya intelek yang tinggi untuk belajar di sekolah agama? Bagi melahirkan generasi yang seimbang, kita juga harus melahirkan professional dalam bidang agama seperti Hadis, A-Quran, Feqah, Fqh, Usuluddin, Syariah dsb seperti mana bidang lain. Baru lah kita dapat membentuk satu masyarakat yang seimbang.

Oleh itu saya menyeru kepada masyarakat sekarang, jangan melihat sesuatu itu dari perspektif yang kecil. Cuba berfikir dengan mata hati kita, jika kita ada 5 orang anak, sekurang-kurangnya seorang daripada anak-anak kita itu berjaya menjadi profesional dalam bidang agama sudah memadai untuk melahirkan ramai ulama. Sekurang-kurangnya, dalam keluarga kita ada seorang ustaz yang boleh memimpin majlis tahlil dan solat jenazah bagi kita bila kita mati kelak.. Wallahu Alam

6 comments:

Kamil L said...

Sebenarnya sebagai seorag pelajar, mereka kena cemerlang bukan saja dalam bidang / kerjaya yg diceburi, tapi mereka akan menjadi lebih cemerlang jika dapat menggunakan ilmu yang dipelajari untuk jalan Islam. Dan jika seseorang itu seorang ulama, dia juga kena mahirkan diri dengan ilmu sains supaya tidak tersalah memberi fakta ketika berceramah terutama jika ia berkaitan dengan sains dan teknologi, contohnya yang berkaitan dengan halal haram, apa bahan2 kimia yg terlibat dan mengapa ianya diharamkan... Jadi ilmu moden dan agama kenalah seiring demi menjadi seorang pelajar yang cemerlang... :)

najmiah said...

Saya setuju dgn pandangan tu, tp nak praktik susah sikit. Anak saya sendiri lulusan SMKA dan baru dapat tawaran Form 6 Aliran agama. Saya sdg menunggu keputusan rayuan pertukaran ke aliran kemanusiaan sbb dia beria-ia tak nak aliran agama. Dia dah 18 th, kami akur dgn kehendaknya wpun sebelum tu kami dah bagi rasional kenapa dia perlu teruskan pelajarannya di aliran agama.Petikan akhbar kat BH tu pun dia dah baca.Saya x nak buat paksaan sbb saya sendiri x suka dipaksa.Banyaklah alasan dia bagi...

Cikgu Adham said...

thanks Kamil dan Najmiah.... slm...

sekadar pandangan... marilah kita fikir2kn bersama.. kalau kita sendiri tidak memartabatkan ilmu agama kita, siapa lagi..

sebenanrnya tidak salah untuk kita menjadi alim dan professional dlm ilmu fardu kifayyah.. tetapi biarlah seiring dengan pengetahuan dan amalan agama kita. Ilmu agama jika sekadar pengetahuan tidak berguna selagi tidak diamalkan dengan istiqamah.

saya sangat terpegun dengan murid saya dari sebuah sekolah terulung yang telah banyak melahirkan tokoh dan negarawan di Malaysia.. selepas tamat SPM dengan cemerlang dalam bidang sains tulen, dia memilih untuk ke sebuah kolej bagi mendapatkan diploma dalam tahfiz.

semua guru mempersoalkannya kenapa pilih bidang begini, dan dia menjawab kita kena yakin dengan rezeki Allah. memanglah secara hakikatnya bidang ini tidak menjaminkan ganjaran dunia yang lumayan sebagaimana doktor, engineer dsb, tetapi kalo semua yg cemerlang berebut2 untuk kejar fardu kifayaah, takkan aliran agama ditinggalkan kepada pelajar yang kurang cemerlang....

Zaid said...

Dehe, aku sangat setuju. Jurusan agama perlu dipimpin oleh mereka yang mempunyai minda kelas pertama. Bukan sahaja untuk memastikan masyarakat yang seimbang, tetapi juga supaya agama ditafsirkan dengan betul dan sesuai untuk semua. Sesetangah mereka yang 'old-school' menafsir agama secara kurang sesuai dan menjadikan agama itu seolah-olah 'susah' sedangkan agama itu mesti dimudahkan pada perkara2 yang tertentu. This will only happen if religion is led by those who are intellectuals in the first place.

Cikgu Adham said...

slm.. thanks Zaid... betol kata ada.. heh heh heh.. so marilah kita sama2 berusaha.. bila kawe mengajar budak2 muslim.. insyaAllah kawe akan terapkan semangat agar mereka bersemangat untuk mendalami ilmu agama agar dapat melahirkan lebih ramai ulama..

cawanretak said...

nape bagi contoh doktor n engineer jerrrr

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan