Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Tuesday, March 3, 2009

Surat dari pelajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat kawe sekalian... Kali nk kawe nak berkongsi pengalaman bila pelajar menghantar surat kepada kawe. Tapi bukan surat cinta ke apa.. cuma surat tunjuk sebab mengapa tidak dapat menghatar buku nota dan latihan yang cikgu tugaskan.. Actually kawe dh abis idea macammana nk denda budak2.. so rasanya cara gni pon ok juga..

Yang seronoknya macam2 la bdak2 nih tulis.. Nama cikgu pon eja salah. Sebab2 yang diberi pon agak merapu. tapi beginik la cara kawe...

8 comments:

khairul onggon said...

Cegu adam ni mmg pemurah dan baik hati.. mendidik kena dari hati bukan dengan dera kekekekeke.... Kipidap cikgu!!

Kamil L said...

betul kata khairul, kalo zaman saya dulu, kalo tak antar kerja umah, memang rotan lah menanti.. kalo tak pun, mau kena berdiri kat luar kelas..huhu.....

sampai sekarang saya masih tak dapat jawapan yg betul2 kukuh..

adakah pendidikkan dengan menggunakan disiplin yg ketat seperti merotan dapat mendidik pelajar menjadi org yang baik dan berdisiplin?
ataupun pendidikkan dengan menggunakan psikologi/teguran sahaja boleh mebentuk pelajar menjadi insan yang baik dan berdisiplin?

mungkin jawapannya terlalu subjektif kan... :)

Cikgu Adham said...

yap.. mmg kena guna cara yang pelbagai.. kalo terlalu psikologi bdak2 kadang x mkn saman... ada bdak yg perlu guna psiko.. ada yg mmg kena cara merotan.. suanya adalah pakej untuk mendidik.. tidak bleh ditinggal kedua2 sekali.. tp skrg tak boleh sgt guna hukuman fizikal disebabkan alasan2 tertentu menjadikan bdak2 pijak kepala guru...

mimicy said...

agak menarik gak antar surat kt cikgu sbb xantar tugasan..huhuhu..
ktorg dlu klau xantar nota ke, kerja rmah ke, jwbnya xleh masuk kelas, kalau keje xsiap, ckg suruh wat bg siap kt luar kelas...bila siap br leh masuk kelas...ok gak tu, pastu smua student serik dh, yer la kan...malu wat keje kt luar kelas..kene bersila kt koridor lak tu...malu siot..hehehe..tp sy xpnh kene la...sy bdk baik.. :-P

maria_the_babylove said...

kalo cam ni makin manja la student cikgu nanti.. disagree.. woooo...

Cikgu Adham said...

heh heh heh thanks smua yg beri komen.. actually perkara macam nih seseuai untuk students yang berilmiah je.. kalo students yang jenis tak makan saman, mungkin tak sesuai..

cikgu sekarang dlm dilema sebab tak dapt sentuh langsung budak2.. jd trpaksa la guna cara mcmm ni..

actually kaedah siapkan kerja dekat coridor pon elok gk tu heheh heh.. tp saya x pernah amalkan lg.. kena bncang dgn cikgu2 lain sebab sekarang mmg ckg x boleh memandai2.. ckit2 nnt kena saman beb..

sebab tu bdak2 jd manja.. ckg hanya di arah untuk guna kaedah psikologi je.. tp last2 ckg sendiri yg psiko heh heh heh heh

maria_the_babylove said...

kesian ckgu ni.. kawe pon tak tau dah nak ckp pe... hahaha..

Cikgu Adham said...

adei... tgk la nnt Maria.. bila kamu dh kerja.. kamu tau la apa itu tekanan

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan