About Me

header ads

Grave Disease


Thyroid Hypersecretion ialah satu keadaan di mana banyak hormon dirembeskan daripada nilai normal. Lebihan rembesan hormon ini menyebabkan berlaku keaktifan pada kelenjar tiroid yang dikenali sebagai Hyperthyroidism atau Thyrotoxicosis. Contoh penyakit-penyakit yang disebabkan oleh keadaan ini ialah Grave Disease, Toxic Multinodular Goitre dan Toxic Adenoma.

PENYAKIT GRAVE

1.1       Ciri-ciri

Kes yang paling banyak berlakunya keaktifan tiroid yang berlebihan ialah Penyakit Grave. Penyakit Grave melalui proses autoimun iaitu badan manusia akan menghasilkan antibodi menentang sel atau tisu sendiri disebabkan oleh gerak balas imun. Ini menyebabkan kerosakan pada tisu antibodi yang di hasilkan di panggil autoantibodi (auto Ab).

Tubuh badan menghasilkan autoAntibodi jenis Immunoglobulin G (IgG) menentang reseptor TSH (thyroid stimulating hormone – hormon perangsang tiroid) yang terdapat pada sel kelenjar tiroid. Proses ini merangsang lebih banyak hormon tiroid dirembeskan daripada biasa melebihi keperluan badan. Dalam keadaan mengandung pula Antibodi jenis IgG ini boleh berlaku melalui plasenta dan merangsang tiroid fetus dan menyebabkan neonatal hyperthyroidism. Tetapi keadaan ini akan pulih selepas bayi dilahirkan.

Proses ini telah menyebabkan kelejar tiroid membesar secara simmetri (goiter). Sel epitelium dalam kelenjar tiroid meningkat dari segi bilangan dan saiz (squamous to tall columnar epithelium). Koloid iaitu tempat simpanan hormon tiroid tidak aktif  akan menjadi sedikit kerana banyak dirembeskan. Sel limfosit terdapat banyak disekitar ruang antara sel (interstitium) disebabkan respon kepada gerak balas imun.

Penyakit ini boleh berlaku pada setiap peringkat umur tetapi lebih kerap menyerang kepada mereka yang berumur antara 30 hingga 40 tahun. Penyakit ini  kerap menyerang golongan wanita berbanding lelaki pada kadar nisbah 7:1 .
1.2       Lokasi

Rajah 1:  Kelenjar Tiroid.

Kelenjar Tiroid terdiri daripada 2 bahagian yang terletak dibahagian leher di bawah peti suara.  Setiap bahagian bersambungan antara satu sama lain melalui genting tiroid yang melintas      di bawah rawan krikoid peti suara. Setiap bahagian mempunyai kutub atas (superior) dan kutub bawah (inferior).


Rajah 2:  Sel Tiroid, sumber daripada http://www.muhealth.org/~pharm204/hormones.html.

Unit fungsi kelenjar tiroid adalah folikel. Sel-sel satu folikel adalah kuboid sihat dan mengelilingi satu lumen protein mengandungi bahan dipanggil koloid. Folikel mengubah dalam garis pusat daripada 20-900um, dan dalam kelenjar. Imej di atas menunjukkan satu keratan lintang yang biasa melalui satu penayangan folikel tiroid. Komponen utama koloid adalah sebuah protein dipanggil tiroglobulin, yang berfungsi sebagai pembawa hormon tiroid.


2.0           FUNGSI NORMAL

2.1       Struktur kelenjar tiroid
            Kelenjar tiroid diselaputi kapsul tisu penyambung yang terbina daripada sel-sel folikel. Kaviti yang terkandung dalam sel folikel dicantum dengan satu lapisan sel epitelium kuboid dikenali sebagai koloid. Sel folikel akan merembeskan hormon yang akan disimpan di dalam koloid atau dilepaskan ke dalam salur kapilari darah (Butler.J, Lewis.R & Shier.D., 2006, m.s. 286).

2.2       Hormon Tiroid
            Sel folikel pada kelenjar tiroid akan menghasilkan dua jenis hormon iaitu thyroxine (T4) DAN tri-iodothyroxine (T3). Kedua-dua hormon ini mempunyai tindakan yang sama tetapi hormon thyroxine adalah lima kali kekuatannya daripada hormon tri-iodothyroxine. Hormon-hormon ini juga merangsang proses metabolisme karbohidrat, lipid dan protein. Hormon ini meningkatkan kadar sel penghasilan tenaga daripada karbohidrat, meningkatkan kadar sintesis protein dan merangsang pengurangan dan penambahan lipid. Hormon ini dapat menentukan jumlah kalori yang diguna untuk mengekalkan proses kehidupan, dan kadar metabolisme asas.

Hormon tiroid membolehkan pertumbuhan dan peningkatan normal pada kematangan sistem saraf. Namun rembesan hormon tiroid dikawal oleh kelenjar hipotalamus dan  kelenjar pituitari. Di dalam salur darah, kedua-dua hormon ini akan terikat pada protein plasma lalu diangkut ke sel-sel badan. Kelenjar tiroid juga merembeskan hormon kalsitonin yang selalunya tidak digolongkan sebagai hormon tiroid kerana dihasilkan oleh sel ekstra folikel. Biasanya, ia hadir bersama hormon paratitroid (PTH) yang di rembeskan oleh kelenjar paratiroid.

Ia berfungsi untuk mengawal ion kalsium dan ion fosfat di dalam kandungan darah dalam badan. Kehadiran hormon kalsitonin akan mengurangkan kandungan ion kalsium yang berlebihan dalam darah manakala hormon paratiroid akan meningkatkan ion kalsium yang berkurangan di dalam darah.

           

2.3       Diagram


Rajah 3: Mekanisma rembesan hormon tiroid.
Di dalam badan seseorang manusia normal, sel kelenjar tiroid bertindak seperti yang ditunjukkan pada diagram di atas. Thyroid Stimulating Hormone (TSH) di keluarkan oleh kelenjar pituitari ke dalam aliran darah. Apabila hormon tersebut bertindak balas dengan sel kelenjar tiroid ia akan bercantum kepada reseptor TSH pada permukaan sel di mana ia menghantar signal ke dalam sel untuk memulakan penghasilan hormon tiroid.
Hormon tiroid akan membentuk sistem tidak balas yang negatif dimana apabila hormon ini berada pada tahap konsentrasi yang tinggi, ia akan menghalang pengeluaran TSH daripada kelenjar pituitari. Sekiranya hormon tiroid berada pada tahap yang rendah, kelenjar pituitari akan menghasilkan dan meningkatkan tahap hormon tiroid.
Penyakit Grave mengalami tindak balas yang sama kecuali antibodi autoimunnya bertindak seperti molekul TSH. Antibodi ini bercantum dengan sel dan menjana penghasilan hormon tiroid. Walaubagaimanapun disebabkan penghasilan antibodi autoimun tidak bergantung kepada kelenjar pituitari, tindak balas sistem ini tidak mempunyai kesan ke atas kelenjar pituitari. Namun penghasilan antibodi akan memberi kesan ke atas kelenjar tiroid dan hormon tiroid akan terus dihasilkan dan akan menyebabkan kerosakan fisiologi.


2.4              Gambarajah

Rajah 4: Kelenjar Tiroid yang membesar secara tidak normal.

Rajah 5: Anatomi Kelenjar Tiroid


Fisiologi kelenjar tiroid

Kelenjar tiroid menghasilkan  hormon tiroid, yang mengendalikan tahap metabolisme tubuh. Hormon tiroid mempengaruhi tahap metabolisme tubuh melalui 2 cara :

1.      Merangsang hampir setiap jaringan tubuh untuk menghasilkan protein.
2.      Meningkatkan jumlah oksigen yang digunakan oleh sel.

Jika sel-sel bekerja lebih kuat, maka organ tubuh akan bekerja lebih cepat. Untuk menghasilkan hormon tiroid, kelenjar tiroid memerlukan iodin iaitu elemen yang terdapat di dalam makanan dan air. Iodin diserap oleh usus kecil bahagian atas dan kira-kira sepertiga hingga separuh digunakan oleh kelenjar tiroid. Hormon tiroid dibentuk melalui penyatuan satu atau dua molekul iodin ke sebuah glikoprotein besar yang disebut tiroglobulin yang dibuat di kelenjar tiroid dan mengandungi asid amino tirosin. Bahagian yang mengandungi iodin ini disebut iodotirosin. Dua iodotirosin kemudian bergabung untuk membentuk dua jenis hormon tiroid dalam darah iaitu :
1        Tiroksin (T4), merupakan bentuk  yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid, hanya memiliki kesan yang sedikit terhadap tahap metabolisme tubuh.
  1. Tiroksin dibentuk di dalam hati dan organ lainnya ke dalam bentuk aktif, iaitu triiodotironin (T3).
            T3 dan T4 berbeza dalam jumlah molekul iodium yang terkandung (tiga untuk T3  dan empat untuk T4). Sebahagian besar iaitu 90% hormon tiroid yang dibebaskan ke dalam darah adalah T4, tetapi T3 secara fisiologinya lebih sesuai. T3 dan T4 dibawa ke sel-sel sasaran oleh suatu protein plasma.


3.0           ABNORMALITI

 3.1      Tanda-tanda dan simptom

3.1.1        Tanda-tanda dan simptom umum
  • Peningkatan pada kadar metabolisme
  • Peningkatan suhu badan
  • Insomnia (masalah susah untuk tidur)
  • Kelesuan
  • Gelisah dan mudah marah
  • Berat badan berkurang walaupun tanpa diet
  • Kelemahan otot
  • Penglihatan kabur

3.1.2    Tanda-tanda dan simptom kepada orang dewasa
  • Sukar mengandung
  • Tidak tahan panas
  • Eksoftalmos (mata terjojol atau terbeliak)
  • Tangan menggigil
  • Kitaran haid terganggu
  • Mudah penat

3.1.3    Tanda-tanda dan simptom kepada kanak-kanak
  • Hiperaktif
  • Cirit -birit
  • Peningkatan selera makan
  • Kecerdasan otak yang lemah

3.2            Diagnosis

Menurut Norlaila Hamimah Jamaluddin (2007), diagnosis biasanya dimulakan dengan ujian klinikal untuk mengetahui masalah atau gejala penyakit yang dialami. Ujian klinikal untuk penyakit Grave merangkumi persoalan berikut:
1.                 Adakah benjolan itu keras atau lembut?
2.                 Adakah benjolan itu boleh bergerak atau statik?
Ujian-ujian Diagnosis
  1. Imunopendarfluor
Ujian ini boleh digunakan untuk mengesan autoantibodi dalam serum. Sampel tisu yang mempunyai antigen diri disimpan bersama serum pesakit. Jika autoantibodi terdapat dalam serum tersebut, ia akan bergabung dengan antigen diri. Antibodi anti-IgG manusia yang telah dilabelkan dengan pewarna pendarfluor ditambah dan kehadiran antibodi terhadap antigen diri dalam serum pesakit dilihat menggunakan mikroskop pendarfluor.
  1. Ujian pengaglutinatan
Serum pesakit dicampurkan dengan ampaian sel yang mempunyai antigen diri yang diuji. Jika autoantibodi spesifik wujud pengaglutinatan akan berlaku. Jika antigen yang dikesan adalah antigen larut ia boleh diserapkan ke permukaan eritrosit dan digunakan dalam ujian penghemaglutinatan pasif atau secara tidak langsung .
  1. Radioimunisasi
Kaedah ini adalah sensitif. Antigen diserapkan ke permukaan tiub plastik dan serum pesakit ditambah. Kehadiran autoantibodi dikesan dengan penambahan antibodi sekunder (anti-IgG manusia) berlabel radioaktif. Selepas pembasuhan, kuantiti radioaktif dapat ditentukan.


3.3      Rawatan dan terapi

3.3.1   Ubat
Terdapat pelbagai ubat yang dipanggil sebagai ubat antitiroid dalam bentuk tablet yang akan mengurangkan kadar hormon dan mengembalikan tahap normal. Pesakit perlu mendapatkan surat pengesahan utnuk membeli, membawa dan memiliki ubat tersebut ataupun mendapatkannya terus daripada doktor berkenaan. Sesetengah pesakit yang mengambil ubat ini selama satu hingga dua tahun akan beransur pulih disebabkan fungsi tiroid mereka kekal normal walaupun tanpa perubatan khusus.

3.3.2        Pemakanan
Pesakit perlu mengambil makanan yang kaya dengan Vitamin B dan protein seperti ikan, telur dan bijirin untuk mengatasi masalah kehilangan berat badan dan penggantian tisu otot. Pesakit perlu mengurangkan pengambilan rokok, alkohol dan kafein yang dapat meningkatkan kadar metabolisme (Penyakit Tiroid, tahun tidak dinyatakan).

3.3.3        Iodin Radioaktif
Iodin Radioaktif akan merosakkan sel tiroid dan memusnahkan kelenjar tiroid untuk mengurangkan tahap hormon. Seperti pembedahan, cara rawatan ini akan membawa kepada hipertiroidism. Jadi, bekalan ubatan untuk hormon tiroid amat diperlukan untuk sepanjang hayat pesakit.

3.3.4        Pembedahan
Semua kelenjar tiroid boleh dibuang. Dalam kebanyakan kes, pesakit yang menggunakan kaedah ini, akan mendapat under-active thyroid (hypothyroidism, the opposite of hyperthyroidsm) dan akan mengambil hormon penggantian tiroid untuk sepanjang hayat mereka.
Selepas proses diagnosis dan pemilihan rawatan yang dipilih, pesakit perlu berjumpa dengan doktor secara berkala pada setiap tahun untuk memastikan tahap tiroid adalah normal dan penyesuaian dos ubat sekiranya diperlukan.


4.0           RUJUKAN

Butler.J., Lewis.R., & Shier.D. (2006). Hole’s Essentials of Human Anatomy & Physiology 9th Eddition. McGraw-Hill: New York.

Norlaila Hamimah Jamaluddin. (2007, Febuari 18). Kehadiran sel kanser. Metro Sihat. m.s 26-27.

Penyakit tiroid. (Tahun tidak dinyatakan). Diperoleh pada Febuari 11, 2007 daripada http://www.geocities.com/fchuey/penyakit_tiroid.htm?200711.

Thyroid and Anti-Thyroid Drugs. (Tahun tidak dinyatakan). Diperoleh pada Febuari 11, 2007 daripada http://www.muhealth.org/~pharm204/hormones.html.

Post a Comment

2 Comments

Al-Manar said…
By chance I reached here and noticed that you are anthusiatic young teacher, specialising in Maths. You are away from urban environment where most young educated young people are. Riding a boat hours up the Rejang River is not experienced by many, young and old. And you are there to do an honourable job.

I wonder why you have faithfully been posting your entries although I can hardly see a visitor's comment.

May I ask two questions:

1 Why do you manage a blog?
2 Why is it difficult to persuade your readers to leave comments?

You need not bother to respond. If you like to, you mar email to me at almanar@pd.jaring.my

Incidentally I am old enough to be your granbdpa and I like enthusiastic teachers, particularly those doing Maths, Scinse subjects and English.
Muallim Adham said…
assalamualaikum.. thanks visitting my blog. i do manage my blog just for sharing my knowledge and experience. sometimes i share my opinion via blog about current issues.

tq