Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Sunday, December 30, 2012

Merelakan Ujian Cinta DariNya

Bismillah. Lebih 2 bulan kawe tidak menulis. Satu jangka masa yang agak panjang. Kini sesi persekolahan bermula bagi tahun 2013, satu permulaan sesi yang membawa pelbagai perasaan kepada sahabat guru. Alhamdulillah, Zaujah selamat melahirkan Fahim Naqiuddin pada 31 Oktober 2012 di Hospital Kuala Krai. Bermula detik itu, rutin kawe agak sibuk sehingga tiada lagi masa untuk aktif di laman sosial. Beberapa buah buku juga tidak sempat dikhatamkan bagi memberi tumpuan kepada Fahim yang baru dilahirkan dan juga tumpuan buat Zaujah yang berpantang. Terima kasih buat semua yang mendoakan keselamatan dan kesihatan. Setinggi-tinggi terima kasih buat Zaujah yang tabah hadapi ujian berjauhan bersama suami sepanjang mengandungkan Fahim, sehingga melahirkan Fahim. Ini la yang dikatakan pengikat cinta suami kepada isteri yang banyak bekorban. 

Namun, permohanan perpindahan kawe balik semenanjung tidak berjaya lagi tahun ini. Ini bermakna kawe terpaksa kembali ke Kapit untuk terus berkhidmad. Fahim dan Ibu terpaksa ditinggalkan di Semenanjung. Sekali lagi ujian terpaksa digalas Ibu membesarkan Fahim seorang diri. Firman Allah SWT, 

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3. 
Fahim Naqiuddin sebaik sahaja dilahirkan dan ketika berusia sebulan setengah.
Itu la sebabnya mengapa kita sering diuji. Marilah kita kenang kembali sirah keluarga Nabi Ibrahim a.s mengahadapi ujian yang begitu berat. Setelah Nabi Ibrahim berkahwin dengan Siti Hajar, mereka diperintahkan Allah untuk berpindah ke tengah padang pasir. Setelah itu Allah perintahkan Nabi Ibrahim untuk meninggalkan Siti Hajar dan Ismail a.s seorang diri di tengah padang pasir. Jika difikir logik akal kita sekarang, mana mungkin seorang suami sanggup berbuat sedemikian. Dan bagaimana pula perasaan seorang isteri/ibu menghadapi situasi ini. Sedih tidak terkira. Namun ini lah yang dikatakan perintah Allah. Takdir Allah untuk mendidik mereka sekeluarga menjadii manusia yang hebat. 

Siti Hajar merelakan pemergian Ibrahim a.s demi perintah Allah. Disitu la pelbagai ujian mula dihadapi Siti Hajar bersama Ismail a.s yang ketika itu masih kecil. Dalam ketandusan padang pasir, mereka berdua cuma menjalani kehidupan. Sehingga Siti hajar terpaksa berlari-lari diantara dua bukit untuk mencari air, dimasa yang sama Ismail a.s yang masih bayi menangis-nangis kelaparan di tengah ketandusan padang pasir. Berkat tawakal dan keimanan yang tinggi, disitu lah Allah memancutkan mata air di tempat hentakan kaki Ismail a.s. yang sedang menangis kelaparan, sehingga sekarang mata air itu masih mengalir yang dikenali air zam-zam. 

Ibrah dari sirah ini, mari lah kita bawa ke dalam kehidupan kita. Jangan disalahkan takdir Allah yang memisahkan kita suami isteri disebabkan jarak pekerjaan. Relakanlah ujian cinta dariNya. Firman Allah, 

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "
- Surah Al-Baqarah ayat 286.
 

Bagi ibu-ibu, relakankan ujian perpisahan ini. Kuatkan hati, tabahkan diri. Ingatlah Firman Allah, "Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman. (Surah Al-Imran ayat 139)". 

Kawe pasti, ketabahan dan kekuatan jiwa yang dimiliki ibu ini lah yang menjadi kebanggan buat para suami. Kita akan terus berdoa agar suatu hari nanti Allah akan satukan semua suami isteri yang berjauhan. Salam sayang dari kejauhan buat Fahim Naqiuddin dan Ibu. 
Fahim ketika nak masuk 2 bulan bersama Ibu. Semasa abi nak berangkat ke Sarawak

Tuesday, October 16, 2012

Kaffarah Cinta Muallim


Bismillah. Assalamualaikum WBT. Beberapa minggu kawe gagahi juga untuk meluangkan masa menulis sesuatu. Otak kita jika tidak dipaksa, maka kurang lah daya juangnya untuk berfikir. Seminggu dua ni kawe bertugas di luar stesen apabila dilantik sebagai pengawas PMR 2012. Terkejut juga kerana tidak disangka nama kawe terpilih. Ini adalah kali kedua kawe mengawas PMR selepas SMK Balleh pada 2009 dan kali ni di SMK Song. Kesempatan ini digunakan untuk bertamu ziarah ke rumah sahabat guru di Song, Kapit, Sarawak. 

Setkembalinya di Kapit, berjumpa pula kawe dengan Pak Yusuf, merupakan "merbok" atau dikenali Tok Siak di masjid Kapit. Sambil duduk-duduk di tiang seri itu, Pak Yusuf datang kepada kawe. 

"Ustaz, cuti sudah dekat, bila pulang ya, ustaz?"

"Pak Yusuf, hehe saya ni bukannya ustaz. Saya guru akademik di sekolah je". 

"Ala.. hehe guru ka, cikgu ka, ustaz ka, sama je.. semuanya mengajar, kan. Hah bila ustaz pulang?" Pak yusuf yang berdarah Pakistan tidak mahu mengalah. Terus menerus menyerang kawe dalam lorat bahasa Urdu. Memang begini lah kebiasaan Pak Yusuf dengan jemaah masjid Kapit. 

"Ya insyaAllah pada Hari Raya Haji nanti saya pulang Semenanjung. Pak Yusuf ke mana nanti?"

"Saya mahu ke mana lagi, sini juga la saya diam." sambil tergelak-gelak bahasa Iban turut digunakan dengan lorat Urdu masih terselit. 

"InsyaAllah Aidil Adha di Kapit tahun ni meriah. Ramai guru masih di Kapit pada hari tu nanti. Cuti Sekolah akan bermula seminggu selepas Aidil Adha". 

"Ya, Ustaz tidak minta pindah ka?" 

"Hehe tentu saya minta. Sudah lebih 4 tahun saya di Kapit ni. Rasanya sudah cukup pengalaman untuk saya bawa pulang". 

"Tapi ustaz.. bila pulang ke semenanjung, tentu rugi kan. Pendapatan tentu terjejas. Banyak juga elaun yang ustaz akan hilang nanti". 

"Aok. Nadai ngawa hehe. Duit boleh dicari. Masa bersama keluarga itu lebih bermakna. Tidak kisah itu semua, yang penting anak isteri depan mata". 

"Ya ya betul juga tu. InsyaAllah dapat la tu pindah. Kesian juga tengok cikgu-cikgu lain, sebulan sekali balik semenanjung untuk jumpa keluarga. Tambang "belon" sudah tentu 3-4 ratus. Itu tak termasuk ekpres, teksi dan hotel. Elaun besar pon tak de guna kan, ustaz? Habis begitu je". 

"Ya, Pak Yusuf. Begitu la. Itu semua ujian sementara bagi mendidik pasangan suami isteri yang berjauhan. Didikan lansung dari Allah untuk menguji sejauh mana kesabaran ujian cinta sebenar antara suami isteri". 

"Appuuu ustaz ni romantik juga ya. Ya la saya pon banyak dengar cerita tidak bagus. Itu ramai yang jauh tidak dapat tahan, sampai bercerai. Ada yang curang dan sebagainya. Nauzubillah". 

"Kita doakan semoga hati-hati suami isteri yang berjauhan ini dikukuhkan dengan ikatan iman. InsyaAllah dengan iman, walau berjauhan, pasti tetap kuat. Saling mempercayai, saling menyayangi. Tidak dinafikan, ada sahaja ruang syaitan yang menyuntikkan jarum berbisa melalui manusia yang lemah imannya untuk cuba meruntuhkan masjid ini. Tapi kita kena sentiasa muhasabah diri. Sentiasa menjaga. InsyaAllah pasti selamat". 

"Aok.. itu lah ujian Allah. Dia nak bagi hadiah kepada hambaNya kan nanti, ustaz". 

"Itu lah yang dikatakan Kaffarah Cinta suami isteri yang berjauhan. Mungkin dengan ujian sebegini adalah sebagai satu kaedah penebus dosa pasangan suami isteri yang sering lalai untuk mengingati Pencipta. Dengan ujian ini menjadikan pasangan ini lebih mengingati Allah, mungkin. Mungkin Allah nak bagi sesuatu yang baik kepada pasangan suami isteri yang diuji ini. Ganjaran dari ketenangan hidup, ganjaran dari kurniaan anak yang Solleh dan sebagainya. Dimana ganjaran yang tidak kita nampak dari segi material" 

"Ya ya saya setuju tu, ustaz". 

"Ya tadi Pak Yusuf kata jika balik semenanjung, pendapatan akan berkurang selepas pemotongan elaun, kan. Itu tidak ada masalah, jika Allah menjanjikan rezeki, ada la tu nanti. Paling tidak pon, Allah akan anugerahkan kecukupan yang tidak sampai untuk kita meminta-minta dengan orang lain". 

"Hehe ya tu betul ustaz. Ok la sudah masuk waktu Isya ni. Bilal tidak hadir pulak hari ni. Saya minta diri dulu ya, ustaz". 

Sedikit perbualan yang bermakna untuk dikongsikan buat sahabat senasib. InsyaAllah keputusan perpindahan guru antara negeri akan diumumkan pada 21 Oktober 2012 ni. Semoga kita menerima berita yang menggembirakan semua pihak. wslm. 

Wednesday, September 19, 2012

JKK; Hidup Segan, Mati Tak Mahu

Bismillah. Agak lama kawe tidak menulis dalam blog ni. Tiada idea barangkali.. Maka banyak masa dihabiskan membaca artikel ilmiah dari sahabat penulis yang lain. Kadang-kadang urusan tugas dan tanggungjawab membataskan segalanya. Ibarat sebatang pokok, makin tinggi pokok meninggi, maka makin kuat lah angin yang menggoyangkannya. Urusan kehidupan kita pun begitu, makin meningkat usia, makin banyaklah komitmen tugas dan tanggungjawab kita. Makin lama kita bekerja di sesebuah organisasi, kita tidak sepatutnya makin relek dan makin berkira-kira untuk bertugas. Orang lama, jika tidak berfungsi dalam organisasi, apa guna diberi kenaikan gaji dan pangkat jika hanya duduk sahaja. Orang sebegini tempatnya sepatutnya di muzium. 

Apabila menulis sesuatu, bimbang jika menggores hati individu. Siapalah kawe untuk menegur dan memberi tunjuk ajar kepada orang lain. Sedangkan diri kawe sendiri turut perlu lebih banyak belajar dan menerima teguran. Kawe memetik kata dari blog Genta Rasa; Bila kita sndiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. 

Petang itu cuaca sangat panas. Seusai solat Asar, kawe mengambil ruang untuk duduk-duduk di tangga masjid. Tiba-tiba belakang kawe disentuh oleh seseorang. 
"Belum pulang lagi, cikgu?" 
"Owh Pak Long. Belum lagi. Ambil-ambil angin sekejap". 

Sambil memerhatikan langit membiru, dia yang dikenali masyarakat sebagai Pak Long duduk disebelah kawe sambil tersenyum. Namun dari riak muka, kawe dapat rasakan sesuatu yang ingin disampaikannya. 

"Cikgu, saya pelik la dengan orang sini..."

"Apa yang peliknya Pak Long?" 

"Ya la... bila berpesatuan, mereka cukup bersemangat. Ada yang berebut-rebut untuk jadi AJK. Tapi..". 

"Tapi apa, Pak Long?" 

"Pak Long paling sedih apa yang berlaku dalam masjid ni. Lihatlah keadaan masjid kita ni. AJK masjid pun tak nampak, apatah lagi orang kampung lain." 

"Tapi Pak Long, saya nampak mereka semua hadir semalam. Dari petang lagi nampak sibuk."

"Tu sebab ada program, cikgu. Sambutan hari raya. Masjid ni bukannya tempat kita datang bermusim, cikgu". 

"Erm... semenjak saya mengajar di Kapit, tiada pulak pengisian slot antara magrib dan isya. Setiap hari nampak lengai ja. Masa yang ada banyak dihabiskan jemaah untuk berbual-bual dan merokok". 

"Itu la. Ada la sekelompok kecil yang buat usrah. Saya pun pelik, Ustaz di Kapit kan ramai. Kenapa tidak disusun jadual tazkirah selepas magrib mengikut bab seperti di Semenanjung". 

"Tak ada peruntukan kut."

"Bukan masalah peruntukan, cikgu. Sikap masyarakat Kapit ini sendiri kut. Tengok lah apabila program ceramah yang diadakan pada sambutan hari kebesaran Islam. Mereka tak naik atas masjid mendengar kuliah. Sebaliknya lepak di tangga dan berbual di sekitar masjid sambil merokok. Apabila makan, mereka kerumun sampai imam dan makmum lain yang betul-betul mendengar kuliah tak sempat menjamah jamuan ringkas. Pak Long sendiri rasa malu melihat situasi begini. Lebih-lebih lagi bila jemput penceramah dari jauh". 

Kawe tak berani untuk menyampuk. Maklum lah kawe ni cuma datang bertugas di Kapit. Ruang tersebut digunakan untuk mendengar Pak Long bercerita. 

"Bukan sahaja program ceramah, lihat sahaja solat Jumaat. Baik orang muda, orang tua, ramai yang menungu di tempat parking dan tangga masjid semasa khutbah. Susah mahu cakap." 

Terlintas di fikiran kawe dengan kata-kata Pak Long tadi. Mungkin usaha dakwah masih kurang di Kapit. Proses pentarbiyahan kepada masyarakat perlu dimantapkan lagi. Banyak program sukarela boleh diatur di msjid Kapit sebenarnya. Mungkin pentazkirah atau penceramah harian bukan hanya terhad kepada pegawai di Jabatan Agama sahaja. Boleh sahaja libatkan ustaz-ustaz dan guru-guru dari sekolah sekitarnya. Soal tauliah jangan difikirkan sangat. Takkan untuk mengajar alif, ba, ta kepada anak2 oleh guru sekolah secara sukarela perlukan tauliah? Untuk bab-bab yang perlukan ilmu tinggi, boleh juga kita minta ustaz-ustaz sekolah yang memang ada kelulusan Ijazah dalam pengajian agama. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. 

Apa peranan AJK masjid? Sekadar timbul sekali sekala semasa program? Selepas program terus balik? Adakah AJK hanya bertugas mencari dana? Disebabkan mencari dan memberi dana, tak perlu berjemaah ke masjid? Kita fikir-fikirkan. Banyak kecelaruan yang ada dalam masyarakat kita. 

Teringat kawe pada kuliah Ustaz Azhar Idrus. Perumpamaan yang diberi beliau cukup jelas. Jika kita ingin melantik AJK persatuan burung ketitir, sekurang-kurangnya AJK tu mesti la membela burung ketitir. Begitu juga jika hendak melantik AJK persatuan skuter, sekurang-kurangnya AJK tu mesti memiliki skuter. Bagaimana pulak dengan AJK masjid? Jika hendak lantik AJK masjid, sekurang-kurangnya AJK tu mesti la berjemaah di masjid lebih dari jemaah-jemaah lain. 

Sebagai guru akademik biasa di Kapit, kami suatu ketika dahulu pernah mengajar anak-anak mengaji selepas magrib di masjid Kapit. Cukup seronok. Sampaikan tak menang tangan. Sampaikan ibu bapa yang menghantar anak-anak mengaji turut mengaji secara talaqqi di suatu sudut yang lain. Tapi kini, tiada lagi sambutan. Mungkin sudah ada program di sekolah kut. Itu tidak menjadi masalah. Asalkan anak-anak kita mendapat asas mengaji al-Quran. Bagaimana pulak anak-anak lain? 

Itu hanya contoh situasi mengenai kelas mengaji. Belum lagi dibuat program tazkirah lain seperti tazkirah selepas magrib. 

Hampir 5 tahun kawe di Kapit, ini lah pemerhatian ringkas kawe. Semoga rakan-rakan lain dapat melakukan sesuatu bersama-sama kita.... untuk mengimarahan masjid Kapit. Kita tak mahu umat Islam di Kapit hanya Islam pada nama sahaja. Kawe memohon maaf andai tulisan ini mengguris mana-mana pihak. Kulil haq, walau ka na murran. 

Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw bahawa, “bukanlah iman itu dengan berangan-angan, bukan juga dengan perhiasan tetapi ia adalah sesuatu yang menetap di dalam hati dan dibenarkan dengan amalan…” Umat Islam bukan umat yang menempah tragedi dengan kelemahan dan kebodohan tetapi umat yang meniru strategi Rasulnya yang penuh kebijaksanaan (fatanah) dan keberanian (saja’ah) (Genta Rasa).


Tuesday, July 17, 2012

Bila Pelajar Membawa Handphone ke Sekolah

Bismillah. Terlebih dahulu sebagai guru rasa terpanggil untuk sama berkongsi pengalaman dalam isu pembawaan handphone (HP) ke sekolah dalam kalangan pelajar. Bukan bermaksud untuk membangkang atau menyokong mana-mana dasar yang dibawa kerajaan. Kami sebagai guru hanyalah pelaksana dasar. Jika undang-undang sudah ditetepkan, sebagai pelaksana, kami hanya akan melaksanakan. 

Kawe pasti bagi yang menyokong dasar ini, seribu macam alasan "kebaikan" diberi bagi menyokong isu ini, manakala bagi yang tidak menyokong pula, seribu alasan "negatif" mengenai dasar ini juga diketengahkan. Sebaiknya kita bincangnya secara akademik dengan mengetengahkan baik buruk isu ini dengan harapan, yang baik kita teruskan, yang buruk kita cuba atasi. 

Dahulu kala, HP hanya digunakan oleh golongan berada kerana ianya dianggap benda yang "mewah". Namun sekarang hanya dengan RM50, kita sudah mampu memiliki HP samada yang baru atau terpakai untuk anak-anak. Dan tidak dinafikan, HP sangat penting buat ibu bapa memantau anak-anak terutamanya apabila anak-anak berjauhan dengan keluarga. Ada sebilangan ibu bapa rasa selesa dan dapat kurangkan "perasaan bimbang terhadap anak-anak" bila anak-anak bawa HP ke sekolah bagi mempercepatkan pemberitahuan maklumat terkini samada perubahan jadual kelas/aktiviti luar sekolah dsb. Ia juga lebih menjimatkan masa menunggu dalam kalangan ibu bapa yang rata-rata semakin sibuk apabila anak-anak pulang lewat kerana aktiviti luar bilik darjah. Ini juga dikatakan mampu meningkatkan aspek keselamatan anak-anak apabila ibu bapa dapat menghubungi anak-anak selepas waktu sekolah. 

Selain itu, dalam arus perubahan dunia yang rata-rata memerlukan penguasaan teknologi maklumat, penggunaan HP semakin menjadi keperluan. Tambahan pula hampir semua sekolah dan jabatan dilengkapi kemudahan wifi percuma memerlukan pelajar belajar dalam persekitaran maya dengan menggunakan gajet mereka secara meluas. Dunia zaman sekarang sangat berbeza, semua pihak samada pelajar, ibubapa dan guru  perlu mengadaptasi dengan kehadiran trend sebegini. Dengan adanya gajet, pelajar dan guru tidak perlu lagi membazir masa menulis dan menyalin nota. Hanya perpindahan file berkenaan pelajaran melalui gajet, P&P lebih memudahkan di dalam kelas. Pelajar juga dapat mengakses maklumat dengan cepat. 

Namun trend ini hanya akan tercapai dalam kalangan pelajar yang bersahsiah dan berdisiplin. Bagaimana pula dengan pelajar yang tidak berdisiplin, menggunakan HP secara tidak terkawal sehingga menggangu P&P? Maka pembuat dasar perlu menyediakan garis panduan penggunaan HP di sekolah bagi memastikan P&P tidak terganggu sama sekali. Buat masa ini, tiada lagi garis panduan dikeluarkan. Namun kawe berharap garis panduan ini dikeluarkan secepat mungkin bagi membolehkan guru sebagai pelaksana dasar bersedia sebelum dasar dikuatkuasakan. Kita tidak mahu bila dasar dikuatkuasakan, barulah garis panduan nak dibina dan dikeluarkan seperti perlaksanaan dasar PBS yang menjadikan cikgu-cikgu pening kepala. 

Kawe kurang senang menceritakan keburukan pembawaan HP ke sekolah dalam kalangan pelajar. Kerana kawe percaya terlalu banyak idea dan isu yang dibuahkan oleh semua pihak. Apa yang perlu, kita "google" sahaja untuk mencari kesan buruk pembawaan HP ke sekolah. Memang TERRRlalu banyak. Ada juga cakap-cakap nakal oleh guru mengenai pembawaan HP ini. Sudah ada guru-guru yang ingin menjalankan bisnes penjualan topup kepada pelajar. Ada juga pihak yang menyediakan perkhidmatan mengecas gajet. Tidak kurang juga bagi guru-guru yang seksi akan lebih sopan ke sekolah kerana bimbang aurat yang terdedah akan menjadi bahan ekploitasi pelajar apabila gambar dan video curi diambil. 

Sebenarnya banyak kesan baik-buruk dalam pembawaan HP dan gajet ke sekolah dalam kalangan pelajar. Semua pihak harus bekerjasama dalam mencari solusi mengatasi masalah ini. Kita tidak boleh menyekat arus ini. Sebaliknya perlu melakukan adaptasi mengikut trend dengan mewujudkan garis panduan yang berkesan supaya tidak membawa kesan buruk kepada semua pihak. 

Monday, July 16, 2012

Rule # 3 and Rule # 4

Bismillah. Alhamdulillah. Ramadhan bakal menjelma kurang seminggu lagi. Sudah ada kalangan sahabat Muallim yang membuat persiapan menjalani ibadat dalam bulan Ramadhan nanti. Jadual-jadual Imam Traweh juga sudah dikeluarkan bagi masjid dan surau-surau utama di Kapit. Syukur tahun ni diberiNya rezeki untuk sekali lagi mengaut sebanyak-banyak fadhilat peluang beribadat. Pernah dulu Muallim membincangkan "Rule 1 and Rule 2" dalam topik yang lepas. Ini adalah kesinambungan dari topik tersebut untuk kita sama fikirkan. 


 Pernah semasa mengajar kanak-kanak, guru akan mengadakan permainan kecil di dalam P&P bagi menarik minat pelajar seperti pertandingan berbentuk kuiz dsb... pasti ada pemenang dan ada yang kalah. Masa ini akan wujud suasana tidak puas hati dan terpupuk sikap "hasad" dalam diri anak-anak. Rule #3 menyarankan agar guru membuat peneguhan di dalam P&P dengan memastikan anak-anak diwajibkan mengucapkan tahniah kepada rakan yang memenangin permainan kecil atau rakan yang membuat sesuatu yang baik. Tepukan sekurang-kurag 3 saat juga disarankan supaya kanak-kanak rasa dihargai. Mereka diajar supaya menerima kegagalan dengan baik disamping terus berusaha. Bagi pelajar yang kurang bernasib baik, diberi galakan untuk terus berusaha. Bagi pelajar yang menang diingatkan agar tidak rasa bangga diri. Sikap sebegini yang diajar oleh guru pada peringkat kanak-kanak, serta diperteguhkan lagi oleh ibu bapa di rumah mampu menjadikan anak-anak kita sentiasa positif menerima kejayaan dan kegagalan, serta sentiasa menunjukkan "respect" kepada pihak lawan dan masyarakat sekeliling. Apabila besar tidak la ada masalah bergaduh kerana tidak puas hati semasa pertandingan sukan (tidak boleh menerima kemenangan orang lain). 
Begitu juga semasa perbincangan. Ada kalangan pelajar sentiasa mem"booo" rakan-rakan apabila memberi cadangan dan idea jawapan di dalam kelas. Rule #4 menekankan agar pelajar mesti hormati ulasan, pendapat dan idea pelajar lain semasa perbincangan. Mesti ajar adab mengkritik semasa berbincang. Sebagai contoh, "I agree with Mat, and I also feel that..." atau "I disagree with Sara. She made a good point, but I feel that..". Macam-macam contoh yang sopan diajar semasa perbincangan. Masalah pasti timbul apabila ianya dianggap "skema" dalam kelas. Namun teknik ini boleh diolah merentasi bahasa dan budaya anak-anak kita. 

Semoga berjaya buat semua pendidik, yang mendidik akhlak anak-anak, yang turut sama disokong oleh peneguhan ibu bapa di rumah. Apa guna jika pelajaran akhlak ini hanya berjalan di sekolah, namun dipandang sebelah mata oleh ibu bapa yang hanya inginkan anak-anak mendapat straight A dalam peperiksaan. Wallahu'Alam. 

Tuesday, July 10, 2012

Kurang Ajar vs Terlebih Ajar

Bismillah. Sebagai guru, kawe juga tidak terlepas daripada melaksanakan tugas yang merentasi ruang dan masa waktu pejabat seperti Perkhemahan Unit Beruniform dan Kem-kem Motivasi Khas yang dianjurkan sekolah dan PPD. Sudah menjadi asam garam khidmat kawe dan rakan-rakan guru yang lain menerima tugas sebegini di hujung minggu di mana masa untuk anak isteri serta keluarga terpaksa dikorbankan demi menjayakan program tersebut. Bagi kawe yang memang berjauhan dengan isteri merentasi Laut China Selatan sudah sebati dengan masalah ini, tidak lagi kekkok untuk menghadapinya. Namun jauh di sudut hati terus berdoa moga allah makbulkan kami suami isteri untuk terus hidup bersama dalam sebuah keluarga yang mawaddah warahmah.

Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform SMK Selirik yang diadakan pada 5-7 Julai lepas berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Walaupun ada beberapa kes dan masalah, namun semuanya dapat ditangani dengan mudah. Tugas dalam kem menyebabkan kawe terlewat menghadiri Solat Fardu Jumaat. Setibanya di masjid, Khatib hampir menghabiskan khutbahnya yang pertama. Tanpa menghiraukan orang ramai yang terus melepak dan berbual-bual, kawe terus melangkah laju dan melaksanakan hak terhadap masjid.

Apa yang ingin kawe kongsi di sini adalah mengenai budaya masyarakat kita yang masih lagi tidak mencerminkan kematangan dan ketertiban beribadat. Ketika Khatib membaca khutbah, masih ramai yang melepak di tempat parking masjid, melepak di tepi tandas masjid, melepak di tangga pejabat agama Kapit yang berhadapan dengan masjid. Jika yang melepak itu terdiri daripada kanak-kanak rasanya tidak menjadi masalah untuk kita semua tegur dan ambil tindakan. Namun orang yang sudah terlebih ajar terdiri daripada belia muda remaja serta bapa-bapa yang menjadi tonggak aktiviti lepak di tempat tersebut. Aktiviti mereka tidak sekadar lepak, malah berbual-bual sambil menyedut rokok tanpa segan silu. Ada tika menghilai tawa mengalahkan suara khatib.

Mungkin itu kelemahan kawe dan rakan-rakan yang lain dalam menegur dan mendidik mereka. Bukan tidak ingin menegur. Jika ditegur hanya akan bermasam muka. Bimbang terkeluar kecaman "alah.. kamu orang luar.. ada hati nak tegur kami yang berpuluh-puluh tahun tinggal di sini. Dah la orang luar.." Apatah lagi nak mensenkeh kepala mereka. Tak pasal-pasal kawe dikejar dengan parang. Apa yang kawe ada adalah mengkritik melalui penulisan. Hanya ini yang ada. Jauh sekali untuk membuka aib. Siapa yang makan lada, maka akan terasa.

Kita minta lah orang dewasa, sebaik sahaja azan solat jumaat berkumandang, marilah kita naik ke masjid untuk menghayati khutbah. Malu ke anak-anak dan budak-budak sekolah yang boleh je menghormati tertib beribadat ini malah jauh lebih baik dari orang dewasa. Tiada faedah duduk melepak di bawah ketika khutbah jumaat. Generasi lepak semasa khutbah ini tidak mustahil akan diturunkan kepada anak-anak pula jika sikap ini tidak diubah. MALU KOTRANN..

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya) (al_Jumu'ah:9)

Thursday, July 5, 2012

Rule 1 and Rule 2

Bismillah. Firman Allah dalam surah al-Furqan ayat ke 63,
Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini. 

Beberapa tahun yang lepas kawe menonton filem The Triumph yang disiarkan dalam siri Astro adaptasi daripada kisah sebenar seorang guru yang energetik, kreatif dan idealistik bernama Ron Clark. Clark mengajar di sebuah sekolah di New York dimana keadaan sekolah ini sungguh berbeza seolah-olah sudah berada diambang kehancuran; rendah nilai moral, tidak beradab, melawan guru dan amat lemah prestasi akademik. Namun dengan rasa penuh tanggung jawab, Clark berjaya mencorak pelajarnya dengan cemerlang. 

Terdapat sesuatu yang istimewa apabila menonton filem ni. Maka kawe pon cuba "google" filem ini. Akhirnya kawe lebih mengenali watak Clark dengan lebih jelas. Banyak anugerah diterima beliau. Yang cukup menarik Clark telah menulis sebuah buku bertajuk "The Essential 55" sebagai tips dan panduan untuk pendidik bagi cuba mencorakkan nilai murni kepada anak-anak. Semangat inkuiri yang begitu tinggi mendorong kawe untuk memiliki buku yang menarik ini. Maka kawe cuba mendapatkan buku ini secara online. Alhamdulillah kawe terjumpa buku terpakai yang dijual hanya dengan harga AS$4.00. Dengan menggunakan Pay Pal kawe berjaya membelinya dengan jumlah AS$14.00 termasuk kos penghantaran.

 Yang menarik, Clark di dalam kelas akan mengaplikasikan dengan cemerlang unsur nilai moral semasa mengajar dengan memperkenalkan undang-undang (rules) yang wajib dipatuhi pelajar. Bermula dari situ pelajarnya yang begitu rendah nilai akhlaknya dibentuk sedikit demi sedikit sehingga membawa perubahan besar dalam diri pelajarnya. Diantara contoh undang-undang diperkenalkannya adalah rule 1: When responding to any adult, you must saying "Yes ma'am" or "No, Sir". Hanya mengangguk dan menjawab ringkas tidak boleh diterima apabila pelajar berkomunikasi dengan guru atau orang yang lebih dewasa. Ini lah peraturan pertama yang dibentuk dalam kelas semasa sesi soal jawab. Rule ini dianggap penting kerana untuk menilai perasaan hormat pelajar terhadap orang yang lebih tua. JIka kita inginkan pelajar menghormati kita, kita kena ajar mereka untuk mengetahui cara menghormati kita dengan menyebut "cikgu" atau gelaran yang dihormati semasa bercakap seperti contoh; "ya, cikgu..". Pada awalnya memang nampak skema untuk dipraktikkan. Namunitu lah yang perlu kita lakukan. 

Kemuadian Rule 2 yang dibincangkan adalah "Make eye contact". Apabila guruseseorang bercakap, mata kita harus memandangnya. Jika rakan dalam kelas diminta memberi pendapat, harus berpaling muka dan memandang rakan anda. Ini juga mesti dijadikan undang-undang oleh semua guru dalam membina nilai. Walaupon pelajar mendakwa dia mendengar dan dapat simpan maklumat dalam memori otak, namun pelajaran nilai yang lebih bermakna itu sudah terlepas dalam diri pelajar tersebut. Walaupun nampak remeh, namun benda yang remeh ini lah mampu menjejaskan prestasi pelajar dewasa kelak. 

Harus diingat bahawa "eye contact" bukan sahaja mengajar pelajar untuk berkeyakinan semasa berkomunikasi, malah mengajar pelajar untuk menunjukkan rasa hormat kepada orang sekeliling. Pelajaran ini jika tidak kita terapkan dalam jiwa pelajar, akan ada pelajar yang belajar untuk menjadi kurang ajar. Contohnya, apabila kita mengajar, ada pelajar yang dengan sini memandang pada arah lain. Apabila di marah, sambil menyeluk saku pelajar itu memandang ke arah ain sambil memcebik bibir. adakah ini yang kita mahukan dalam sistem pendidikan kita?

Wednesday, July 4, 2012

Sukan: Agen perpaduan atau perpecahan masyarakat?

Gambar Hiasan: Kemeriahan sukan di kalangan anak-anak sebagai agen sosial
Bismillah. Assalamualaikum. Bila kita fikirkan urusan kerja, sememangnya kerja tidak akan pernah tamat. Apabila selesai satu tugas, tugas lain pula menanti. Paling tidak ada sahaja pihak tertentu menanti untuk terus memberi tugas sebaik kita selesai tugas terdahulu. Oleh itu jangan lupa untuk memberi sedikit ruang kepada diri kita sendiri. Ruang yang ada kawe manfaatkan untuk berkongsi sedkit idea dan pandangan. 

Isu yang agak menarik. Sukan: Agen perpaduan atau perpecahan masyarakat? Sebagai orang sukan, kawe rasa topik ini amat menarik. Teringat dahulu semasa di sekolah, sukan sangat digemari oleh semua kanak-kanak. Dari sinilah mereka mula berkenalan, mula berkelahi dalam erti kata mula saling mengenal hati budi rakan-rakan sepermainan. Dengan tunjuk ajar guru, sifat negatif diatasi dan dari situ lah bermula semangat setiakawan dalam sukan. 

Firman Allah dalam surah al-Hujurat ayat 13 yang bermaksud: 
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). 

Semasa mengambil kursus iktisas sukan di UPSI, kawe sempat berguru dengan cikgu-cikgu senior. Dari situ kawe mula berkongsi pengalaman. Ada kes pelajar pernah memberi cadangan untuk bermain boa sepak semasa kelas Pendidikan Jasmani (PJ) dimana pasukan Melayu melawan pasukan India. Maka guru yang bertanggungjawab telah mengambil langkah bijak melarang aktiviti tersebut. Ini hanya mengajar anak-anak budaya tidak baik. Maka sebaiknya dibahagikan ahli yang sekata terdiri dari semua lapisan dalam setiap pasukan. Secara tidak langsung boleh memupuk perpaduan melalui kerjasama yang ditunjukkan dalam kelas PJ. 

Ini sebahagian contoh kecil usaha yang berterusan perlu dimainkan oleh masyarakat dalam menjadikan sukan sebagai agen perpaduan. Semasa kawe di UPSI, ruang dan peluang yang ada lebih cerah untuk kawe belajar mengaplikasikan sukan sebagai agen perpaduan. Di UPSI juga kawe berpeluang untuk berkenalan dengan rakan-rakan dari pelbagai latar etnik, usia, sosial, ekonomi dsb. Pernah bermain tennis dengan pensyarah, rakan senior, staf bukan akademik universiti, dan masyarakat setempat. Ini memberi kita lebih ruang berkenalan dengan lebih rapat. Sebagai contoh, kawe mempunyai hubungan lebih rapat dengan pensyarah melalui tenis sehinggakan selalu diminta pertolongan untuk menjadi instruktor dalam kuliah tenis. Juga kawe juga mempunyai lebih kawan yang merentasi rakan sekuliah. Ini menjadikan kita lebih seronok bersosial ditempat baru. Sebut sahaja dimana kita pergi, pasti ada kawan. 

Namun lebih malang apabila melihat gelagat masyarakat yang sepatutnya lebih matang. Kekadang sedih melihat peringkat umur yang lebih tua menjadi seperti lebih kuah dari sudu. Mengapa demi kejohanan sukan kecil diperingkat kampung pon sudah tidak sehaluan. Sukan sebagai perpaduan sudah tidak dipeduli lagi. Asalkan hati puas meraih kemenangan tanpa mengira semangat kesukanan. Maka sukan yang boleh dimainkan dengan seronok menjadi medan berkelahi. Kekerasan dipamerkan sehingga mencederakan pasukan lawan. 

Ada kes penganjur kejohanan berlaku tidak jujur. Udahlah yuran penyertaan yang dikenakan terlalu tinggi. Hadiah kemenangan  tidak diumumkan secara tepat. Apabila pasukan yang ditaja penganjur menang, maka hadiah yg besar diberikan dalam bentuk wang tunai. Jika pihak luar yang menang, maka hadiah wang tunai sekadar mengembalikan yuran penyertaan diberi. Itu tidak dikira lagi pengadil yang bias dalam mengadili kejohanan. Sikap sebeginilah yang menjadikan sukan sebagai agen perpecahan masyarakat. 

Pernah dalam pengalaman kawe menjadi pemerhati kejohanan badminton yang diadakan oleh sebuah persatuan di tempat kawe bertugas di kapit. Sudah lah yuran kejohanan dikenakan begitu tinggi. Setiap kali game, peserta sendiri terpaksa membayar RM5 untuk sebiji "shuttle cock". Jika untuk menamatkan permainan memerlukan 4 biji bulu tangkis, berapa banyak wang pemain perlu belanjakan? Lagi kelakar, hadiah diumumkan secara tidak jelas. Contohnya juara akan mendapat piala dan wang tunai (nilai wang tunai yang tepat dtidak diumum). Disinilah hadiah akan diekploitasi oleh penganjur dengan memberi hadiah yang minima kepada pasukan luar, dan memberi hadiah wang tunai maksima kepada pasukan tajaannya. 

Benda yag sama pernah berlaku dalam kejohanan bola sepak dan pin pong yang di anjurkan oleh sebuah persatuan di Kapit. Kadang-kadang kita tidak ingin meburukkan mutu penganjuran, tetapi itu lah hakikatnya. Tidak dinafikan mengapa sukan peringkat kampung ini bukan lagi menjadi agen perpaduan, tetapi menjadi punca masyarakat bermasam muka dan saling berdendam. 

Alhamdulillah, kawe melihat Bank Rakyat Kapit buat julung kalinya menganjurkan kejohanan futsal. Wang penyertaan yang jelas dikenakan tanpa membebankan peserta dimana peserta akan mendapat pakaian sukan. Hadiah yang tepat juga diumumkan sepeti juara mendapat wang tunai RM1500. Ini lah yang dikatakan pengurusan penganjuran yang telus. Diharapkan perlaksanaan kejohanan ini berjalan lancar.

Monday, July 2, 2012

Grave Disease


Thyroid Hypersecretion ialah satu keadaan di mana banyak hormon dirembeskan daripada nilai normal. Lebihan rembesan hormon ini menyebabkan berlaku keaktifan pada kelenjar tiroid yang dikenali sebagai Hyperthyroidism atau Thyrotoxicosis. Contoh penyakit-penyakit yang disebabkan oleh keadaan ini ialah Grave Disease, Toxic Multinodular Goitre dan Toxic Adenoma.

PENYAKIT GRAVE

1.1       Ciri-ciri

Kes yang paling banyak berlakunya keaktifan tiroid yang berlebihan ialah Penyakit Grave. Penyakit Grave melalui proses autoimun iaitu badan manusia akan menghasilkan antibodi menentang sel atau tisu sendiri disebabkan oleh gerak balas imun. Ini menyebabkan kerosakan pada tisu antibodi yang di hasilkan di panggil autoantibodi (auto Ab).

Tubuh badan menghasilkan autoAntibodi jenis Immunoglobulin G (IgG) menentang reseptor TSH (thyroid stimulating hormone – hormon perangsang tiroid) yang terdapat pada sel kelenjar tiroid. Proses ini merangsang lebih banyak hormon tiroid dirembeskan daripada biasa melebihi keperluan badan. Dalam keadaan mengandung pula Antibodi jenis IgG ini boleh berlaku melalui plasenta dan merangsang tiroid fetus dan menyebabkan neonatal hyperthyroidism. Tetapi keadaan ini akan pulih selepas bayi dilahirkan.

Proses ini telah menyebabkan kelejar tiroid membesar secara simmetri (goiter). Sel epitelium dalam kelenjar tiroid meningkat dari segi bilangan dan saiz (squamous to tall columnar epithelium). Koloid iaitu tempat simpanan hormon tiroid tidak aktif  akan menjadi sedikit kerana banyak dirembeskan. Sel limfosit terdapat banyak disekitar ruang antara sel (interstitium) disebabkan respon kepada gerak balas imun.

Penyakit ini boleh berlaku pada setiap peringkat umur tetapi lebih kerap menyerang kepada mereka yang berumur antara 30 hingga 40 tahun. Penyakit ini  kerap menyerang golongan wanita berbanding lelaki pada kadar nisbah 7:1 .
1.2       Lokasi

Rajah 1:  Kelenjar Tiroid.

Kelenjar Tiroid terdiri daripada 2 bahagian yang terletak dibahagian leher di bawah peti suara.  Setiap bahagian bersambungan antara satu sama lain melalui genting tiroid yang melintas      di bawah rawan krikoid peti suara. Setiap bahagian mempunyai kutub atas (superior) dan kutub bawah (inferior).


Rajah 2:  Sel Tiroid, sumber daripada http://www.muhealth.org/~pharm204/hormones.html.

Unit fungsi kelenjar tiroid adalah folikel. Sel-sel satu folikel adalah kuboid sihat dan mengelilingi satu lumen protein mengandungi bahan dipanggil koloid. Folikel mengubah dalam garis pusat daripada 20-900um, dan dalam kelenjar. Imej di atas menunjukkan satu keratan lintang yang biasa melalui satu penayangan folikel tiroid. Komponen utama koloid adalah sebuah protein dipanggil tiroglobulin, yang berfungsi sebagai pembawa hormon tiroid.


2.0           FUNGSI NORMAL

2.1       Struktur kelenjar tiroid
            Kelenjar tiroid diselaputi kapsul tisu penyambung yang terbina daripada sel-sel folikel. Kaviti yang terkandung dalam sel folikel dicantum dengan satu lapisan sel epitelium kuboid dikenali sebagai koloid. Sel folikel akan merembeskan hormon yang akan disimpan di dalam koloid atau dilepaskan ke dalam salur kapilari darah (Butler.J, Lewis.R & Shier.D., 2006, m.s. 286).

2.2       Hormon Tiroid
            Sel folikel pada kelenjar tiroid akan menghasilkan dua jenis hormon iaitu thyroxine (T4) DAN tri-iodothyroxine (T3). Kedua-dua hormon ini mempunyai tindakan yang sama tetapi hormon thyroxine adalah lima kali kekuatannya daripada hormon tri-iodothyroxine. Hormon-hormon ini juga merangsang proses metabolisme karbohidrat, lipid dan protein. Hormon ini meningkatkan kadar sel penghasilan tenaga daripada karbohidrat, meningkatkan kadar sintesis protein dan merangsang pengurangan dan penambahan lipid. Hormon ini dapat menentukan jumlah kalori yang diguna untuk mengekalkan proses kehidupan, dan kadar metabolisme asas.

Hormon tiroid membolehkan pertumbuhan dan peningkatan normal pada kematangan sistem saraf. Namun rembesan hormon tiroid dikawal oleh kelenjar hipotalamus dan  kelenjar pituitari. Di dalam salur darah, kedua-dua hormon ini akan terikat pada protein plasma lalu diangkut ke sel-sel badan. Kelenjar tiroid juga merembeskan hormon kalsitonin yang selalunya tidak digolongkan sebagai hormon tiroid kerana dihasilkan oleh sel ekstra folikel. Biasanya, ia hadir bersama hormon paratitroid (PTH) yang di rembeskan oleh kelenjar paratiroid.

Ia berfungsi untuk mengawal ion kalsium dan ion fosfat di dalam kandungan darah dalam badan. Kehadiran hormon kalsitonin akan mengurangkan kandungan ion kalsium yang berlebihan dalam darah manakala hormon paratiroid akan meningkatkan ion kalsium yang berkurangan di dalam darah.

           

2.3       Diagram


Rajah 3: Mekanisma rembesan hormon tiroid.
Di dalam badan seseorang manusia normal, sel kelenjar tiroid bertindak seperti yang ditunjukkan pada diagram di atas. Thyroid Stimulating Hormone (TSH) di keluarkan oleh kelenjar pituitari ke dalam aliran darah. Apabila hormon tersebut bertindak balas dengan sel kelenjar tiroid ia akan bercantum kepada reseptor TSH pada permukaan sel di mana ia menghantar signal ke dalam sel untuk memulakan penghasilan hormon tiroid.
Hormon tiroid akan membentuk sistem tidak balas yang negatif dimana apabila hormon ini berada pada tahap konsentrasi yang tinggi, ia akan menghalang pengeluaran TSH daripada kelenjar pituitari. Sekiranya hormon tiroid berada pada tahap yang rendah, kelenjar pituitari akan menghasilkan dan meningkatkan tahap hormon tiroid.
Penyakit Grave mengalami tindak balas yang sama kecuali antibodi autoimunnya bertindak seperti molekul TSH. Antibodi ini bercantum dengan sel dan menjana penghasilan hormon tiroid. Walaubagaimanapun disebabkan penghasilan antibodi autoimun tidak bergantung kepada kelenjar pituitari, tindak balas sistem ini tidak mempunyai kesan ke atas kelenjar pituitari. Namun penghasilan antibodi akan memberi kesan ke atas kelenjar tiroid dan hormon tiroid akan terus dihasilkan dan akan menyebabkan kerosakan fisiologi.


2.4              Gambarajah

Rajah 4: Kelenjar Tiroid yang membesar secara tidak normal.

Rajah 5: Anatomi Kelenjar Tiroid


Fisiologi kelenjar tiroid

Kelenjar tiroid menghasilkan  hormon tiroid, yang mengendalikan tahap metabolisme tubuh. Hormon tiroid mempengaruhi tahap metabolisme tubuh melalui 2 cara :

1.      Merangsang hampir setiap jaringan tubuh untuk menghasilkan protein.
2.      Meningkatkan jumlah oksigen yang digunakan oleh sel.

Jika sel-sel bekerja lebih kuat, maka organ tubuh akan bekerja lebih cepat. Untuk menghasilkan hormon tiroid, kelenjar tiroid memerlukan iodin iaitu elemen yang terdapat di dalam makanan dan air. Iodin diserap oleh usus kecil bahagian atas dan kira-kira sepertiga hingga separuh digunakan oleh kelenjar tiroid. Hormon tiroid dibentuk melalui penyatuan satu atau dua molekul iodin ke sebuah glikoprotein besar yang disebut tiroglobulin yang dibuat di kelenjar tiroid dan mengandungi asid amino tirosin. Bahagian yang mengandungi iodin ini disebut iodotirosin. Dua iodotirosin kemudian bergabung untuk membentuk dua jenis hormon tiroid dalam darah iaitu :
1        Tiroksin (T4), merupakan bentuk  yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid, hanya memiliki kesan yang sedikit terhadap tahap metabolisme tubuh.
  1. Tiroksin dibentuk di dalam hati dan organ lainnya ke dalam bentuk aktif, iaitu triiodotironin (T3).
            T3 dan T4 berbeza dalam jumlah molekul iodium yang terkandung (tiga untuk T3  dan empat untuk T4). Sebahagian besar iaitu 90% hormon tiroid yang dibebaskan ke dalam darah adalah T4, tetapi T3 secara fisiologinya lebih sesuai. T3 dan T4 dibawa ke sel-sel sasaran oleh suatu protein plasma.


3.0           ABNORMALITI

 3.1      Tanda-tanda dan simptom

3.1.1        Tanda-tanda dan simptom umum
  • Peningkatan pada kadar metabolisme
  • Peningkatan suhu badan
  • Insomnia (masalah susah untuk tidur)
  • Kelesuan
  • Gelisah dan mudah marah
  • Berat badan berkurang walaupun tanpa diet
  • Kelemahan otot
  • Penglihatan kabur

3.1.2    Tanda-tanda dan simptom kepada orang dewasa
  • Sukar mengandung
  • Tidak tahan panas
  • Eksoftalmos (mata terjojol atau terbeliak)
  • Tangan menggigil
  • Kitaran haid terganggu
  • Mudah penat

3.1.3    Tanda-tanda dan simptom kepada kanak-kanak
  • Hiperaktif
  • Cirit -birit
  • Peningkatan selera makan
  • Kecerdasan otak yang lemah

3.2            Diagnosis

Menurut Norlaila Hamimah Jamaluddin (2007), diagnosis biasanya dimulakan dengan ujian klinikal untuk mengetahui masalah atau gejala penyakit yang dialami. Ujian klinikal untuk penyakit Grave merangkumi persoalan berikut:
1.                 Adakah benjolan itu keras atau lembut?
2.                 Adakah benjolan itu boleh bergerak atau statik?
Ujian-ujian Diagnosis
  1. Imunopendarfluor
Ujian ini boleh digunakan untuk mengesan autoantibodi dalam serum. Sampel tisu yang mempunyai antigen diri disimpan bersama serum pesakit. Jika autoantibodi terdapat dalam serum tersebut, ia akan bergabung dengan antigen diri. Antibodi anti-IgG manusia yang telah dilabelkan dengan pewarna pendarfluor ditambah dan kehadiran antibodi terhadap antigen diri dalam serum pesakit dilihat menggunakan mikroskop pendarfluor.
  1. Ujian pengaglutinatan
Serum pesakit dicampurkan dengan ampaian sel yang mempunyai antigen diri yang diuji. Jika autoantibodi spesifik wujud pengaglutinatan akan berlaku. Jika antigen yang dikesan adalah antigen larut ia boleh diserapkan ke permukaan eritrosit dan digunakan dalam ujian penghemaglutinatan pasif atau secara tidak langsung .
  1. Radioimunisasi
Kaedah ini adalah sensitif. Antigen diserapkan ke permukaan tiub plastik dan serum pesakit ditambah. Kehadiran autoantibodi dikesan dengan penambahan antibodi sekunder (anti-IgG manusia) berlabel radioaktif. Selepas pembasuhan, kuantiti radioaktif dapat ditentukan.


3.3      Rawatan dan terapi

3.3.1   Ubat
Terdapat pelbagai ubat yang dipanggil sebagai ubat antitiroid dalam bentuk tablet yang akan mengurangkan kadar hormon dan mengembalikan tahap normal. Pesakit perlu mendapatkan surat pengesahan utnuk membeli, membawa dan memiliki ubat tersebut ataupun mendapatkannya terus daripada doktor berkenaan. Sesetengah pesakit yang mengambil ubat ini selama satu hingga dua tahun akan beransur pulih disebabkan fungsi tiroid mereka kekal normal walaupun tanpa perubatan khusus.

3.3.2        Pemakanan
Pesakit perlu mengambil makanan yang kaya dengan Vitamin B dan protein seperti ikan, telur dan bijirin untuk mengatasi masalah kehilangan berat badan dan penggantian tisu otot. Pesakit perlu mengurangkan pengambilan rokok, alkohol dan kafein yang dapat meningkatkan kadar metabolisme (Penyakit Tiroid, tahun tidak dinyatakan).

3.3.3        Iodin Radioaktif
Iodin Radioaktif akan merosakkan sel tiroid dan memusnahkan kelenjar tiroid untuk mengurangkan tahap hormon. Seperti pembedahan, cara rawatan ini akan membawa kepada hipertiroidism. Jadi, bekalan ubatan untuk hormon tiroid amat diperlukan untuk sepanjang hayat pesakit.

3.3.4        Pembedahan
Semua kelenjar tiroid boleh dibuang. Dalam kebanyakan kes, pesakit yang menggunakan kaedah ini, akan mendapat under-active thyroid (hypothyroidism, the opposite of hyperthyroidsm) dan akan mengambil hormon penggantian tiroid untuk sepanjang hayat mereka.
Selepas proses diagnosis dan pemilihan rawatan yang dipilih, pesakit perlu berjumpa dengan doktor secara berkala pada setiap tahun untuk memastikan tahap tiroid adalah normal dan penyesuaian dos ubat sekiranya diperlukan.


4.0           RUJUKAN

Butler.J., Lewis.R., & Shier.D. (2006). Hole’s Essentials of Human Anatomy & Physiology 9th Eddition. McGraw-Hill: New York.

Norlaila Hamimah Jamaluddin. (2007, Febuari 18). Kehadiran sel kanser. Metro Sihat. m.s 26-27.

Penyakit tiroid. (Tahun tidak dinyatakan). Diperoleh pada Febuari 11, 2007 daripada http://www.geocities.com/fchuey/penyakit_tiroid.htm?200711.

Thyroid and Anti-Thyroid Drugs. (Tahun tidak dinyatakan). Diperoleh pada Febuari 11, 2007 daripada http://www.muhealth.org/~pharm204/hormones.html.

Tuesday, June 26, 2012

Taklimat Daripada Baitulmal Sarawak ke SMK Selirik 2012

Bismillah. Pada 27 Jun 2012 kami menerima rombongan dari Baitulmal Sarawak (cawangan Sibu kut) hadir memberi penerangan berkenaan zakat untuk rakan muallim SMK Selirik khasnya buat guru-guru baru yang ingin membuat pembayaran zakat. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Pernah juga kawe dengar ceramah Ust Azhar Idrus bahawa zakat pendapatan adalah tidak wajib . Hanya Mazhab Maliki je yang mewajibkan zakat pendapatan, itu pon dalam qaul lain. Walaubagaimanapun, sebagai mengambil langkah berjaga-jaga, bagi menyucikan pendapatan kita, seeloknya kita membuat pembayaran zakat pendapatan ini.

Zaman sekarang begitu mudah boleh membuat pembayaran zakat pendapatan melalui potongan gaji. Dan ianya boleh direbat bagi pembayaran "income tax".
 

Monday, June 18, 2012

Permasalahan dalam pengajaran dan pembelajaran PJ di sekolah

Pengenalan


Istilah ‘pendidikan jasmani’ (PJ) digunakan secara implisit sejak zaman primitif lagi (Wee Eng Hoe, 1994: m.s. 1). Namun begitu dalam konteks Malaysia, kemungkinan istilah ini mula diperkenalkan oleh orang British di zaman pemerintahan British di Tanah Melayu. Walaupun sekian lama istilah pendidikan jasmani digunakan, persoalan tentang pengertiannya masih lagi wujud dimana pendidikan jasmani ini keseluruhannya dianggap sebagai sukan dan sesi pendidikan jasmani banyak membawa pengertian sukan.

Mungkin ini disebabkan kurikulum pendidikan jasmani terdiri daripada sukan ataupun kurikulum pendidikan jasmani pada asasnya lebih mementingkan sukan. Menurut Armstrong (1990), konsep pendidikan jasmani dan sukan adalah berbeza. Sebagai contoh ialah pendidikan jasmani adalah melibatkan proses pengajaran dan pembelajaran, manakala sukan hanyalah berbentuk rekreasi. Pendidikan jasmani biasanya dikendalikan oleh guru manakala sukan dikendalikan oleh jurulatih yang mahir bagi sukan tertentu. Pendidikan jasmani lebih berpusatkan pelajar dan pembangunan diri pelajar, namun sukan lebih berpusatkan sukan dan pembangunan bidang sukan tersebut.

Pendidikan jasmani perlu mencapai objektif dari tiga aspek iaitu psikomotor, kognitif dan afektif. Ini berbeza dengan subjek-subjek akademik lain yang hanya mempunyai domain kognitif dan afektif untuk dicapai (Julismah Jani, 2007).




Akauntabiliti akademik dalam pendidikan jasmani


 
Kebanyakan golongan pendidik memberi persepsi yang negatif terhadap subjek pendidikan jasmani. Kebanyakan pendidik mengangap pendidikan jasmani sebagai subjek main-main dan hanya berbentuk ko-kurikulum yang tidak berbentuk akademik. Maka pendidikan jasmani tidak diajar dengan betul sebagaimana yang dibincangkan dalam teori menyebabkan kualiti pengajaran dan pembelajaran bagi subjek ini tidak mencapai objektifnya.

Lebih malang ada sesetengah sekolah tidak melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran subjek pendidikan jasmani kerana beranggapan subjek ini tidak bersifat akademik dan tidak penting dalam peperiksaan. Maka pihak pengurusan sekolah tidak mengambil berat terhadap pelaksanaan subjek pendidikan jasmani di sekolah dan menganggap semua guru mampu mengajarnya.

Apabila guru yang tidak berkemahiran dalam subjek pendidikan jasmani mengajar pendidikan jasmani di sekolah, kesan yang buruk akan terhasil. Sebagai contoh ialah kegagalan pencapaian matlamat dalam pendidikan jasmani di sekolah iaitu pertumbuhan otot-saraf, pertumbuhan organan, pertumbuhan sosial dan emosi dan meningkatkan pengamatan dan persefahaman dikalangan pelajar.

Oleh itu bagi mengatasi masalah ini, jurang akauntabiliti akademik subjek pendidikan jasmani dengan subjek-subjek akademik lain mesti dikurangkan. Diantara strategi untuk meningkatkan akauntabiliti akademik subjek pendidikan jasmani ialah mesti melaksanakan proses pengajaran dan pendidikan yang betul oleh guru yang berkelayakan.

Subjek pendidikan jasmani juga perlu mempunyai proses penilaian yang berterusan dari semua aspek melalui peperiksaan dan kad kemajuan pelajar bagi mendapatkan keputusan yang baik. Semua pihak harus mengiktiraf subjek pendidikan jasmani ini sebagai subjek yang mempunyai akauntabiliti akademik sebagaimana subjek-subjek lain di sekolah yang mempunyai matlamat dan objektif tersendiri. Akhirnya guru pendidikan jasmani perlulah meningkatkan kemahiran dari semasa ke semasa untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani dengan betul dan tepat. 




Pengujian, pengukuran dan penilaian pendidikan jasmani 




Selain melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan jasmani, guru pendidikan jasmani juga perlu melaksanakan proses pengujian, pengukuran dan penilaian subjek pendidikan jasmani. Ianya sangat penting untuk memberi maklum balas terhadap pembelajaran pendidikan jasmani bagi membangunkan akauntabiliti akademik pendidikan jasmani. Diantara kepentingan penilaian ialah dapat memotivasikan pelajar untuk terus belajar. Menurut Veal (1991), bagi memotivasikan pelajar belajar, guru mestilah menghargai nilai aktiviti tersebut dan memastikan pelajar dapat mencapai dan mampu berjaya jika mereka mencurahkan usaha yang setimpal.

Sebagai tenaga pengajar, guru Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan perlu memiliki kemahiran dan pengetahuan serta memahami prosedur untuk melakukan sesuatu pengujian, pengukuran dan penilaian. Pengujian, pengukuran dan penilaian ini adalah merupakan cara untuk mengesan sama ada matlamat dan objektif telah tercapai atau tidak. Hasil daripada maklumat ini dapat membentuk proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih baik.

Masalah perbezaan penggredan berlaku dalam Pendidikan Jasmani yang mana pengukuran tidak dapat mewujudkan penghasilan kebolehan prestasi sebenar pelajar. Penggredan seharusnya melihat kepada kemampuan dalam melakukan kemahiran yang dilatih. Oleh itu, pelajar harus diberi peluang untuk menyertai pelbagai jenis aktiviti fizikal serta masa yang mencukupi untuk berlatih kemahiran, seterusnya mencapai gred yang lebih baik.

Penekanan betapa pentingnya hubungan antara penilaian dan pengajaran dan ketepatan sesuatu penilaian yang dibuat akan memberi kesan yang besar terhadap pengalaman pengajaran yang dialami pelajar.

Tujuan asal pengajaran adalah untuk membantu dan menolong para pelajar memperolehi pelajaran yang diinginkan dari segi domain kognitif, afektif dan psikomotor dan untuk mencapai matlamat penilaian ianya hendaklah dilakukan dengan sistematik bagi mengangarkan sejauh mana objektif intruksional yang dicapai oleh para pelajar.

Tumpuan terhadap akauntabiliti yang semakin meningkat  telah membentuk suatu keperluan untuk pengukuran dan penilaian. Keperluan ini telah dirasa pada setiap tahap di segenap penjuru pendidikan dan Pendidikan Jasmani juga tidak terkecuali.

Setiap guru perlulah bijak menguji kemahiran yang dikehendaki kerana guru merupakan penguji yang layak kerana mereka tahu tentang prestasi pelajarnya berbanding penguji luar atau ujian yang serupa. Masalah utama yang dihadapi oleh guru pendidikan jasmani ialah untuk membuat pemarkahan (grading) terhadap pendidikan jasmani kerana tiada prosedur dan kaedah yang jelas untuk melaksanakannya.

            Pendidik pendidikan jasmani dapat menguji kemampuan motivasi pelajar dalam penggredan dengan kaedah berikut:
1)      Menggunakan penilaian rujukan criteria berdasarkan pencapaian dan objektif yang jelas seperti yang dinyatakan dalam buku rujukan pendidikan jasmani
2)      Elakkan penilaian rujukan norma walaupun ia dapat membantu guru menilai kemampuan murid, ia selalu di salah gunakan. Ia boleh melemahkan pelajar yang lembab dan menjadikan sukan untuk menentukan samada murid telah menguasai kemahiran asas.
3)      Elakkan penggredan lulus–gagal atau kredit dan tidak kredit. Sistem ini kadangkala menyebabkan pencapaian yang rendah dan kehendak untuk melakukan yang terbaik tidak sama berbanding pelajaran lain. Ia juga menggalakkan sikap yang negatif terhadap pendidikan jasmani.
Terdapat beberapa perinsip yang perlu dipatuhi dalam penggredan. Diantaranya ialah gred yang diberikan mestilah berkait terus dengan objektif pengajaran dan pembelajaran, mempunyai kesahan, kebolehpercayaan dan objektiviti yang tinggi. Kaedah pemberatan perlulah digunakan bagi setiap unit pengajaran agar tumpuan dapat diberikan dengan tepat. Kaedah penggredan juga perlulah mudah ditadbir dan mudah difahami oleh semua pihak termasuklah guru, pelajar dan keluarga pelajar. Seterusnya gred yang diberikan harus dapat membezakan pencapaian pelajar yang baik dan lemah.

Walaupun penyelidik kajian lampau berjaya menghasilkan bateri ujian kecergasan motor, tetapi hasil kajian mereka masih kurang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani bagi mengukur kecergasan motor pelajar. Adalah terlalu sukar bagi guru Pendidikan Jasmani untuk menggunakan bateri ujian tersebut. Ini terutamanya kerana kebanyakan ujian yang terdapat dalam bateri ujian tersebut tidak dinyatakan prosedur ujian yang lengkap dan piawai.

Kandungan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Buku Panduan Guru Pendidikan Jasmani hanya menyatakan jenis ujian kecergasan motor yang mesti dijalankan tetapi tidak menyediakan prosedur menjalankan ujian. Tanpa prosedur ujian yang piawai, guru Pendidikan Jasmani tidak dapat menjalankan ujian dengan berkesan.

Keseluruhannya, penilaian yang berkaitan dengan prestasi kecergasan motor pelajar dapat dijalankan dengan lebih berkesan setelah guru Pendidikan Jasmani memahami tujuan sebenar pengujian dan pengukuran ujian kecergasan motor. Guru Pendidikan Jasmani juga perlu benar‑benar mengetahui semua perinsip‑prinsip pengujian dan pengukuran sebelum menjalankan ujian kecergasan motor. Kegagalan guru menguasai prosedur menjalankan ujian kecergasan motor akan menjejaskan kesahan dan kebolehpercayaan ujian. Kesan daripada kegagalan menggunakan prosedur ujian yang tepat menyebabkan data yang diperoleh adalah meragukan. Sebarang bentuk penilaian yang dibuat oleh guru berdasarkan keputusan ujian yang meragukan akan menjejaskan prestasi kecergasan motor pelajar.

Setiap perubahan perlu dalam konteks meningkatkan prestasi pelajar dalam sukan supaya bakatnya itu dapat di gilap bagi menentukan hala tujunya dalam bidang sukan. Sekiranya tiada pembaharuan dalam pengukuran penilaian prestasi pelajar, hala tuju Malaysia sebagai sebuah negara untuk melahirkan bakat-bakat dalam arena sukan mungkin tidak kesampaian. Oleh itu perlulah di perbaiki dari peringkat bawahan terutama di sekolah dalam memberikan pengukuran yang bermakna dalam mengenal pasti pelajar-pelajar yang berbakat dalam pendidikan jasmani khususnya dan sukan secara amnya. Sekiranya perkara ini dititikberatkan nescaya prestasi sukan di negara ini dapat ditingkatkan sebaik mungkin.

Menurut Larry (1990), ruang antara teori dan praktis seharusnya dikurangkan dengan memberi penumpuan utama terhadap teknik yang mudah, efesyen dan boleh digunakan secara meluas dan ramai, tapi mengekalkan tahap kebolehpercayaan, kesahan dan keobjektifan yang boleh diterima.

Sesungguhnya secara jelas, yang cara pengajaran serta penilaian yang sistematik amat diperlukan khususnya dalam konteks Pendidikan Jasmani di Malaysia. Apa yang berlaku kini, pengukuran dan penilaian kurang diberi keutamaan di kalangan guru Pendidikan Jasmani. Salah satu sebab utamanya adalah dikaitkan dengan masalah masa pengurusan. Contohnya, Pendidikan Jasmani hanya dijalankan selama 50 minit seminggu. Ini mendatangkan masalah kepada guru untuk merekod, menganalisis dan melaporkan keputusan ujian dengan sistematik dan berkesan. Disamping itu juga guru-guru kekurangan pengetahuan tentang cara dan teknik penilaian yang sistematik.

Kini, menjadi tanggungjawab Kementerian dan Jabatan Pendidikan untuk memastikan perlaksanaan penilaian dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan/Sains Sukan secara sistematik dapat dilakukan oleh guru-guru di sekolah. 





Bahaya dalam pendidikan jasmani 




Sebagaimana yang diketahui, pendidikan jasmani melibatkan aktiviti fizikal dikalangan pelajar dan lebih berisiko berlakunya kecederaan jika guru gagal untuk mengambil langkah keselamatan yang dipertanggungjawabkan ke atasnya. Kefahaman berkenaan keselamatan dalam pendidikan jasmani amat penting bagi mencegah berlakunya kecederaan terhadap murid melalui cara pengajaran atau latihan yang lebih baik (Wee Eng Hoe, 1994: m.s. 89). Ia juga dapat melindungi pihak sekolah daripada tindakan undang-undang yang tidak perlu akibat kecederaan yang ringan.
           
            Pengawasan yang cekap merupakan tanggungjawab setiap guru pendiidkan jamani. Mereka bukan sahaja dijangka cekap dalam setiap aktiviti yang dikendalikannya, malah mereka diharap berkeupayaan untuk mengawasi murid dalam tempoh pengajaran dan pembelajaran.

            Setiap guru pendidikan jasmani seharusnya mempunyai panduan am yang boleh dilaksanakan bagi mengurangkan risiko berlakunya kemalangan. Kecederaan semasa proses pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani sering berlaku disebabkan guru tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam mengenai aktiviti yang dijalankan ditambah pula kegagalan merancang pengajaran dan latihan dengan berhati-hati. Oleh itu guru seharusnya menetapkan dan menerangkan peraturan keselamatan untuk kemudahan pendidikan jasmani kepada pelajar sebelum melakukan akitiviti. Guru juga seharusnya mempunyai rancangan pengajaran atau program latihan yang teliti meliputi:
1)      Menolong pelajar peka terhadap kemalangan yang mungkin berlaku,
2)      Perancangan dan pengetahuan tentang bahan yang diajar,
3)      Pengetahuan tentang tahap kebolehan pelajar atau pelatih.

Semasa mengajar, guru juga seharusnya tidak meninggalkan kelas atau tempat aktiviti dijalankan tanpa pengawasan disebabkan masalah peribadi seperti ingin mendengar telefon, menjaga anak di tepi gelanggang atau bercakap dengan orang lain. Guru pendidikan jasmani mestilah memakai pakaian yang sesuai dan sentiasa bersama pelajar semasa aktiviti fizikal berjalan.

Terdapat sebahagian guru yang mengajar pendidikan jasmani tidak memakai pakaian yang sesuai dan hanya membiarkan pelajar bermain dipadang tanpa pengawasan yang rapi. Pelajar yang berada di bawah pengawasan guru pendidikan jasmani seharusnya sentiasa boleh dilihat agar dapat diawasi. Guru juga tidak boleh membiarkan pelajar menggunakan kemudahan pendidikan jasmani tanpa pengawasan guru pendidikan jasmani. Seperti contoh ialah penggunaan bilik kecergasan atau gimnasium seharusnya ada seorang penjaga yang dapat mengawasi perjalanan aktiviti pelajar. Dalam keadaan yang tiada pengawasan, tempat-tempat sebegitu seharusnya dikunci.

Namun terdapat pentadbir sekolah yang meletakkan guru tidak berkelayakan dan berkebolehan untuk mengendalikan kelas pendidikan jasmani. Ini telah meningkatkan lagi risiko berlakunya kecederaan akibat kekurangan pengetahuan dan kefahaman guru tersebut untuk mengendalikan kelas pendiidkan jasmani. Oleh itu, guru yang ditugaskan untuk mengajar pendidikan jasmani tetapi kurang berbolehan seharusnya memberitahu pihak pentadbir tentang tahap kebolehannya. Guru pendidikan jasmani seharusnya mengambil langkah-langkah tertentu untuk mempertingkatkan kebolehan diri kerana guru tidak seharusnya mengajar aktiviti tanpa pengetahuan yang mencukupi.
           
            Langkah-langkah keselamatan perlu diambil bagi mencegah kemalangan semasa sesi pendidikan jasmani. Bagi aktiviti yang melibatkan penggunaan alatan sukan, guru harus memastikan peralatan sukan yang digunakan adalah sentiasa selamat. Alat-alat pencegah kemalangan mesti diwajibkan kepada pelajar seperti pelindung muka untuk penjaga gol hoki dan mesti sentiasa dalam keadaan yang baik. Pelajar diwajibkan untuk memakai pelindung dalam apa-apa keadaan sekali pun. Sebagai contoh yang lain ialah pelajar mesti memakai shin-guard dalam hoki dan penjaga lutut dalm bola tampar.

            Bagi aktiviti tertentu, pelajar tidak dibenarkan melakukannya secara bersendirian dan perlu kepada pembantu atau penyokong. Seperti aktiviti gimnastik dalam pendidikan jasmani dan aktiviti angkat berat atau latihan beban mesti menggunakan penyokong untuk membantu pelajar melakukan aktiviti. Guru boleh mengajar palajar cara menyokong dan setiap pelajar mesti diajar untuk berbuat demikian. Jika perlindungan atau langkah keselamatan gagal disediakan, aktiviti perlulah diubahsuai mengikut kreativiti guru agar lebih selamat.

            Bagi setiap pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani, guru harus bijak memilih aktiviti kepada pelajar. Risiko kecederaan dalam pendidikan jasmani akan meningkat jika guru gagal memilih aktviti yang sesuai dengan pelajar berdasarkan umur, saiz dan tahap keupayaan atau kemahiran pelajar. Aktiviti mestilah dirancang dengan rapi dan mengikut perinsip-perinsip ansur maju. Arahan yang diberi mestilah jelas terutamanya bagi aktiviti yang baru diperkenalkan untuk mengelakkan kesilapan yang mungkin mendatangkan kecederaan. Guru mesti memastikan semua pelajar memahami dengan jelas setiap arahan yang diberikan sebelum memulakan aktiviti fizikal.

            Aktiviti ysng dipilih mestilah sejajar dengan kebolehan pelajar. Pemilihan aktiviti yang sesuai amat penting untuk mengekalkan motivasi pelajar untuk belajar dan memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani tercapai. Guru tidak boleh memaksa pelajar melakukan aktiviti diluar kemampuan atau keinginan pelajar tersebut seperti pelajar dengan kaki yang sakit tidak boleh dipaksa untuk melompat.

            Aktiviti yang dipilih mestilah mengambil kira perbezaan kebolehan pelajar dan menyediakan program yang berperingkat demi mementingkan ciri-ciri individualistik pelajar. Pelajar yang berkebolehan rendah mestilah melakukan aktiviti yang mengikut tahap kebolehannya.
           
Dougherty (1981) melaporkan bahawa kecederaan yang melibatkan aktiviti sukan berbentuk sentuhan mencapai tahap 50% dan aktiviti sukan tanpa sentuhan sebanyak 10% daripada jumlah kos kecederaan yang telah dilaporkan secara rasmi. Dalam usaha mengurangkan kecederaan, langkah pencegahan seharusnya diwujudkan dalam program pendidikan jasmani.
            Menurut Gray (1991), proses pengurusan bahaya dilaksanakan mengikut langkah-langkah berikut:
1)      Mengenal pasti bahaya yang berkaitan dengan sukan dan aktiviti fizikal.
2)      Menilai bahaya untuk menentukan kebarangkalian berlakunya dan ketenatannya jika bahaya berlaku.
3)      Memilih kaedah yang sesuai untuk menguruskan setiap bahaya termasuk pengankutan, pengelakan, pengurangan dan pengekalan.
4)      Melaksanakan prosedur pentadbiran yang sesuai untuk menggerakkan pelan pengurusan bahaya.

Apabila seseorang pelajar tercedera semasa aktiviti pendidikan jasmani, adalah penting untuk guru mendokumentasikan secara terperinci kecederaan yang berlaku itu. Laporan kecederaan itu akan menjadi rujukan doktor dan mahkamah jika kes itu menjadi kes mahkamah. Ia juga menolong kita mengenalpastikan dan menghapuskan faktor-faktor yang menyebabkan kecederaan tetapi boleh dicegah.

Dalam kes serius yang memerlukan pelajar dihantar ke hospital, kemudahan ambulan, kenderaan sekolah dan kenderaan sendiri hendaklah digunakan. Semasa menggerakkan pelajar yang tercedera, perhatian diberi supaya tidak menambahkan ketenatan pelajar. 





Rujukan

Armstrong, N. (1990). (Ed). New Directions in Physical Education: Volume 1, Champaign. IL: Human Kinetics.

Julismah Jani. (2007). Pengenalan Ilmu Konten Pedagogi Dalam Pendidikan Jasmani Dan Sains Sukan. Tanjong Malim: Penerbit Iniversiti Pendidikan Sultan Idris.

Dougherty, N.J. (1981). ‘Are You an Effective Risk Manager?’: Athletic Purchasing and Facilities, 5:18-21.

Larry, D.H. (1990). Current Measurement and Evaluation Practices in Professional Physical Education. Journal of physical education, recreation & dance. Mac 1990. Academic Research Library.

Veal M.L. (1991). A badminton tournament that motivates students. Journal of physical education, recreation & dance. Nov 1991. 62(9), 34-37; Academic Research Library.

Wee Eng Hoe. (1994). Organisasi Dan Pentadbiran Sukan Dan Pendidikan Jasmani. Shah Alam: Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan