Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, August 25, 2011

Salam Aidil Fitri dari Kapit

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Buat Ibu bapa kami, guru2 kami, ustaz2 kami, jurulatih dan pengajar kami, saudara mara kami, sahabat2, anak didik kami dan semua Muslimin Muslimat, ucapan Selamat Hari raya fitrah kami ucapkan. Semoga pakaian baru yang disarung seindah pakaian taqwa yang diusahakan sepanjang ramadhan ini. Ampun dan maaf dipohon dari kami semua andai ada salah silap dilakukan. ALLAHU AKBAR.

Wednesday, August 24, 2011

Akad Nikah, Adab di Dalam Masjid

Gambar hiasan: Majlis akad shbt kawe di rumah pengantin

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Menjelang cuti persekolahan akan datang pasti ramai kenalan kita terlibat dengan upacara pernikahan. Dan masyarakat sedia maklum dalam mencari keberkatan pernikahan, ramai bakal pengantin mencadangkan agar majlis akad diadakan di masjid sebelum meneruskan aktiviti kenduri di rumah pengantin. Dan memang nampak cantik sekali cadangan itu untuk mendapatkan berkat dalam sebuah masjid memandangkan masjid merupakan pusat segala aktiviti umat Islam.

Namun kadang-kadang kita letih melihat telatah masyarakat yang turut sama dalam majlis akad nikah di masjid yang boleh dikatakan agak biadab mengenai adab. Tidak dinafikan niat untuk akad nikah di masjid sangat bagus, tetapi lagi sedih apabila adab di dalam masjid tidak dijaga. Apabila ditimbang-timbang... rasanya lebih elok majlis akad buat di rumah pengantin sahaja dari melanggar batas adab masjid.

Sebagai contoh senario perlanggaran adab yang belaku apabila akad nikah di masjid:
  1. Tidak menjaga aurat. Tetamu wanita tidak menutup aurat dengan sempurna. Yang wanita nampak rambut dengan hanya menyangkt selendang, bertudung tetapi pakaian ketat dsb..
  2. Memasuki masjid tanpa solat sunat tahiyatul masjid (menghormati masjid).
  3. Jika akada dilakukan selepas isya, ada yang lebih rela lepak di tangga masjid daripada sama-sama berjemaah. (tapi jika bermusafir tidak mengapa la kerana kita anggap sudah di himpunkan).
  4. Wanita yang di dalam haid turut sama duduk di dalam masjid.
  5. Berbuat bising dalam masjid. Dan banyak lagi contoh yang tidak baik.

Masih kawe teringat di dalam khutbah minggu ke tiga Ramadhan lepas di Masjid Pondok Sungai Durian yang di sampaikan oleh Ust Ddr Abdul Basit. Menurut beliau, mungkin ini la sebabnya kerana kita terima agama ini hanya sebagai warisan, bukannya sebagai agama yang kita anuti. Kerana mereka ingin mengambil berkat di dalam masjid, tetapi adab tidak dijaga.


Dari sudut lain, kebaikan itu pasti bertukar sebaliknya jika dicemari dengan tindak-tanduk kurang sopan mereka yang hadir seperti memakai pakaian tidak menutup aurat, berbual hal keduniaan, mengumpat dan membuat bising sehingga mengganggu orang lain melakukan ibadah.


Jika berlaku perkara sedemikian, maka berlaku ketidakseimbangan pada majlis berkenaan. Perkara terbaik adalah memastikan kita mematuhi serta menghormati institusi masjid sebagai tempat ibadah.


Antara adab-adab di masjid:

MEMASUKI MASJID:

1. Membuka kasut dan masuk dengan mendahulukan kaki kanan. Ketika masuk masjid, Rasululah mengajar kita membaca doa " Ya Allah, bukakanlah untukku pintu RahmatMu"
2. Memberi salam kepada sesiapa yang berada didalam masjid, sekira tiada oarang dalam masjid tersebut maka ucapkanlah: " Selamat keatas kami dan atas hamba Allah yang solih"
3. Mengerjakan solat sunnah Tahiyatul Masjid ( Menghormati Masjid ).


Di DALAM MASJID:

1. Duduk menghadap Qiblat.
2. Memohon doa supaya Allah membuka pintu rahmatNya.
3. Sentiasa menyebut nama Allah.
4. Menghadirkan Ahhala dalam hati.
5. Menghentikan percakapan tentang hal-hal dunia.
6. Jauhi dari menghina Islam.
7. Bezikir dengan suara perlahan.


HENDAK KELUAR MASJID:

1. Mohon ampun dan bimbingan Allah agar selamat selama di luar.
2. Berniat untuk datang kembali.
3. Mendahulukan kaki kiri sambil berdoa: "Aku berlindung dengan nama Allah Yang Maha Agung dengan Zat Yang Maha Mulia dan kekuasaanNya yang qadim dari syaitan yang terkutuk".
4. Memberi salam kepada orang yang masih tinggal di masjid.


Namun ini adalah sebahagian adab yang perlu dijaga. Namun tidak la semua adab tersebut jika dilanggar boleh membawa kepada dosa.

Tuesday, August 23, 2011

Wakaf; Rukun & Syarat sah

Bismillah. Asalamualaikum. Firman Allah SWT,

“Bandingan (pahala) orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah seperti sebiji benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, dan pada tiap-tiap tangkai itu pula terdapat seratus biji. Allah melipatgandakan (pahala) bagi setiap yang Dia kehendaki dan Allah Maha Luas (Kurniaannya) lagi Maha Mengetahui". (al-Baqarah: 261)


Daripada Abu Hurairah RA, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:


“Apabila mati anak Adam, terputus amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah (wakaf), ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan kepadanya". (Hadith Riwayat Muslim).

KONSEP WAKAF

Terminologi wakaf berasal daripada perkataan Arab “waqafa” yang bermaksud berhenti, menegah dan menahan. Dari segi istilah, wakaf telah diberikan beberapa takrif seperti:

1. Syed Sabiq (Fiqh al-Sunnah) – Wakaf ialah menahan harta dan memberikan manfaatnya pada jalan Allah.

2. Sahiban Abu Hanifah; Abu Yusuf dan Muhammad bin Hassan – Wakaf ialah menahan ‘ain mawquf (benda) sebagai milik Allah atau pada hukum milik Allah dan mensedekahkan manfaatnya ke arah kebajikan dari mula hingga akhirnya.

3. Dr. Muhammad Al-Ahmad Abu Al-Nur, bekas Menteri Wakaf Mesir – Wakaf ialah harta atau hartanah yang ditahan oleh pemiliknya sekira-kira dapat menghalang penggunaannya dengan dijual atau dibeli ataupun diberikan sebagai pemberian dengan syarat dibelanjakan faedahnya atau keuntungannya atau hasil mahsulnya kepada orang yang ditentukan oleh pewakaf.

Alhamdulillah sekarang timbul banyak kesedaran dalam masyarakat kita mengenai kepentingan wakaf. Masyarakat mula sedar pentingnya wakaf dalam pembangunan ummah. Selain satu kaedah sedekah berterusan, iaitu bukan sahaja membolehkan pewakaf mendapat pahala berterusan, tetapi penerima mendapat faedah berterusan.

RUKUN WAKAF ada 4 namun ada sesetengah berpendapat ada 3 iaitu;
  1. Orang yang mewakaf.
  2. Harta yang diwakafkan.
  3. Penerima wakaf.
  4. Lafaz wakaf.

Syarat sah wakaf adalah seperti berikut;

A) Orang yang mewakaf;

  1. Orang yang mewakafkan hartanya mestilah mampu, waras dan tidak gila.
  2. Harta yang diwakafkan bukan dipaksa. (wakaf dengan kerelaan).
  3. Harta yang diwakafkan adalah harta sendiri (bukannya harta orang lain seperti contoh dalam cerita 3 Abdul, Abdul Wahub memberi zakat menggunakan harta Sadik Sigaraga).
  4. Orang yang mewakaf masih hidup, namun Ulama berpendapat harus diwakafkan ata nama si mati oleh pewaris.

B) Harta yang diwakafkan mesti la jelas.

C) Penerima wakaf;

  1. Haram mewakafkan kepada diri sendiri (mesti penerima lain).
  2. Tidak sah wakaf dengan syarat bertempoh (contohnya aku wakafkan tanah ni sehingga 2020 apabila aku pencen).
  3. Terdapat 3 keadaan: (1) wakaf di awal (contohnya pemberi wakaf terus melafaz wakaf sebaik sahaja membeli barang wakaf spt saya wakafan sajadah ni untuk masjid). (2) Wakaf di akhir (contohnya, "apabila aku mati, aku wakafkan rumah ni untuk anak2 yatim A"). (3) Wakaf terputus di tengah2 (Saya wakafkan rumah ni untuk anak2 rumah yatim A, jika tutup saya akan wakafkan kepada rumah anak yatim B).

D) Lafaz wakaf. Perlulah jelas kerana bimbang berlaku perkara berangkit di kemudian hari dimana waris tidak tahu bahawa harta itu telah di wakafkan oleh simati. Boleh melalui lisan atau secara bertulis (melalui isi borang).


Rujukan:

1) Fiqh Manhaj (Kitab Fikah Mazhab Syafie Jilid 5; Bab 20: Wakaf).

2) Wakaf dan Peranannya dalam Pembangunan Ummah oleh Hj. Mohd Nazri Chik dalam

Monday, August 15, 2011

Kurniaan Menjadi ISTIDRAJ

Bismillah. Suatu hari kawe diberi cadangan untuk menontoh filem Ketika Cinta Bertasbih (KCB) sekadar untuk diajak berfikir menghayati plot cerita dan mesej pengajaran. Dan alhamdulillah tiba-tiba kawe tertarik dengan satu adengan mengenai perbincangan Kitab al-Hikam yang ditulis oleh Syaikh Ibnu Athoillah. Sebelum ini kawe pernah mendengar nama kitab ini, tetapi tidak pula untuk cuba mendalaminya. Tetapi kali ini terdetik untuk cuba berkenalan dengan kitab al-Hikam ini.

Al-Hikam ialah perkataan jamak bagi “hikmah” bermakna “Tiap-tiap kalimah yang terkandung dalamnya ilmu yang bermanfaat” atau “material ilmu yang bermanfaat” seperti ilmu Fiqah, ilmu Tauhid dan ilmu Tasawuf. Al-Hikam mengandungi intisari yang padat mengenai ilmu Tauhid dan Tasawuf. Tasawuf adalah ilmu yang mengupas bagaimana mensucikan diri daripada sifat-sifat tercela (sifat mazmumah) dan menjaga ibadah serta semua amal perbuatan supaya terhindar daripada penyakit-penyakit hati yang berbahaya seperti takabur, riyak dan ujub. Tauhid pula berhubung rapat dengan akidah Islamiah untuk mengenalkan hamba dengan pencipta-Nya pada kadar yang lebih dekat (akrab). 99 hikmah-hikmah yang merangkumi kandungan kitab al-Hikam membicarakan tentang pokok dan hakikat ilmu Tauhid yang menjurus kepada membimbing mereka kepada menuju Allah SWT (sipnopsis terjemahan kitab).

Kawe sangat tertarik apabila membaca bab ke 75 syarah al-Hikam mengenai KURNIAAN YANG MENJADI ISTIDRAJ. Dimana pengarang menerangkan lagi bahawa "TAKUTLAH KAMU TERHADAP KURNIAAN ALLAH S.W.T YANG SELALU KAMU PEROLEHI SEDANGKAN KAMU MELANGGAR PERINTAH-NYA, JANGAN SAMPAI KURNIAAN ITU SEMATA-MATA ISTIDRAJ. (FIRMAN ALLAH S.W.T DALAM SURAH AL-A’RAF, AYAT 182): KAMI AKAN BINASAKAN MEREKA PERLAHAN-LAHAN DENGAN JALAN YANG MEREKA TIDAK SEDAR".

MasyaAllah, tanpa kita sedari banyak kita lupa dan terlalai dengan nikmat dan kurniaan Allah kepada kita. Kemewahan dan kesenangan yang dimiliki oleh mereka yang tidak beriman dan ahli maksiat mempesonakan sebahagian orang-orang Islam yang lemah imam. Mereka tidak dapat membezakan kurniaan yang mengandungi nikmat dan kurniaan yang telah dicabut nikmat daripadanya.

Istidraj bermakna kurniaan yang dihulur terus menerus kepada ahli maksiat, iaitu perkara berkaitan kurniaan yang tidak mengandungi nikmat. Kurniaan yang seperti ini membuat ahli maksiat bertambah lalai dan bertambah derhaka kepada Allah s.w.t. Apabila kelalaian dan kederhakaan mereka telah melampaui batas maka Allah s.w.t mendatangkan bala yang besar kepada mereka. Mereka adalah umpama orang yang diangkat ke tempat yang tinggi sambil mereka menganggap pengangkatan itu sebagai satu kemuliaan namun, setelah mereka berada di tempat yang tinggi itu mereka dicampakkan ke bawah. Kejatuhan yang demikian memberi kesakitan yang lebih kuat. Firman Allah,

"Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan)". ( al-An’aam:44 )

Kita kena sentiasa beringat-ingat andai banyak nikmat dan kurniaan diberi Allah kepada kita namun dalam masa yang sama kita masih leka melakukan maksiat malah bangga dengan dosa yang kita lakukan. Sekiranya kurniaan itu diturunkan melalui ISTIDRAJ, maka kehancuran pada diri kita akan berlaku. Maka beringat lah. Sebagai contoh adalah Firaun dan Namrud yang diberi kurniaan melalui ISTIDRAJ. Mereka diberi tempoh yang cukup panjang untuk bertaubat, namun akhirnya kebinasaan diberi kepada mereka.

Oleh itu kita kena sentiasa berdoa dan banyak kan muhasabah diri kerana orang-orang yang beriman sentiasa mengawasi diri mereka agar kesenangan dan kemewahan tidak melalaikan mereka yang boleh menyebabkan mereka jatuh ke dalam suasana istidraj.

Friday, August 12, 2011

Az ziarah Mufti Negeri Sarawak ke Kapit

Bismillah. Assalamualaikum.. Pada 12 Ogos 2011 berlangsungnya program Az ziarah Mufti Negeri Sarawak ke Kapit. Kawe berkesempatan untuk mengikuti sesi dialog dan soal jawab bersama Tuan Mufti, Sahibus Samahah Tuan Hj Kipli b Hj Yassin di Maasjid Jabal An Nur Kapit selepas selesai solat Asar berjemaah di masjid Kapit.
Program mendapat sambutan yang menggalakkan oleh warga Kapit. Pelbagai soalan dikemukakan secara lisan dan secara bertulis berkenaan kemusykilan mengenai hal ehwal agama. Alhamdulillah program berjalan dengan lancar secara tidak langsung memberikan warga Kapit manfaat yang sangat bermakna, yang sangat dahagakan ilmu agama.

Wednesday, August 10, 2011

Mengingati Mati; Sikap terpuji

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terlebih dahulu kawe ucapkan selamat beribadat di bulan Ramadhan buat semua sahabat Muslimin dan Muslimat. Berkenaan dengan akhlak Muslim, pasti kita terfikir mengapa Islam menyarankan umatnya agar sentiasa mengingati mati. Malah antara 10 sifat Mahmudah (sifat terpuji) yang diajarkan Islam ialah mengingati MATI. Bak kata Allahyarham Cikgu Naik (pendikir barat sohor kelantan) dalam lagu karut beliau;

"Oh mati..oh mati.. Ingat ghetek ko mati
Hok idup wojib mati.. Tokleh elak tokleh lari
Oh mati.. oh mati.. mitok jange mati free"


Mengingati mati sebenarnya bukanlah sifat negatif, malah ianya merupakan sifat positif yang dituntut kerana ianya boleh menghidupkan jiwa kita untuk lebih produktif agar lebih maju, bersatu dan lebih giat berusaha untuk kejayaan di dunia dan akhirat. Hati kita perlu dihidupkan dengan mengingati mati. Persoalan sekarang ialah dimana kedudukan hati kita. Dimanakah kedudukan kita dari 3 keadaan manusia berikut;

1) manusia yg lupa mati.
2) Manusia yg takut mati.
3) Manusia yang ingat mati.

Cukuplah kematian sebagai Tazkirah. Daripada Ibnu Umar, bertanya seorang Ansar kepada Rasululla, "Wahai Nabi Allah, siapakah orang yang paling cerdik dan paling teguh?"
Rasulullah SAW bersabda, "Mereka yang banyak mengingati mati dan bersedia untknya, mereka itulah orang yang cerdik" (Kitab Baghyatul Haris, vol.1).

MANUSIA LUPA MATI.
Ada manusia sengaja melupakan mati kerana ingin terus bergembira di dunia dan mati baginya seolah2 tidak perlu difikirkannya. Malah mereka sering mengatakan "..kalau asyik ingat mati je, macamana kita nak maju dan berjaya". Golongan ini hanya akan ingat mati apabila ditimpa kesakitan. Minta jauh dari sikap sebegini.

MANUSIA TAKUTKAN MATI.
Bagi golongan ini, mati merupakan 1 trauma yang sangat meresahkan. Mereka ingat mati, namun kesan ingatan mati mereka adalah negatif. Kalau boleh mereka tak ingin wujudnya istilah mati. Sikap ini menyebabkan kemurungan dan sering termenung. Ini berlaku kerana mereka tidak mendapat tarbiah rohaniah yang betul menyebabkan ni jiwa mereka sudah "mati' sebelum mati. In juga berpunca kerana kekurangan ilmu tentang kematian dan tidak bersedia menghadapi mati disebabkan kejahilan dan lambakan dosa2 yang tidak diminta ampun. Golongan ini ubat dia adalah mesti segra bertaubat.

Manusia yang bersedia menghadapi mati akan sentiasa:
1) Berbuat baik (pada diri sendiri, keluarga & masyarakat).
2) Tabah hadapi ujian (redha dengan segala ujian Allah demi mengharapkan kesenagan akhirat).
3) Segera bertaubat (kerana perkara paling hampir adalah mati).

MANUSIA INGAT AKAN MATI.
Golongan ini mempunyai fikiran yang sentiasa menumpukan pada matlamatnya. Ini lah rahsianya mengapa Islam menyarankan agar umatnya sentiasa mngingati mati. Ingat akan mati bukannya sesuatu yang pasif dan jumud, bahkan sesuatu yang dinamik, aktif dan produktif. Ini kerana fokus kepada "KEHIDUPAN SELEPAS KEMTIAN" memerlukan kita berusaha bersungguh2 di dunia sekarang (iaitu sebelum kita mati) sebagai bekalan nanti.

Semoga kita dapat memupuk sikap mengingat mati dalm jiwa kita seterusnya mencintai mati. Semoga umat manusia sekarang menjadi generasi yang mencintai mati.

(Dipetik dan diubahsuai daripada Ust Pahrol Mohamad Juoi,
Majalah Solusi, Isu No.8 2009)

Dinar: Masa lancar RM323, hari ini RM809

Oleh 9:00 AM DRS. KHALIL IDHAM LIM

KOTA BHARU, 10 Ogos: Langkah Kerajaan Kelantan memperkenalkan Dinar dan Dirham sebagai aset untuk rakyat di negeri ini menabung merupakan jalan yang tepat apabila satu dinar yang dilancar empat tahun lalu bernilai RM323 hari ini meningkat RM809.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa, berkata peningkatan itu merupakan sejarah dalam kenaikan harga emas dunia.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat exco di sini sebentar tadi.

Menurutnya, harga emas pasaran dunia pula hari ini meningkat kepada USD1,723 dan ianya merupakan satu sejarah dalam kenaikan harga emas.

“Mana-mana masyarakat yang sebelum ini membeli emas mendapat keuntungan yang besar dan rugi sekiranya tidak berbuat demikian bagi mereka yang mampu.

”Bagaimanapun sekarang kita masih boleh membelinya kerana ia belum terlewat memandangkan harga emas pasaran dunia akan naik lagi mencecah USD3,000,” ujarnya.

Menurutnya, memandangkan kerajaan negeri menyedari perkara ini PMBK Sawit sejak awal lagi melabur sumber kewangannya di sebuah bank di negeri ini sebanyak RM1 juta.

Tambahnya, keuntungan yang diperolehi dalam tempoh lebih sebulan RM130,000.

Ketika ditanya berhubung pihak tertentu mengkritik tindakan kerajaan negeri sebelum ini, beliau berkata kritikan itu hanya kerana sentimen politik.

”Mereka mengkritik bukan kerana takut rakyat tidak akan mendapat sebarang manfaat sebaliknya kerana dendam politik terhadap kerajaan negeri yang didokongi PAS,” ujarnya.


Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat seluruhnya supaya melabur serta meningkatkan pelaburan masing-masing kerana keuntungannya bakal diperolehi lebih besar khususnya penghujung tahun ini.

Menurutnya, kejatuhan dollar Amerika yang tidak berjaya mengekang kewangan ekonominya disamping jumlah hutang yang kian banyak, akan memberi ruang kenaikan keuntungan harga emas pada masa akan datang.

(harakahdaily 10 Ogos 2011)

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan