About Me

header ads

Market Teresang Kapit; Exotik dan Unik

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hujung minggu ni kawe menghabiskan masa merakam gambar di Pasar Teresang, Kapit yang merupakan pusat ekonomi masyarakat di sini. Terdapat pelbagai barangan dijual di sini. Diantaranya ialah buah isau. Ianya mirip buah mata kucing. Ini pula dinamakan buah dabai yang hanya terdapat di Sarawak. Buah dabai ini berbuah mengikut musim. Biasanya diantara Disember hingga Febuari. Rasanya lemak-lemak dan sedap dimakan bersama nasi. Dikatakan buah dabai yang terbaik adalah dari Kapit. Di sibu buah dabai boleh mencecah sehingga RM4o/kg. Dalam musim dabai banyak berbuah harganya dijual dalam lingkungan RM3-5/kg.
Jika di Kelantan tersohor denga "jeruk mamang", tetapi di Kapit terdapat satu sayur yang cukup istimewa iaitu Kasam Enzabi. Renee Anak Sakuat, 25, ketika di temui di Pasar Teresang, Kapit memberitahu kasam enzabi yang menjadi sumber pendapatannya kini merupakan antara hidangan yang paling digemari oleh masyarakat Iban. Oleh sebab itu maka tidak hairanlah jika dia dapat menjual sehingga dua tong besar kasam enzabi setiap kali berniaga di pasar tersebut.
“Saya hasilkan sendiri kasam enzabi ini. Ia diperbuat daripada sejenis tumbuhan yang dinamakan enzabi dan hanya boleh ditemui di Kapit. Enzabi tersebut akan dijeruk bersama air beras dan garam selama beberapa hari.
“Selepas ianya lembut, barulah kasam enzabi ini boleh dihidangkan. Ada yang suka makan begitu sahaja dan ada juga suka kasam enzabi yang ditumis bersama cili dan ikan bilis.
“Rasanya memang enak dan kini bukan sahaja masyarakat Iban yang menyukainya malah masyarakat Melayu yang tinggal di sini juga semakin menerimanya,” ujarnya yang menjual kasam enzabi tersebut dengan harga RM2 semangkuk. Tambahnya, kasam enzabi itu boleh tahan sehingga beberapa bulan asalkan ianya ditutup rapat dan tidak dibiarkan kering. Ini pula adalah kayu hujan panas dan span mandi tradisional iban.. Kayu hujan panas ini dibakar sedikit demi sedikit dan akan mengeluarkan asap yang wangi. Asap ini digunakan untuk menghalau nyamuk. Manakala span ini berasal daripada buah petola yang dikeringkan. Jalinan urat buah petola ini mengeras dan menjadi span untuk mencuci badan semasa mandi. “Bagi mereka yang tahan pedas pula, cuba makan cili gerunung yang hanya boleh ditemui di sini. Oleh kerana rasanya yang terlalu pedas, ada juga masyarakat tempatan yang memanggilnya cili hantu,”. “Begitu juga dengan buah ridan kampung. Rupanya memang mirip seperti buah salak atau buah kelubi di semenanjung. Tetapi ianya berbeza. Seperti buah kencala, ridan kampung ini juga selalu menjadi bahan utama untuk membuat sambal. Ini pula dinamakan buah purul yang enak dibuat sayur juga merupakan antara sayur-sayuran unik yang terdapat di sini. Rupa bentuknya persis buah nangka tetapi saiznya lebih kecil dan bentuknya agak bulat jika dibandingkan dengan buah nangka yang biasa ditemui di semenanjung. “Jangan salah sangka. Ini bukan buah nangka tetapi buah purul yang hanya boleh ditemui di sini. Buah ini sedap kalau di masak lemak atau di buat sup. Sebelum di masak, buah ini perlu di kupas terlebih dahulu. “Seperti nangka, buah purul juga mempunyai getah tetapi tidak sekuat getah nangka. Untuk membuang getahnya, buah ini elok dikupas di bawah air paip supaya getahnya mengalir bersama air,” jelas Chabi Anak Bana, 47, yang telah beberapa tahun berniaga di pasar tersebut. Selain buah purul, dia juga turut menjual buah terung Iban, kenchala, sabung dan ridan kampung atau lebih dikenali sebagai asam bukit oleh masyarakat tempatan. Katanya buah kenchala, sabung dan ridan kampung sedap dibuat sambal dan dijadikan menu pembuka selera seperti sambal belacan yang sinonim dengan masyarakat Melayu di semenanjung. “Buah kenchala di peroleh daripada pokok kenchala. Kalau di semenanjung orang panggil pokok bunga kantan. Saya dapat tahu, orang di semenanjung hanya menggunakan bunganya sahaja untuk dibuat laksa. Ini la dia saudara Amran merupakan anak jati negeri Kelantan sudah beberapa tahun berniaga ayam segar di Pasar Tresang Kapit. Katanya selain dapat melihat pelbagai jenis sayur-sayuran yang unik dan sukar ditemui di tempat lain, Market Teresang juga menjanjikan pengalaman baru buat mereka yang baru menetap di Kapit. Saudara Amran berkahwin dengan gadis Iban dan sekarang menetap di Kapit dan mepunyai 4 orang cahaya mata.

Post a Comment

5 Comments

Lydia Miza said…
sukanya tgk bermacam buah2 yg tak pernah dilihat kat semenanjung
Muallim Adham said…
Puan/Tuan Lydia Miza (Aidyl Azim), yap alhamdulillah. ini la yg dpt saya kongsi pengalaman yg tdk seberapa dr kawasan pedalaman sarawak..
Kamil L said…
nama buah2 nie sebenarnya berbeza mengikut tempat2 di sarawak..saya sendiri pun banyak kali keliru dgn nama2 buah d sarawak.. :)
Muallim Adham said…
Saudaraku kamil,
Ya mmg betul.. seronok kan kita dpt kenal mcm2 nama
Ketam merah said…
Daun sabung,buah sabung masak tumis ikan bilis pergggg sedapp