About Me

header ads

Akad Nikah, Adab di Dalam Masjid

Gambar hiasan: Majlis akad shbt kawe di rumah pengantin

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Menjelang cuti persekolahan akan datang pasti ramai kenalan kita terlibat dengan upacara pernikahan. Dan masyarakat sedia maklum dalam mencari keberkatan pernikahan, ramai bakal pengantin mencadangkan agar majlis akad diadakan di masjid sebelum meneruskan aktiviti kenduri di rumah pengantin. Dan memang nampak cantik sekali cadangan itu untuk mendapatkan berkat dalam sebuah masjid memandangkan masjid merupakan pusat segala aktiviti umat Islam.

Namun kadang-kadang kita letih melihat telatah masyarakat yang turut sama dalam majlis akad nikah di masjid yang boleh dikatakan agak biadab mengenai adab. Tidak dinafikan niat untuk akad nikah di masjid sangat bagus, tetapi lagi sedih apabila adab di dalam masjid tidak dijaga. Apabila ditimbang-timbang... rasanya lebih elok majlis akad buat di rumah pengantin sahaja dari melanggar batas adab masjid.

Sebagai contoh senario perlanggaran adab yang belaku apabila akad nikah di masjid:
  1. Tidak menjaga aurat. Tetamu wanita tidak menutup aurat dengan sempurna. Yang wanita nampak rambut dengan hanya menyangkt selendang, bertudung tetapi pakaian ketat dsb..
  2. Memasuki masjid tanpa solat sunat tahiyatul masjid (menghormati masjid).
  3. Jika akada dilakukan selepas isya, ada yang lebih rela lepak di tangga masjid daripada sama-sama berjemaah. (tapi jika bermusafir tidak mengapa la kerana kita anggap sudah di himpunkan).
  4. Wanita yang di dalam haid turut sama duduk di dalam masjid.
  5. Berbuat bising dalam masjid. Dan banyak lagi contoh yang tidak baik.

Masih kawe teringat di dalam khutbah minggu ke tiga Ramadhan lepas di Masjid Pondok Sungai Durian yang di sampaikan oleh Ust Ddr Abdul Basit. Menurut beliau, mungkin ini la sebabnya kerana kita terima agama ini hanya sebagai warisan, bukannya sebagai agama yang kita anuti. Kerana mereka ingin mengambil berkat di dalam masjid, tetapi adab tidak dijaga.


Dari sudut lain, kebaikan itu pasti bertukar sebaliknya jika dicemari dengan tindak-tanduk kurang sopan mereka yang hadir seperti memakai pakaian tidak menutup aurat, berbual hal keduniaan, mengumpat dan membuat bising sehingga mengganggu orang lain melakukan ibadah.


Jika berlaku perkara sedemikian, maka berlaku ketidakseimbangan pada majlis berkenaan. Perkara terbaik adalah memastikan kita mematuhi serta menghormati institusi masjid sebagai tempat ibadah.


Antara adab-adab di masjid:

MEMASUKI MASJID:

1. Membuka kasut dan masuk dengan mendahulukan kaki kanan. Ketika masuk masjid, Rasululah mengajar kita membaca doa " Ya Allah, bukakanlah untukku pintu RahmatMu"
2. Memberi salam kepada sesiapa yang berada didalam masjid, sekira tiada oarang dalam masjid tersebut maka ucapkanlah: " Selamat keatas kami dan atas hamba Allah yang solih"
3. Mengerjakan solat sunnah Tahiyatul Masjid ( Menghormati Masjid ).


Di DALAM MASJID:

1. Duduk menghadap Qiblat.
2. Memohon doa supaya Allah membuka pintu rahmatNya.
3. Sentiasa menyebut nama Allah.
4. Menghadirkan Ahhala dalam hati.
5. Menghentikan percakapan tentang hal-hal dunia.
6. Jauhi dari menghina Islam.
7. Bezikir dengan suara perlahan.


HENDAK KELUAR MASJID:

1. Mohon ampun dan bimbingan Allah agar selamat selama di luar.
2. Berniat untuk datang kembali.
3. Mendahulukan kaki kiri sambil berdoa: "Aku berlindung dengan nama Allah Yang Maha Agung dengan Zat Yang Maha Mulia dan kekuasaanNya yang qadim dari syaitan yang terkutuk".
4. Memberi salam kepada orang yang masih tinggal di masjid.


Namun ini adalah sebahagian adab yang perlu dijaga. Namun tidak la semua adab tersebut jika dilanggar boleh membawa kepada dosa.

Post a Comment

3 Comments

Lydia Miza said…
salam..
pd saya jika lbh byk dosa baik buat di rumah saja.bab menutup aurat ni mmg susah nak kawal.bkn kita blh bg arahan pd semua org tentang aurat ni.kadang2 pengantin pun berjurai2 rambutnya..
Muallim Adham said…
Puan/Tuan Lydia Miza (Aidyl Azim),
wslm.. begitu la hakikatnya. kita nk beri kefahaman kpd masyarakat mmg susah bila rutin kehidupan mereka sudah sebati.. tapi jgn putus asa, teruskan memberi kefahaman
Muallim Adham said…
Puan/Tuan Lydia Miza (Aidyl Azim),
wslm.. begitu la hakikatnya. kita nk beri kefahaman kpd masyarakat mmg susah bila rutin kehidupan mereka sudah sebati.. tapi jgn putus asa, teruskan memberi kefahaman