Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Friday, June 17, 2011

Terkejut rumah panjang sudah moden

Oleh ASHRAF ABD. MANAF
utusansarawak@utusan.com.my

KAPIT 16 Jun - Seorang peserta Program Titian Kasih, Raihanah Ramely, 25, tanpa berselindung mengaku cukup terkejut dengan arus kemodenan penduduk Rumah Panjang Belikau.

Katanya, ia adalah kunjungan pertamanya ke rumah panjang dan menganggapnya sebagai satu pendedahan yang istimewa.

"Sebelum ini ketika belajar di Universiti Utara Malaysia (UUM), saya memang mempunyai ramai kawan yang berasal dari Sarawak dan mereka selalu bercerita mengenai kehidupan mereka di rumah panjang.

"Apabila tiba di sini, saya agak terkejut kerana Rumah Panjang Belikau sangat moden dan tidak sebagaimana yang saya bayangkan," katanya.

Sementara itu, Ahmad Adham Berhaumidin, 26, menyifatkan kunjungan ke rumah panjang ibarat satu nilai tambah kepadanya untuk meningkatkan kualiti pengajaran.


Katanya, melalui kunjungan itu, dia berpeluang mendapatkan gambaran latar belakang, gaya hidup dan adat resam anak muridnya.


"Ini kerana seseorang pelajar itu lebih menghargai seseorang guru yang tahu mengenai kehidupan mereka, contohnya guru Semenanjung yang boleh berbahasa Iban walaupun untuk perbualan asas lebih mudah mendekati para pelajarnya.


"Selepas ini jika saya ditukarkan ke Semenanjung, sekurang-kurangnya ada cerita dan pengalaman yang boleh saya kongsi dengan pelajar saya di sana kelak." katanya.

(Dipetik dan diubahsuai daripada Utusan Malaysia, 17 Jun 2011)

2 comments:

wa khairul onggon said...

Tahniah cikgu... keluar paper.. :)

Muallim Adham said...

khairul, ya la.. x sangka sebenarnya.. tp kredit buat ashraf yang membuat liputan ni

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan