About Me

header ads

Trip kedua Kawe ke Sg Spelak

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. Pada 10 Apriil 2011 kawe berpeluang se kali lagi mengikuti aktiviti yang sangat menarik yang dianjurkan oleh Pengakap SMK Kapit iaitu Program Kembara Sehari Pengakap di Sg. Spelak. Ini adalah kali kedua kawe memasuki kawasan ini setelah mengikutinya bersama-sama anak-anak form 6 saya di SMK Selirik.
Program kembara ini disertai oleh guru-guru pengakap dari SMK Kapit, AJK pelajar Pengakap Kapit, guru dari SMK Selirik dan 3 orang pelajar SMK Selirik. Kembara bermula seawal pagi dimana kami memulakan perjalanan pada jam 0830. Perjalanan meredah hutan dan mendaki beberapa bukit mengambil masa 45minit untuk sampai ke lokasi.
Program ini cukup "simple" namun agak mencabar dan ianya sangat sesuai untuk melatih serta menguji ketahanan mental dan fizikal setiap peserta. Sesampai di lokasi, kami menyiapkan Pansoh Ayam (sejenis masakan tradisional masyarakat Iban, dimana ayam tersebut di masak dalam buluh seperti memasak lemang). Ada juga beberapa peserta engambil peluang untuk memancing ikan dan mengutip siput sedut di sepanjang perjalanan.
Dan ada juga peserta yang tertidur seperti ini akibat keletihan.
Selepas mandi dan makan tengahari, kami membersihkan kawasan dan enangkap gambar kenang-kenangan sebelum meneruskan perjalanan balik semula ke stesen asal kami. Alhamdulillah program berjaya dilaksanakan dan diharapkan ianya dapat diteruskan untuk masa akan datang.

Post a Comment

0 Comments