Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, April 14, 2011

Trip kedua Kawe ke Sg Spelak

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. Pada 10 Apriil 2011 kawe berpeluang se kali lagi mengikuti aktiviti yang sangat menarik yang dianjurkan oleh Pengakap SMK Kapit iaitu Program Kembara Sehari Pengakap di Sg. Spelak. Ini adalah kali kedua kawe memasuki kawasan ini setelah mengikutinya bersama-sama anak-anak form 6 saya di SMK Selirik.
Program kembara ini disertai oleh guru-guru pengakap dari SMK Kapit, AJK pelajar Pengakap Kapit, guru dari SMK Selirik dan 3 orang pelajar SMK Selirik. Kembara bermula seawal pagi dimana kami memulakan perjalanan pada jam 0830. Perjalanan meredah hutan dan mendaki beberapa bukit mengambil masa 45minit untuk sampai ke lokasi.
Program ini cukup "simple" namun agak mencabar dan ianya sangat sesuai untuk melatih serta menguji ketahanan mental dan fizikal setiap peserta. Sesampai di lokasi, kami menyiapkan Pansoh Ayam (sejenis masakan tradisional masyarakat Iban, dimana ayam tersebut di masak dalam buluh seperti memasak lemang). Ada juga beberapa peserta engambil peluang untuk memancing ikan dan mengutip siput sedut di sepanjang perjalanan.
Dan ada juga peserta yang tertidur seperti ini akibat keletihan.
Selepas mandi dan makan tengahari, kami membersihkan kawasan dan enangkap gambar kenang-kenangan sebelum meneruskan perjalanan balik semula ke stesen asal kami. Alhamdulillah program berjaya dilaksanakan dan diharapkan ianya dapat diteruskan untuk masa akan datang.

No comments:

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan