Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, January 27, 2011

Senyum itu indah


Bismillah. Firman Allah,

“dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis” (An Najm:43).

Rasulullah SAW sendiri suka bersenda gurau, bercanda, dan ketawa. Ini menunjukkan bahawa Islam adalah agama yg ‘akrab’… kerana ketawa PADA TEMPATNYA boleh mengakrabkan hubungan, malah boleh mendamaikan pihak2 yang bersengketa.

Imam Ghazali dalam kitabnya, Ihya Ulum al-Din, menulis bahawa Ali bin Abi Thalib pernah menceritakan bahawa Rasulullah adalah seorang yang periang, ramah, orang yang paling banyak tersenyum di hadapan para sahabatnya, merasa kagum terhadap apa2 yang dibicarakan para sahabatnya itu bahkan kadang2 tertawa hingga terlihat gigi gerahamnya.

Namun, Islam MELARANG tertawa yang berlebihan, kerana boleh ‘mematikan’ hati. Bagaimana tertawa yang mematikan hati itu?

Untuk hal ini, dari berbagai buku-buku, disebutkan bahawa yang dimaksud dengan tertawa yang mematikan hati adalah tertawa yang membuat kita lupa kepada ALLaH SWT, seperti:

tertawa ketika melakukan perbuatan2 zalim,
• tertawa ketika mendengar ayat2 ALLOH SWT yang menjelaskan siksa neraka,
• tertawa ketika seseorang menjelaskan ilmu2 agama.

Tertawa seperti inilah yang dilarang.

Kategori Humor tujuannya untuk menghibur, namun dengan harapan hiburan ini tidaklah membuat hati kita membatu dan lupa kepada ALLaH SWT.
Akhirnya mari kita mencintai senyum, kerana senyum itu indah.....indah untuk diri kita juga untuk orang lain. Semoga bermanfaat..

4 comments:

Hafriz el-Muhammady said...

Senyumlah krn snyuman itu bisa mncairkan hati yg skeras batu..
hihi ^_^

Muallim Adham said...

salam..

Hafriz, wah thnks.. mmg betul...

hafez j malim said...

senyum itu sedekah syeikh...

Muallim Adham said...

Hafez,
ya sungguh sheikh.. pakat senyum la kita deh

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan