About Me

header ads

Bela "scorpion"

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di Kapit sememangnya tidak dinafikan banyak sungguh binatang sehingga sering masuk ke dalam rumah kami. Maka bila ada skorpion yang masuk dalam rumah, kami tangkap dan belanya sebagai teman kami hehe. Rupanya trend membela hidupan exotic ni sudah lama diminati oleh masyarakat kita. Di sini kawe nak share bagaimana menyediakan akuarium untuk membela skorpion. 


Mula-mula kulit kayu yang mati dikumpul sebagai medium habitat skorpion. Kami menggunakan kulit kayu pokok kelapa dan batang kelapa yang reput yang dihancurkan dan disusun baik-baik ke dalam akuarium. 

Susunan dan design ini adalah mengikut kerativiti masing-masing. Yang penting jangan mesti menyediakan habitat yang semulajadi untuknya. Skorpion hanya memakan reputan tumbuhan dan serangga kecil seperti ulat. Dikatakan bisa skorpion di Malaysia adalah tidak berbisa dan hanya ada beberapa kes sahaja yang direkodkan dimana sengatan skorpion di dunia menyebabkan kematian dan juga disebabkan mangsa mempunyai penyakit kronik lain. Itu pun disebabkan kerana scorpion itu diberi makan makanan yang mengaktifkan bisa scorpion seperti semut api dan sebagainya. 

Untuk dibela, skorpion haruslah diberi makan ulat, cengkerik dan pepatung agar tidak mengaktifkan bisa skorpion ini. jangan sesekali memberi skorpion ni makan makanan berbisa sepeti semut api, tebuan dan sebagainya kerana ianya hanya akan menyebabkan bisa skorpion menjadi kuat. 

Begini lah keadaan akuarium kami setelah siap di sediakan dan skorpion tu dimasukkan ke dalam akuarium dan dibela seperti haiwan kesayangan yang lain. memang cantik dan mendamaikan bila melihat ianya hidup. 

Kos membelanya tidak lah terlalu mahal hanya bermodalkan membeli akuarium sahaja. Manakala skorpion pula ditangkap sendiri hehehe.. Makanan skorpion pula tidak perlu diberi setiap hari. memadai hanya sekali sebulan sahaja kerana ianya hanya memakan reputan hidupan sahaja. Untuk melembutkan medium dalam akuarium, bolehlah disembur air untuk mengekalkan kelembapan.. 

Ini lah scorpion kami di dalam akuarium.. Nama saintifik menatang ni, nok royak bui ialah Heterometrus spinifer 

Post a Comment

0 Comments