Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Monday, May 10, 2010

Tinjauan Ke Pasar Kapit: Ular Sawa Di Potong Hidup2


Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Pada pagi tadi dalam jam 0800 kawe bersama Ustad Adnan ke Pasar Kapit, macam biasa la mencari barang dapur dan membuat tempahan barang sikit sebagai ole-ole sempena cuti akan datang. Kali ni kami bertuah abapila melihat seorang Iban menjual ular sawa. Kali ni lebih bertuah apabila melihat sendiri ular sawa itu dipotong hidup2. 

Ular ni kecik sahaja, tetapi dalamnya sungguh padat dan ada banyak telor dalam perut ular ni. Sebaik sahaja ular ini dipotong, semua orang berkumpul dan membuat tempahan. Dalam sekelip mata ular ni habis ditempah penduduk tempatan.. Mulanya geli juga la kawe tengok semua ni, tetapi disebabkan dah selalu jumpa, maka dah biasa keadaan gini hehe. Kali ni lebih bertuah kerana kami sempat merakam video bagaimana Ular ini dipotong.. Selamat menonton..

video

26 comments:

cahaya mataku said...

geli :)

Cikgu Adham said...

salam..

cahaya mataku,
mmg geli.. nk wat guana huhuhuh

Cikgu Adham said...
This comment has been removed by the author.
Ah Win said...

kesian....pada ular sawa..
banyak baka..tp semua kena makan

Cikgu Adham said...

Ah Win,
kesian juga.. tp apa bleh buat.. saja tgk je huhuhu... tu mmg sumber rezeki mereka.. ular mmg terlalu byk di kapit...

wanshah said...

aiyyerkk.. jangan kata tengok video. tengok gambar pun dah geli. huhhuh.. saya nyaris2 kena hantar bekerja disana. alih² dapat kat putrajaya gak. =)

http://wanshah87.blogspot.com

jane said...

adeh....
menakoootkan

penjejak maya said...

salam,

pengalaman yang berharga dan menarik..

Cikgu Adham said...

salam..

wanshah,
heh heh ya la tu dlm gmbar.. kalo anda dok kt depan2 ular tu, mcmn la agaknya kan heh heh.. mula2 mmg la geli

jane,
aok hehe kesian pon ada..

penjejak maya,
wslm.. aok sgt bermakna hehe

Rashid said...

salam

adham. tak sanggup nak tengok.. hehe Bukan apa.. entah tak mau tengok. kasihan ..

Tak sangka. macam-macam ada kat sana ya. Bertuah.. banyak pengalaman yang boleh dibawa balik nanti..

abu muaz said...

moga diberikan kekuatan dan sentiasa tabah dalam mendidik anak bangsa.

selamat hari guru.

scrlettfr said...

salam... cikgu, selamat hari guru... heheeh

Cikgu Adham said...

salam.....

Cikgu Rashid,
wslm... slmt hari guru juga... erm aok hehe mmg seronok nikmati pengalaman nis... alhamdulillah rezeki kawe la wat masa ni hehe..

Abu Muaz,
terima kasih sheikh.. alhamdulillah

scrlettfr,
wslm.. thanks ... smoga anda juga mantap senlalu

aZHIeeDA said...

byknye telo..huhu

slmt hari guru cikgu adham =)

Cikgu Adham said...

salam..

aZHleeda,
aok mmg byk sungguh telor dalam perut ular sawa tu heh heh...

slmt hari guru juga

Small Hiker said...

Menarik! Terima kasih kerana berkongsi pengalaman!

Cikgu Adham said...

salam..

Small Hiker,
thanks.. ini la antara yg mampu kami kongsikan dgn org luar

kiki said...

Salam Cikgu, kawe dah masuk 5 tahun kat Kapit, belom penah lagi tengok Sawa kat Market Teresang tu. Kira bertuah lah ni. Mungkin jugak kawe jarang pergi Market. Ha3..

Cikgu Adham said...

kiki,
wslm hehehhe.. ya ka x pernah tgk.. hahha kena la selalu urun market.. mmg selalau ada especially wekend.. saya dh banyak kali jumpa..

Cikgu Adham said...

kiki,
wslm hehehhe.. ya ka x pernah tgk.. hahha kena la selalu urun market.. mmg selalau ada especially wekend.. saya dh banyak kali jumpa..

Siti Roffini said...

Salam Cikgu,
Saya terpanggil untuk memberi komen ini kerana bagi saya walaupun ular tergolong dalam haiwan merbahaya tetapi cara manusia sanggup "menyeksa" ular tersebut hanya untuk memuaskan nafsu makan mereka adalah satu kekejaman yang melampau. Ular pun ada deria. They can feel the pain, too. Kalau ia pun nak makan sangat, bunuhlah dulu sebelum di potong. Simply disgusting. I really do not have the heart to see the video. To see the poor thing wriggling in pain is nauseating to me!!!!!

Cikgu Adham said...

Siti Roffini,
wslm.. tanks atas komen anda, saya amat menghargai komen dan pendapat serta luahan dari semua pihak...

yup mmg kami pun sebenarnya sangat tidak setuju dengan mereka. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya.. Bukan sekadar ular sawa, tetapi binatang2 lain seperti labi2 juga turut diperlkukan begiu.. sebelum dipotong, kepala ular tu telah pun dipancung, namun masih kelihatan ekornya bergerak2..

ini adalah sebahagaian cerita yg ingin saya kongsikan dengan masyarakat luar kerana saya pasti Kapit adalah satu bahagian di sarawak yang paling jauh untuk dijelajahi dan bukan semua orang akan ke kapit. Bukan semua orang sanggup ke Kapit. dan bukan semua orang mahu ke kapit..

tidak hairan lah jika kurang pemantauan dari masyarakat luar dan begini lah Kapit. Sebagai pendatang, kami menghormati cara hidup mereka dan anggap semua ni adalah sebagai pengalman but kami untuk dijadikan iktibar..

Siti Roffini said...

Cikgu Adham,
Itu adalah reaksi spontan saya. Maaf kalau Cikgu tersinggung dengan luahan hati saya. Sebenarnya, saya tidak sanngup melihat kekejaman terhadap binatang, be they cats, dogs, snakes, whatever. Bahkan ikan keli yang disiangkan hidup hidup di pasar pun memualkan saya. Believe me, I have nothing against you. Suatu ketika dahulu saya pun pernah bertugas di SMK Labuan. I thought things have changed. Once again, I'm sorry if I have offended you in any way. Salam.

Cikgu Adham said...

Sito Rofini,
slm...
oic, sik ada hal.. kita ok je.. mmg tak dinafikan ada sesetngah orang mmg tdk sanggup melihat situasi begini dan ramai je rakan2 saya di KApit sendiri tidak mahu menonton video ni hehe..

so anggap ni adalah satu pendedahan yng ilmiah utk dikongsi.. sebab sekarang di bandar2 besar sepert Miri, SIbu, mmg takde benda mcm ni... pekan2 yg jauh di pedalaman seperti KApit je ada..

Itu la Kapit...

Firdaus said...

Wahh, jarang dapat melihat peristiwa seperti ini di semenanjung. Paling2 pun saya pernah jumpa di Cherok Tokkun, Bkt Mertajam.. Tapi ular yang dah kena potong2..

Senior pernah cerita, rasa ular rasa macam sotong (yang dikeringkan). Sebagai pegawai yang mempunyai serba pengalaman, Cikgu pernahrasai sendiri makanan exotic spt ular dan biawak? Kalau ada share lah..:)

Cikgu Adham said...

Firdaus,
salam..
ckg x pernah mkn mknan ni heheheh... sebab ianya haram bg Islam.. setakat ni alhamduliillah la sekadar tgk je.. xpernah lg smpai terdesak nk mkn benda2 ni heh heh heh..

tp berdasarkan servey dan perbualn dgn rakan2 tempatan Kapit.. mmg betul rasa daging ular mcm tu la ttthehe.. tp hanyir

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan

Blogger:

Blogger:
Lt.M Adham