Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Saturday, May 8, 2010

Lawatan ke Rumah Panjang, Rh Jandok, Ulu Yong, 96807 Kapit

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Hari ni kawe berpeluang sekali agi mengikuti aktiviti yang sangat best iaitu melawat satu rumah panjang yang paling "clasic" yang kawe jumpa di Sarawa iaitu di Rh Jandok, Ulu Yong, 96807 Kapit. Kebiasaanya rumah panjang yang kawe jumpa selama ini sudah dimodenkan dan ini la satu2nya rumah tradisional yang masih kekal lagi keasliannya.. 

Material rumah panjang ni hampir 100% daripada kayu. Sangat unik. Kami mengambil masa 30-45 minit mnaiki motosikal dari pekan kapit ke Ulu Yong. Sambil menikmati keindahan alam heh eh

Dalam rumah panjang, kawe sempat bergambar bersama seorang apai (bapa) kepada 2 orang anak kembar ni.. Anaknya malu2 sikit bila nak bergambar heh heh... 

Ini pintu gerbang, pintu masuk sebelum menjejakkan kaki ke dalam rumah panjang tersebut.. Biasanya kebanyakan rumah panjang dibina sebelah dengan sungai. Begitu juga Rh Jandok ni, sebelum menaiki tangga Rh Jandok, kami akan melintasi jambatan menyeberangi sungai..


Ini adalah part yang seram gak la. Biaanya dalam rumah panjang tradisional, mereka akan menggantungkan kepala tengkorak ni sebagai simbol kekuatan, keberanian dan ehebatan pahlawan mereka di zaman silam. Semakin banyak bilangan kepala musuh yang dipenggal, semakin hebat seorang pahlawan itu.. Tapi betul ke hehe. kalo salah, betulkan ya.. rasa2 gtu la..

Ini pula keadaan di halaman rumah panjang.. Kami beratur sebelum menaiki rumah panjang ni

Ya kawe bergambar di halaman rumah panjang ni.. kalau oran kelantam, dia panggil macam gelegar... di sini mereka akan melakukan apa2 aktiviti.. buat masa ni, mereka menjemur hasil pertanian dan hasil hutan di ruangan ini..


Ya ni la keadaan apabia kami meniti tangga untuk menaiki ke ruangan hadapan rumah panjang... nampak kayu seperti reput.. cuak juga nak melaluinya.. tapi kayunya masih kuat..

Adeiii heh heh

Antara rakan sahabat guru yang menyertai rombongan ni..


Terima kasih la kepada semua yyang terlibat.. yang menjemput kawe untuk menyertai aktiviti ni hehe.. Mana tau ni la aktiviti terakhir kawe di Kapit sebelum kawe dapat pindah ke semenanjung nnt hehe insyaAllah.. Kepada Saudara Taqiuddin, terima kasih atas photo ihsan ni.. sangat mantap.. Juga terima kasih kepada rakan guru dari SMK Kapit, SMK Kapit no2 dan semua la yang memberi ruang untuk kawe join semua ni hehe...


Antara keadaan Rh Jandok ketika kami menaiki tangga dari Sungai..

Kami bergambar kenangan di bahagian haapan rumah panjang sebelum pulai (pulang). 

Bergambar dengan beberapa penghuni Rh Jandok yang semuanya sporting dan peramah..

Bergambar dengan antara "Otai" Rh Jando hehe.. 


13 comments:

imanshah said...

Bertuah demo dapat melihat keunikan masyarakat rumah panjang..sangat teringin

penjejak maya said...

salam,

jauh perjalanan luas pemandangan...

Cikgu Adham said...

salam..

Imanshah, ya sungguh.. alhamdulillah rezeki kawe walaupon jauh dok pedalaman, aa advantage berbanding cikgu2 lain hehe..nnt kalo demo ada rezeki, mari la jln di pedalaman sarawak.. mg byk benda pelik yg kita bleh belajar....

penjejak maya,
aok nemu hehe.. jauh berjalai, mayuh penghetahuan...

Tirana said...

Wow...bertuahnya dapat menjejakkan kaki ke rumah panjang. Tentu banyak pengalaman yang dapat dikutip.

Cikgu Adham said...

Tirana, aok.. heheheh bukan semua yg berpeluang ke Rumah panjang ni.. ada cikgu yg dh 3 tahun d kapit pon ni baru ke umah panjang wat pertama kali.. kalo xda rombongan, mmg kami xkan ke sana saja2 hehhe

Rashid said...

salam

wah!! mantap le adham. Dapat tengok real punya rumah panjang..

adham.. biasanya kan ada tuak masam. Takde kat sana. Ke hanya musim tertentu je diorang tu berpesta..

Cikgu Adham said...

cikgu Rashid,
wslm..
alhamdulillah sheikh.. heh heh rezeki ambo dok jauh di sarawak ni mmg gtu la.. jauh.. jauh di pedalaman plak tus.. tp walaubagaimanapon tempat kawe ngajar nis dikategorikan luar bandar sahaja, maka kami tak layak untuk menerima elaun pedalaman...

namun ni la benda beharga yang kami dapat yg tak ada dijual di kedai tepi jalan heh ehh

wanshah said...

best2 la pengalaman cikgu adham ni. =)

http://wanshah87.blogspot.com

Cikgu Adham said...

wanshah,
aok rezeki utk timba pengalaman hehehe

eiymer said...

salam... best nye cite pasal rumah pnjang nie.. sya org swak jugak.tpi lom penah g jumpe rumah pnjang real nie...teng bgi informasi nie.. tgh wat research psl rh jandok, kapit. tq.

fb : contactdeameer@gmail.com
blog : htt://syahameer.blogspot.com

Muallim Adham said...

eiymer,

wslm.. thnkx atas komen anda.. yap Kapit satu2nya bahagian d srwk majoriti masyarakat iban.. bagus datang ke cni jika anda ingin wat reseach.

Anonymous said...

Salam kepada admin. Saya tertarik membaca artikel cikgu berkenaan rumah panjang ni. Sebagai rakyat Sarawak, saya bangga rakyat seperti cikgu berusaha untuk mempelajari sedikit sebanyak persekitaran sarawak, terutamanya kawasan pendalaman.

Merujuk soalan cikgu berkenaan tengkorak, apa yang cikgu pos tersebut adalah benar. Masyarakat Iban memanggil tengkorak tersebut sebagai "Antu Pala" (dlm BM hantu kepala). Ianya ditayangkan untuk melambangkan kekuatan/kepahlawanan keluarga tersebut. Seperti sedia maklum, masyarakat Iban turut dikenali sbg Head-hunter oleh masyarakat British. Roh2 pemilik tengkorak tersebut masih ada menghantui kepala tersebut dan perlu dijaga rapi supaya tidak mengganggu penduduk rumah. Untuk menghapuskan tengkorak juga tidak semudah seperti membuang sampah, kerana ia masih ada roh. Satu upacara khas perlu dilakukan utk menghapuskan tengkorak tersebut.

P/s: maklumat ini saya kongsikan utk pengetahuan bersama. :)

Muallim Adham said...

Terima kasih atas perkongsian saudara... Banyak juga rumah panjang yg saya lawati. Pengalaman 6 tahun di kapit digunakan sepenuhnya utk kembara nenyusuli adat resam budaya masyarakat di sini. Alhamdulillah smua tu adalah nikmat prngalaman mematangkan diri kita...

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan