Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Wednesday, December 9, 2009

Servey: Perkhidmatan teksi lebih teruk dari perkhidmatan tandas awam

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. kawe dapat artikel ni dari Berita Harian mengenai mutu perkhidmatan teksi awam dan tandas awam di Malaysia berdasarkan dari pelancong asing di Malaysia..

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan teksi di negara ini masih tidak berubah berikutan sikap pemandu yang tidak berdisiplin dan gagal memenuhi keperluan penumpang walaupun kerajaan meluluskan kenaikan tambang tahun lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, perkhidmatan itu berada pada tahap rendah hasil kajian ke atas pelancong asing yang mengakui perkara pertama mereka tidak senang ialah perkhidmatan teksi dan kedua, tandas kurang bersih.

“Saya nak bagi tahu kajian ke atas pelancong yang berkunjung ke negara ini dalam aduannya yang pertama mereka tak suka ialah (perkhidmatan dan sikap pemandu) teksi dan kedua tandas (tidak bersih).



“Jadi, sikap pemandu teksi ini lebih teruk daripada tandas. Kelakuan sikap negatif pemandu teksi, termasuk mengenakan harga tertentu atau enggan hantar penumpang di tempat jauh amat tidak disenangi pelancong.

“Saya harap orang ramai melaporkan segera kepada Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) jika ada pemandu teksi tak berdisiplin untuk diambil tindakan sewajarnya,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian kerjasama di antara DRB-Hicom Berhad bersama tiga persatuan teksi di bawah Pakej Enam Dalam Satu, di Kelab Taman Perdana Diraja, Taman Tasik Perdana di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi LPKP, Datuk Halimah Mohamed Sadique dan Pengarah Kumpulan Bahagian Automotif DRB-Hicom, Datuk Nik Hamdan Nik Hassan.

Nik Hamdan mewakili DRB-Hicom manakala Persatuan Pengusaha Teksi Bumiputera Malaysia (Perbumi) diwakili Presidennya, Datuk Mohd Alias Abdul; Persatuan Pengusaha Teksi, Kereta Sewa Wilayah Persekutuan dan Selangor (Perpekli) diwakili Pengerusinya, Datuk Aslah Abdullah dan Persatuan Pengusaha Teksi Lembah Klang Kuala Lumpur (PPTLK) diwakili Pengerusinya, Abd Jalil Maarof.

Pakej itu yang julung kali diperkenalkan di negara ini untuk kemudahan pemilikan teksi yang menggabungkan enam pihak di bawah satu bumbung diuruskan DRB-Hicom.

5 comments:

imanshah said...

tandas kat KB guani gu, hudohnya, cemar

Cikgu Adham said...

salam..
imanshah,
heh heh xtau la.. ambo pun jarang2 gi KB loni.. malas nk ssumbat d sana... tp tgk hah hah hah mmg xleh nk kata apa..

jumana said...

bab toilet, memang diakui..sgt tercemar..
tp sbnrnya, bab surau pn..huhu

insan pendidik said...

salam adham,

Kat KL ni ade segelintir pemandu teksi tak de hati perut. Walaupun tambang dah naik pun masih nak menekan penumpang. Yang penting kene mentarbiahkan sikap tu dulu...

Cikgu Adham said...

salam..

jumana,
i say man heh heh surau mana la plak tu.. berat nannang...

insan pendidik,
wslm..mmg benar... mereka mcm x pernah bersyukur.. semua nk mudah huhuhuhuhu

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan