Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Tuesday, August 25, 2009

Politik Matang...



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
kehangatan pilihan raya membuka hati kawe untuk menulis sedikit pendapat kawe.. bukan untuk memihak kepada sesiapa... cuma ingin mengajak semua pihak berfikir dan muhasabah diri sendiri...

elok kawe andaikan politik ni sebagai satu perlawanan bola....

penyokong bola sebagai rakyat, dan pengadil perlawanan sebagai kerajaan yang memerintah...

senarionya ialah pengadil membuat keputusan dlm perlawanan, jika pengadil membuat keputusan yang salah atau membuat tindakan yang tidak sepatutnya, penyokong di luar padang yg memerhati pasti marah, namun tidak boleh buat apa2 kerana keputusan pengadil adalah muktamad..

jika keadaan ini terus menerus dengan tindakan pengadil yang sentiasa tidak adil, sementara penyokong bola tahu kebenarannya namun tiada kuasa untuk bertindak... maka lama2 kesabaran penyokong bola itu akan meletup juga seperti yang berlaku di luar negara sehingga menyebabkan perkara yang tidak diduga dan diingini hanya disebabkan ketidak puas hatian pengadilan perlawanan bola...

fikir2kan...

17 comments:

n@m@n said...

kawe pulak mengandaikan kawe sbg penonton yg menonton perlawanan di antara 2 pasukan yg kawe tidak minat(tengok sebab tiket free)..kawe hanya memerhatikan perlawanan kedua-dua yg kdg2 dicemari dengan aksi2 kotor dan juga pengadil yg tidak adil..hanya memerhati

Cikgu Adham said...

slm naman,
demo mmg bagus... kawe sokong demo heh heh heh... gtu la kita ni sbg penonton gk... kalo buleh nk perlawanan comel, ada semangat kesukanan, xdak gocoh2 dsb heh heh... baru kita respect...

ni gak, mcm team bola kita la... main tok alah biso mana.. tp pantang ore sentuh cikit, nak gocoh selalu heh heh

imanshah said...

Ada pengadil yang kena baling botol...kena juga!!

Cikgu Adham said...

slm..
Imanshah,
mcm2 la tindakan agresif penyokong nnt.. sebab apa yg peyokong berhasrat cuba betulkan tak diterima pengadil.. tp mmg adat dia la... mana bleh penyokong tegur pengadil kan... sebab kalo ikut logik heh heh penat la pengadil nak layan ribuan penyokong yang bermacam kerenan tu....

sebab tu kita perlukan pengadil yang bijak membuat pertimbagan dgn cepat dan mampu memikirkan kesan dan akibat daripada tindakan yang diambil pengadil.... tindakan pengadil haruslah memikirkan kesan untuk jangka masa panjang...

mmg susah utk jd pengadil ni kan...

Jard The Great said...

lawak gmbr bawah tu.. ehehe

Cikgu Adham said...

slm Jard The Great,
lawak erk heh heh... act ada maksud tersirat tu... heh heh

ije said...

macam kenal pok dogo dlm gambar tu. agaga.

Cikgu Adham said...

ije,
heh heh tu bukan pok dogol... tu adalah wak yoh dan Samad... sekadar gmbar hiasan jah... tetapi cerita yg dimainkan oleh wakyoh, samad dan said byk pengajaran kpd masykt...

DaliaLiyana said...

politik tu baik...tp org2 dalam politik tu yang menyebabkan politik tu nampak cam hampehhhhh jerr...

Cikgu Adham said...

thanks daliaLiyana,
betul jugak kan.... jika kepala msyrk menunjukkan akhlak yang tidak baik... hancur la...

Abiey69 said...

Assalamualaikum..
Penonton? Pengadil? Pemain?....
mana satu yeeee???????????
Yang pasti kalau nak ubah ketidakadilan pengadil... kita yang tahu kena jadi pengadil...
ko guano...

Cikgu Adham said...

wslm...
betul tu ustaz... heh heh... so kena la usaha... masalahnya ramai yg mengakui tahu jd pengadil... tetapi gak, sebenarnya jahil pon mengenai ilmu pengadilan tu.. ke guana Abiey69?

Abiey69 said...

Setuju2... ramai yang kecek pandai tapi buat tak pandai...
nak kecek agam tapi jahil tukee.. rasa diri pandai tapi supa kabo nyo
ko guano

kirana said...

Kalo pengadil bola boley le kita baling2 guna botol. Tapi pegawai pilihanraya dan calon wakil rakyat tu takkan kita nk baling diorang guna botol jgak. Naye nanti...

Tapi tingin jgak rasa nk baling2 botol kt diorang tuh. Kalo boley baling2 kerusi dan batu... baru umpphhh skit!

Cikgu Adham said...

abiey69,
heh heh heh.... pndai la abiey main angin keh keh... tp gak ni penyokong tgk saja je la buat masa ni... nk buat bnda pelik2... runsing gk heh heh... nnt payah dh nak tgk bola pasnih hehehehehe

Kirana,
ya betul... sebab tu kalo semua pengadil bola buat kerja betul2, pasti penyokong boleh terima apa2 keputusan pengadil tu buat hehehhehe...

sememangnya pengadil mempunyai hak untuk bebas membuat keputusan tanpa tekanan penyokong...

maiyah said...

salam.. pengadil harus adil ler

Cikgu Adham said...

wslm Maiyah,
sesungguhnya pengadil seharusnya adil... mmg tepat sekali...

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan