Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Thursday, August 20, 2009

Kapit ramai Orang Kuat


Assalamualaikum dan salam sejahtera... selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada penganut agama Islam.. dan selamat menjalani ibadat dalam bulan Ramadhan... Kali ni kawe nak kongsi cerita dan keadaan di Kapit, Sarawak mengenai "orang Kuat". Di kapit situasi begini adalah biasa apabila motosikal dibawa masuk dari sibu ke kapit melalui jalan sungai. Motosikal ini biasanya akan diletak di belakang boat ekpress dan diikat pada tiang boat.

Sesampai je di Kapit, "orang Kuat" sudah pun menunggu dan bersedia untuk diupah mengangkat apa sahaja barangan dari boat ekpress untuk dibawa naik ke atas tebing... Biasanya upah yang dikenakan bergantung pada saiz barangngan yang diangkat. semakin berat, semakin tinggi harganya heh heh.. macam motosikal ni, pernah la di bayar sebanyak RM50..

jika diperhatikan peta di atas, Kapit berada jauh dari bandar utama Sarawak. Al maklumlah tiada lebuh raya yang menghubungkan kapit dengan bandar luar, maka terpaksalah semua barang dibawa masuk ke dalam Kapit melalui jalan sungai... Itu lah keadaan hidup masyarakat di Kapit. Tidak hairanlah mengapa semua barangan yang sampai di kapit malambung tinggi kosnya.. semua barang akan jadi mahal kerana bukan setakat terpaksa bayar kos pengangkutan Bot, tetapi juga terpaksa bayar upah angkat barang heh heh

10 comments:

Anak Tumpat said...

fulamak..ambo suko gambar hok no 2 tu.. make gapo namo dio tu gagoh gitu mo..haha kalu nk upoh ambo 100 rial pun wasa x sanggup nk bt gitu..50 rial tu kiro ok la tu deh?

Cikgu Adham said...

ooo sheikh... goni dia angkat sorh2 jah belaka... bila smpai di atas, br member2 pakat pegang wat turun moto ni heh hhe

imanshah said...

Depa makan apa ek jadi kuat macam ni??

Cikgu Adham said...

Setkat ni kawe tgk dia makan serupo dgn kita juga heh heh.. mkn nasi juga... tp tu la budaya cni... semenjak dr sekolah rendah lg.. puak2 ni start amek upah angkat barang d Wharf...

Kamil L said...

hahahaha....tajuk entri nie memang menarik..hehe... patut buat pertandingan angkat berat kat kapit kan... mesti ramai yg akan jd wakil negara angkat berat..hehe....

Rasanya, kapit adalah satu satunya bahagian di sarawak yang masih tidak mempunyai jalan raya... bg saya, kalo org kapit sokong pembangkang, memang tidak mengejutkan.. tp bagus, bg pembangkang menang..patue percayalah kata saya, lepas nie confirm kapit akan ada jalan raya ber tar...

keadaan ini berlaku kat salah satu kampung di daerah saya dulu.. dah berpuluh tahun merdeka, jalan raya masih tak ber tar.. org kampung marah, terus sokong pembangkang..pembangkang menang kat kampung tersebut... lepas tue, sebelum next election, terus ada jalan bertar 50km kerajaan buat utk menarik balik sokongan rakyat.. hehe.. itulah politik.. (sorry, sya tak suka politik, tapi inilah budaya politik di malaysia, sudah terkena, baru kelam kabut nak bertindak)

Cikgu Adham said...

thanks Kamil...
mmg betul tu.. tu la peranan pembangkang, bukannya nak membangkang secara membuta tuli, sebaliknya utk mendapat perubahan ke arah kebaikan... mmg betul.. selagi pembangkang tidak menang di Kapit, mmg sampai bila pon jalan raya tidak dibina di kapit ni..

pelik juga, jalan yang menghubungi kapit dengan kampung2 hulu tu boleh plak dibina, tetapi jalan utk hubungi kapit dgn sibu sampai sekarang tidak terbina..

syahbandar87 said...

dlm ilmu seni mempertahankn diri teknik mengatasi kekuatan..jd bg kawe lakan ado teknik nok akat gano mutur tu..klu supo kito ni nok akat bodo2 meme teruk la..silap2 saloh pingge jgk ni.namogak mutur pah dale sungai.hehe..kno blaja dlu la..eh mahanyo nok akat mutur atah tebing.rm50..klu sari ado 4-5buoh nk kno akat buleh kayo doh..hehe

Cikgu Adham said...

yup heh heh.. kawe pon x tau tu.. demo ajar la tekniknya guana? kawe nk angkat beras 50kg pon x rok cetong heh heh hhe... tp bnda gni payah juga nk tgk.. dlm sebulan ada la 1-3 buah moto je

ije said...

errr.. rm50 sekali angkat? waaa.. naik tangga tu je ke? kalo gitu, ije pun nak keja angkat moto. erk

Cikgu Adham said...

yup ije,
act kawe pon x larat tu.. tp tangga wharf tu tinggi wo... bukan mcm naik bangunan setingkat wo... mcm naik bangunan 2-3 tingkat la bergantung pada paras sungai...

kalo musim hujan paras air akan naik, so tangga yg dinaiki x la tinggi mana heh heh

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan