Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Monday, August 31, 2009

From Kapit-Sibu

Assalamualaikum. Beberapa hari lepas sebelum buka sekolah, kawe meluangkan masa sehari ke sibu. Dari Kapit, hanya ada satu pengankutan ke Sibu iaitu menaiki Bot Ekpress. Kawe menaiki Bot Ekpreee paling awal iaitu jam 5.30am agar dapat sampai ke Sibu secepat mungkin..

Perjalanan mengambil masa 3-4 jam juga la bergantung pada arus air.. biasanya dari Kapit ke Sibu lebih cepat kerana kami mudik dari hulu ke hilir. Namun perjalanan dari Sibu ke Kapit mengambil masa yang lebih panjang kerana menyusuri Sungai Rejang dari hilir ke Hulu..

Perjalanan yang panjang tidak memenatkan sangat kerana dalam Bot Ekpree disediakan tempat duduk yang boleh dikatakan selesa. Siap ada TV lagi untuk menghilangkan kebosanan penumpang. Tapi kalau naik awal pagi, memang sejuk sangat la sebab dipasang air-cond hehheh heh..
Begini lah keadaan Bot Ekpress semasa di Wharf Kapit.

16 comments:

imanshah said...

huhu banyak ye pengalaman mengajar di pedalaman..naik bot la, naik sampan la..

terima kasih atas ucapan takziah...

Cikgu Adham said...

slm imanshah,
wooo nnt kalo balik semenanjung, byk modal cerita la nnt heh heh..

sama2..

Kamil L said...

Pernah naik skali bot nie, dari sarikei ke sibu tahun 96..hehe...lama tol dah... :) Pengalaman yg menarik bagi org yang belum pernah mencuba kan :)

Cikgu Adham said...

slm Kamil,
waw heh heh tahniah la... mmg dh lama tu... dgr kata org ramai, perkhidmatan ekpree dkrg makin lama dh makin di upgrade heh heh.. maknanya makin lama dh makin selesa...

kiranya kalo org dulu2.. msti lagi mencabar, kan heh heh

syahbandar87 said...

sero spo nk g jah skali sano.hehe..rayo ni cikgu kelik dop?brapo hari kelik
:)

Cikgu Adham said...

slm shahbandar...
dialu2 kan kalo nk mari kapit heh heh... ramai dh member2 dan sahabat yg mari melawat kapit.. pelancong pon ramai yg hadir semata2 nak tgk muzium jugah, nk g tempat Plagus resort dll..

ambo mungkin xbalik kg beraya... setakat ni plan beraya di kapit la heh heh..

Monalea said...

kalau balik kampung mesti ambil masa satu hari kan?penat....

Cikgu Adham said...

Monalea,
yap mmg memenatkan perjalanan sekurang2 satu hari br sampai.. biasanya kalau nk balik ke kapit dari semenanjung akan amek masa 2 hari kerana terpaksa bermalam di sibu sehari disebabkan terlepas bot terakhir pada jam 1230 tghari heh heh..

sebab tu la kalau cuti x panjang, cikgu dr kapit tak balik ke semenanjung

Monalea said...

yelah kalau balik masa utk perjalanan dah berapa lama hari dah kan. dulu pernah kawan ngan org kapit..tapi takde jodoh.ngan org peraklah pulak. huhuhu. raya ni lama ke cuti balik kampung?

Cikgu Adham said...

SLM MONALEA,
AMBO BERAYA D KAPIT TAHUN NI.. sebabnya ni tahun pertama ambo beraya d kapit heh heh

Anak Tumpat said...

beh ar demo adham.. seronok napok. guana raya ni..? kiro jadi sengoti ko nk raya kapit? kawe 2 tahun dah beraya di sarikei..tahun ni insyallah kalu umur panje blh la raya kg..haha

Cikgu Adham said...

anak tumpat,
wslm heh heh.. insyaAllah.. dok berat raya di kapit dh tu heh heh.. takkan demo 2 kali... kawe pon kena la sekurang2 sekali raya di tmpat org.. kena cr pengalaman lagu tu juga heh heh.. mantap la demo

DaHLia said...

hebat gak ek pedalaman sbb ade bot ekspres cenggitu.. cantik... igtkan kena naik perahu atau bot laju jer..(based on citer sblm posting dulu)...

Cikgu Adham said...

ya skrg dh makin mantap dan maju ckit la... cuma perjalanan ke dlam sungai2 kecik tu masih guna bot kayu yg berenjen sangkut

hj rashid ismail said...

salam

Muallim Adham said...

Walk tuan haji....

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan