Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Tuesday, July 21, 2009

Open Burning di Kapit

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Gmbar ni kawe ambil semasa kawe "on the way" main tennis d Sri Balleh, kapit. Kawe berhentikan motosikal kawe dan capture ckit gmbar di tepi jalan Selirik, dekat dgn Taman Ixora.

Kawe sekadar melaporkan adat resam dan budaya yang berlaku di Kapit, bukan niat untuk memburuk-burukan sesiapa. Kalo dari aspek "nature" mmg ianya tidak baik. Tetapi ini lah adat dan budaya masyarakat di sini sebelum bercucuk tanam... memang tidak boleh nak dipersalahkan kerana di Kapit, semuanya mahal. Nak membeli racun rumpai dan racun rumput pon mahal, tidak hairanlah kalau masyarakat di sini malakukan pembakaran untuk membersihkan kawasan pertanian mereka. Secara tidak langsung, karbon dari pembakaran, dijadikan baja kut heh heh heh..

Kawe ada bertanya member kawe semasa bermain tenis. Beliau cakap memang tak boleh nak kata apa bab ini. Dah menjadi kebiasaan dan semua org anggap tak ada apa pon yang berlaku

6 comments:

kelambuharimau said...

BEST SUASANA DI SANA

CZ's thinking. said...

susah la kalu hanya pentingkan diri sendiri ja..tak hiraukan pasal orang lain...hmmm

Cikgu Adham said...

apa bleh buat huhuhuhu.. tu la yg berlaku... tp kalo ditanya penduduk tempatan, mereka just kata tu budaya dan adat mereka... susah nak ubah...

Cikgu Adham said...

kalambu harimau, heh heh mcm ni la suasana tmpat kawe bertugas... kawe sukakan ketenangannya... kalo demo ada peluang, mari la tgk d pedalaman srwk ni... masih lagi tidak membangun sepenuhnya dari aspek kemudahan asas heh heh.. sekurang-kurang kawe dapat merasa nikmat hidup seperti mereka

Anak Tumpat said...

kat kawe sarikei ni hari ni.. nk ngajar pun x slesa. nyo bakar hute.. jerebu parok jgk lanyo..

Cikgu Adham said...

ai sungguh la sheikh.. parok sungguh bakar hutan dsni.. kalo korek hidung, buleh nmpak abu bakahutan ni pasal asap masuk hidung heh heh heh.. tp tok tau la kut2 tahi hidung mmh hitam keh keh keh

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan