Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Friday, July 24, 2009

Burung sesat

Assalamualaikum dan salam sejahtera... pagi ni kawe dikejutkan apabila students kawe menangkap anak burung hantu yang sesat ke kawasan sekolah kawe.. sangat comel burung ni.. Orang Iban memanggilnya burung hantu helang, orang kelantan plak pangginya burung Ketuk.. tapi yang kawe tahu memang ianya dari spesis burung hantu.. matanya kuning menyala...

Kawe percaya burung itu kehilangan habitat kerana kebakaran hutan yang berlaku di sekitar Kapit kerana pada bulu burung tersebut ada abu dari kebakaran daun2 kayu... burung ni tak dapat terbang kerana sayapnya cedera mungkin dilastik atau kena tempak. Ada luka kecik di atas sayapnya.. mujur la Pek In sudah membubuh ubat pada burung ni heh heh heh...


Burung ni kecil, comel dan jinak... kukunya sgt tajam mencekap tgn kawe heh heh heh.. begitu la keadaan di tempat kawe.. burung ni sekarang berada di rumah kawe di kapit. Td cuba bg makan ikan tenggiri, tp x mau makan beb.. apa nk buat?

27 comments:

imanshah said...

Soalan teka teki..dalam bnayak2burung, burung apa paling setia??haha tak pernah terbang meninggalkan tuannya..

shah said...

hahaha..burung hantu mane makan ikan la..hahaha..mencekap 2 ape?hahahaha....lawak2

shah said...

kihkihkih..burung antu

nik awin said...

dia tak mahu ikan tenggiri...taste burung ni memang rendah.
ikan mahal pun ditolaknya??

p/s: cikgu jgn makan burung tu ya..comei sgt

Cikgu Adham said...

slm imanshah, uh uh uh pyh jugak teka teki demo tu heh heh... kawe x jumpa lg jwpn dia rasanya burung lovebird kut heh heh

shah, mencekap tu perkataan baru yg kawe cipta =mencengkam. kawe rekemen dh ke DBP utk guna perkataan tu, tp smpai skrg x lulus heh heh

Nik awin, burung tu dh pon mula mkn ikan tenggiri yg cikgu poting kecil2... comel plak.. harap luka dia sembuh cepat dan dapat terbang.. nnt cikgu letak video burung tu mkn heh heh heh

lintasan hati said...

hikhik..
demo kate burung tu comei
tp nape sy tgk rse takuttt je
lg2 lh tang mata kuning tu :D

felicia richz said...

aik...mne dpt burung tu,cikgu??
comel...hehe..
lain kali cikgu bawa la burung tu g sklh sekali...kitaorg pun nk tgk gak..haha..^^

Cikgu Adham said...

Lintasan hati, heh heh burung hantu.. sebab mata nya menggerunkan heh heh. tp sebenarnya sgt comel dan cute... very friendly..

Felicia,
burung ni sesat kt sekolah, ada students yg tangkap dan bg ke cikgu abang, tp cikgu yg bawa balik bela.. sayapnya luka mcm kena tembak atau lastik.. so x bleh terbang... sekarang ianya stabil dan sihat.. harap ia sembuh cepat2

nurul izzah said...

camna leh sesat kat sekolah plak. nak bela burung hantu ni x payah lesen kew?

Cikgu Adham said...

hehheh heh .. pasal kebakaran hutan kut.. burung xdak tmpat nk lari.. sebab injured dia x dpt terbang jauh dan masuk kw sek..

lintasan hati said...

ooh..
sy kena berani belai kucing dlu sblm st berani pegang burung yg d ats..hehe

Cikgu Adham said...

hah hah hah kucing xpa grenti manja... burung ni ganas.. asyik nk gigit ja

pendi said...

burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?
burung ape?

Cikgu Adham said...

pendi,
ssumbat!
Ssumbat!
ssumbat!
Ssumbat!
ssumbat!
Ssumbat!
ssumbat!
Ssumbat!

hazeleyed said...

naturally...burung hantu makan tikus atau katak...try lah ek
kesian dan sayang kalau dia mati...

Cikgu Adham said...

ooo ya ka.. kena tangkap katak la nnt heh heh... tp setakat ni kawe bg mkn ikan.. dan alhamdulillah, ia mkn dgn berselera heh heh

CZ's thinking. said...

cute jg burung hantu nie yer..nsb la habitat dh kena bkar tapi nasib la ada umah cikgu adham kan2..huhu

Cikgu Adham said...

i say man, CZ.. apa bleh buat.. kita sbg manusia pon kena berlaku ihsan kpd haiwan....

kiki said...

Teringin pulak kawe nak tengok hidup2... ha ha ha.. Kot2 burung plastik ke.. ha ha, joking...

Cikgu Adham said...

keh keh keh, kiki..
tp mmg betol bila dlm gmbr, nmpak mcm anak patung... cute betol

PEKIN said...

sayap burung tu patah..sie laaa..

Cikgu Adham said...

ooo berat la demo PEKIN... mujur la demo bubuh ubat... sia dh ckit sayap dia

kushaari said...

main BURUNG haha..

Anak Tumpat said...

lamo doh x pege burung goni.. x kekoh ore ko goni?

Cikgu Adham said...

Kusaa', biasala puah2..... main burung la loni hahhahahha

Anok TTupat, nk try bleh la.... kekoh juga weh... kuku dia tajam pelik nah

lalink7 said...

baiknye..burung hantu tue.....isk2..jinak betul ek..

Cikgu Adham said...

sebab masih lagi kanak2 ni.. msti baik je.. bila dh besar... agresif gk ni

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan