Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Friday, February 27, 2009

Hostel oh hostel

Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat kawe semua. Kali ini kawe berpeluang melawat asrama di sebuah sekolah luar bandar di Kapit. Begini la keadaan asrama pada hujung minggu. Ada pelajar yang pulai ke kampung, maka lengai la sedikit dan kelihatan sunyi. Hanya ada beberapa pelajar yang lepak-lepak di dalam asrama..
Keadaan di Asrama tidak lah mewah seperti sekolah di bandar, tapi cukup selesa bagi pelajar di sini. Kawe sempat meluangkan masa untuk melihat kehidupan pelajar luar bandar di sini pada hujung minggu. Cukup seronok bila dapat bercampur dengan mereka.. setiap petang pelajar akan beriadah ti tempat yang terhad dalam kawasan sekolah. kadang-kadang cikgu-cikgu akan menyertai pelajar dalam sukan setiap petang..



2 comments:

Kamil L said...

Dulu saya pernah melawat 2 buat sekolah luar bandar, memang macam nielah asrama diaorg.. hanya berlapikkan tikar dan tilam usang yang dah bewarna hitam. kekadang memang terasa kesian, kesian kenapa mereka tidak dibantu dengan bantuan yg sepatutnya.. sb apa saya kata begitu, skrg tahun 2009, bukanya 30-40 tahun yg lepas.. negara dah maju.. kalo kerajaan kata takde duit/tak cukup duit/sekolah terlalu banyak/sekolah terlalu jauh dari bandar, ini bukanlah alasan yg kukuh bagi menindakkan hak pelajar terbabit untuk mendapatkan bahagian dalam kekayaan negara...memang sedih... mereka (pelajar) nie tak tau hak mereka, malah ibubapa mereka pun tak tau.. kalolah skolah bandar macam nie, cikgu pun tahu apa yang akan berlaku kan.. mesti akan masuk TV atau suratkbr...

Cikgu Adham said...

to kamil.... actually saya pon tak faham... nak cakap lebih pon takut kena saman ke... kena hentam oleh orang atasan ke heh heh heh.. saya cuma membuat liputan untuk kita sama-sama fikir.. muhasabah diri kita untuk bersyukur selalu dgn apa yg kita... jika ada sesiapa yang mampu, sila lah ambil tindakan yang sewajarnya...

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan