About Me

header ads

GULP!! SEDAPNYA….

GULP GELINYA... Itulah ungkapan sahabat kawe bila memasuki pasar di Kapit. Namun suasana ini adalah biasa di Kapit. Suasana pasar di Sarawak amat berbeza dengan di Semenanjung Malaysia. Kawe cuba meninjau sekeliling pasar dan amat teruja kerana terdapat banyak benda pelik yang dijual. Namun ini hanyalah menceritakan pengalaman kawe semasa di Kapit. Sebagai umat Islam, kita mesti menjaga pemakanan kita dan mesti memastikan makanan kita adalah halal.
Pada kali ini kawe mengambil gambar beberapa benda pelik yang dijual heh heh heh seperti ulat sagu, katak dan ular sawa. Biasanya binatang exotik ini menjadi rebutan untuk dimsak oleh warga tempatan.

Kawe bertanyakan bebrapa sahabat tempatan di Kapit. Mereka mendakwa ular sawa memang enak dimakan untuk kesihatan kerana dagingnya yang bewarna putih mempunyai kurang kolestral. Mereka menambah lagi bahawa ular sawa paling best bila dimasak kicap dengan memasukkan lebih bawang putih.

Begitu juga dengan katak dan ulat heh heh heh.. sekali tengok memang rasa geli. Tetapi bila dah selalu ke pasar, semua keadaan ini dah jadi kebiasaan. kawe begitu seronok la bila dapat melihat kebudayaan masyarakat di sini yang begitu berbeza dengan tempat kawe.

Post a Comment

17 Comments

Khairul Onggon said…
cikgu... goreng pun sodap... kekekekeke.. sy pun tak penah makan ulat mulong tu cikgu..
Unknown said…
Cikgu, majlis fatwa beberapa tahun lalu menyatakan ulat sagu halal dimakan oleh orang Islam. Tp, oleh kerana namanya ulat maka tekak saya rasanya tak berapa nak terima. Cuba-cubala cikgu rasa...yang hidup dan yang dah masak ada beza tak?
Muallim Adham said…
ya ya heh heh heh.. ulat mulong mmg halal dimakan. tapi buat masa ni, saya masih lagi tak sanggup nak makan heh heh heh.. banyak lg makanan halal lain kan keh keh keh..
Kamil L said…
huhuhu....nak pegang pun geli..huhu.... saya tak pernah lagi jumpa org jual ular sawa n katak, kalo ulat mulong, slalu lah tgk..huhu... nie yg menyebabkan saya teringin nak ge ke kapit nie :) Rupanya banyak lg benda yg saya tak tengok d Sarawak....huhu....
Cikgu dah berapa lama kat kapit?
Muallim Adham said…
slm.. kamil, saya mula brkhidmat di kapit tahun 2008. so kira tak sampai setahun lg hehhehheh... saya pon masih tak explore habis lagi bahagian kapit nih.. jemput la datang cni especially masa event kapit-balleh safari..
Anonymous said…
kapit cantik kat kawasan ulu sikit....sy org song...haha
Muallim Adham said…
oo ya ka hehehhe.. saya x sampai lg song.. InsyaAllah kalo ada ruang nk jugak jln2 d song
oh my god.. why are u taking those pics... awwww...
Muallim Adham said…
that is very nice and unique photo.. i like it heh heh heh.. at least i can promote kapit's culture to all people
oh okay.. but they eeewwww... haha.. never taste them.. wonder how?
Muallim Adham said…
mee too... i never taste it. my aim is not to promote people taste the exotic animal.. but just to show the interesting elements in Kapit heh heh heh.. so we can change opinion and open our mind to learn something from people..
maria said…
yeah i agree with you.. u know what i have the latest video about anaconda at kapit...huhuuuh...
Muallim Adham said…
actually it is not the valid anaconda.. i believe someone had editted the photo. however may be there is exist the anaconda in the Rejang River since a few people claim had seen it.. but the photo is not the one
mia pumpkin said…
not the fake one. my friend captured it. it sized twice my leg.. it's big.
Muallim Adham said…
o ya ka maria... oic.. mmg i was told by James Ling (Reporter of Kapit) that there are a lot of python behind Taman ixora especially during raining season
mia pumpkin said…
r u sure? i dun think so. never see them at my place..i mean taman ixora. huahua.. maybe reporter tu bohong kot.
Muallim Adham said…
mmg la xde kt taman ixora.... tp depan jalan tu heh heh heh.. ada tau.. jaga2 la hah hah hah