About Me

header ads

SMK Selirik


Minggu pertama dah pun mula mengajar subjek yang paling disukai masa zaman kanak dulu la... apa tu.. Pendiidkan Jasmani. tapi senario sekarang cukup berbeza dimana pelajar sekolah menengah sekarang sudah tidak menyukai aktiviti fizikal ini di sekolah dengan pelbagai alasan yang diberi la.. erm pada pendapat kawe... pihak sekolah harus mencari pendekatan untuk memudahkan pelajar agar tidak rasa kelas PJ membebankan.

Ini kerana melalui pengalaman saya, pelajar mendakwa selepas aktiviti PJ mereka kurang selesa untuk belajar kerana rimas dengan keadaan pakaian. Maka seharusnya pelajar diberi ruang untuk terus memakai pakaian PJ sehingga la habis sesi persekolahan kerana dengan berpakaian sedemikian, pelajar rasa lebih selesa untuk belajar walaupon selepas menjalani aktiviti kelas PJ.

Tidak dinafikan PJ amat penting kepada pelajar. Apabila melakukan aktiviti PJ, hormon adrenalina akan dirembeskan menyebabkan satu perasaan riang dan ceria dicetus oleh pelajar semasa bermain.. perasaan ini sangat penting bagi mengelakkan pelajar rasa stress untuk belajar, seterusnya merangsang lagi mereka untuk terus belajar dalam sesi P&P berikutnya.

Maka seharusnya semua pihak jangan lah memandang rendah kepada subjek PJ. Seharusnya semua pihak menyokongnya dan sentiasa mengambil berat tentang perlaksanaan kelas PJ di semua peringkat di sekolah.

Post a Comment

0 Comments