Assalamualaikum..

Ya Allah, Kau percomelkanlah keselamatan dan kesihatanku, Kau teguhkan ketaqwaanku dan istiqamahku, jauhkanlah diriku dari diperkenakan kesedihan dan kekecewaan pada masa sekarang dan akan datang, Sesungguhnya Engkaulah Maha Pendengar.

Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa (al-Furqan:74)

Tuesday, December 15, 2009

My x-teaher and her husband from UK


Asalamualaikum dan salam sejahtera.. Kali ni kawe nak cerita mengenai bekas guru kawe masa kawe kecik2 dulu.. iaiti Cikgu Keloe Eh Tong atau kawe lebih suka pangginya Kak Tie.. Keluarga Kak Ti memang dh lama kenal dan baik sangat dengan keluarga kawe semenjak zaman Mendiang ayah Kak Ti lagi.. Kak Ti ni keturunan Siam kelantan dan mengajar subjek English di SMK Teknik Kuala Krai.. sejak kawe kecik lagi, abah kawe antar kawe belajar bahasa inggeris di rumah Kak Ti.



Kak Ti berkahwin dengan Steave dari UK. Mereka mula saling mengenali semenjak Kak Ti mula belajar di peringkat ijazah pertama di UK dalam bidang B.Ed TESL. Semenjak kahwin, Steave tidak pernah menjejakkkan kaki di Malaysia memandangkan orang tuanya uzur di UK. Setelah Kematian Ibunya di UK, Steave buat pertama kali mengikut Kak Ti pulang melawat Malaysia dan kawe berkesempatan berkenalan dengan Steave.. Steave sangat peramah.. best juga la kawe sembang2 dengan dia heh heh heh..



Pada petang tadi family kawe bersama Kak Ti dan STeave gi makan roti canai di Kedai Sulaiman jalan batu balai kuala krai kelantan heh heh.. masa mula2 kawe masuk kedai, semua orang pandang2.. Ni permintaan Steave utk merasa buat pertama kali roti canai.. dia kata "nice" heh heh.. Steave juga amek kesempatan la tengok lagu mana nak tebar roti canai dan bergambar kenangan.. Kak Ti dan Steave akan pulang ke UK pada jumaat ni.. Kak Ti pula akan kembali ke Malaysia pada 1 jan utk memulakan tugasnya sebagai guru inggeris di SMK Teknik Kuala Krai..


Pada setiap cuti sekolah, Kak Ti akan ke UK untuk bertemu dengan Steave.. sebab tu kawe jarang berjumpa dengan Kak Ti untuk berkongsi cerita.. maka peluang yg ada sekarang tidak dilepaskan untuk berkongsi pengalaman dengan bekas guru kawe untuk sama2 kita perbaiki diri kita..

Friday, December 11, 2009

Memperkasakan Maahad Tahfis Sains


Assalamualikum dan salam sejahtera... 

kawe sangat tertarik dengan satu pemikiran yang ditulis dalam sebuah akhbar.. sama2 kita renungkan...

Oleh: Zolkharnain Abidin .

Secara peribadi, saya sangat menghargai usaha mana-mana pihak memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada penghafaz al-Quran. Samada usaha itu dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang atau oleh kerajaan BN seperti Terengganu misalnya, semuanya adalah baik dan bagus.

Saya berkesempatan pada awal bulan yang lalu mengunjungi Maahad Tahfiz al-Quran Pulai Chondong Kelantan kerana beberapa urusan rasmi. Memang mengagumkan.

Usaha yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan ini memberi keuntungan besar kepada rakyat negeri itu secara khusus. Kelantan juga ada Maahad Tahfiz al-Quran Sains. Mereka bakal melahirkan sekian banyak profesional hafiz untuk menempati pelbagai institusi profesional.

Berbeza dengan kebanyakan maahad tahfiz yang ditubuhkan oleh pelbagai pihak, individu atau badan tertentu, dalam keadaan maahad tahfiz tersebut menerima sesiapa sahaja untuk menghafaz al-Quran, termasuk yang tidak tahu membaca al-Quran, Maahad Tahfiz Pulai Chondong hanya menerima pelajar yang mendapat 5A dalam UPSR dan lulus temuduga yang dianjurkan oleh maahad itu.

Maksudnya, maahad itu hanya menerima yang terbaik sahaja.

Tentunya, ini mengikis tanggapan negatif sebahagian orang, pengajian hafaz al-Quran dan pengajian Islam hanya untuk mereka yang lulus corot dalam peperiksaan awam sahaja. Sedangkan hakikatnya, menghafaz al-Quran memerlukan keupayaan otak yang tinggi.

Negara kita memiliki banyak sekolah yang menempatkan pelajar cerdik. MRSM, sekolah-sekolah menengah sains dan sekolah cluster misalnya. Di Perlis, ada MRSM Beseri, Sekolah Menengah Tuanku Syed Putra, Sekolah Menengah Derma, Sekolah Menengah Dato’ Syeikh Ahmad, semua sekolah ini hanya menerima pelajar terbaik UPSR sahaja.

Termasuk juga dua SMKA iaitu Sekolak Menengah Kebangsaan Agama Arau dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Perempuan Kangar. Tidak terkecuali Madrasah Alwiyah, sebuah sekolah menengah agama milik kerajaan negeri.

Persoalannya ialah, mengapa sekolah-sekolah menengah yang berpelajar cerdik ini tidak menerapkan subjek hafalan al-Quran?

Tidak perlu hafaz al-Quran semuanya kerana memang difahami bahawa pelajar-pelajar tersebut terbeban dengan banyak subjek peperiksaan awam. Cukup sekadar setahun 3 atau 5 juzuk misalnya, dan kalau itu masih berat juga, 1 atau 2 juzuk juga sudah memadai. Apabila mereka tamat PMR, sekurang-kurangnya mereka menghafaz antara 9 hingga 15 juzuk al-Quran atau sekurang-kurangnya 3 juzuk al-Quran.

Kementerian Pelajaran tidak perlu berpening-pening kepala berfikir untuk menerapkan pelbagai subjek siviklah, kenegaraanlah, kesedaran bahaya dadahlah yang belum tentu hasil dan kesannya itu, kerana diyakini pelajar yang hafaz al-Quran tentu akan terhindar daripada gejala negatif itu.

Pelajar Maahad Tahfiz Pulai Chonding Kelantan belajar 9 sembilan subjek untuk peperiksaan PMR, belasan subjek lain dalam bahasa Arab, dalam masa yang sama mereka hafaz al-Quran. Hasilnya, mereka cemerlang PMR, hafaz al-Quran dan menguasai cabang ilmu Islam yang lain termasuk bahasa Arab dengan baik.

Mengapa MRSM dan sekian banyak sekolah menengah sains di negara kita tidak melakukan ini semua? Mengapa masa hidup mereka sebagai pelajar muslim ‘dibazirkan’ dengan aktiviti yang entah apa-apa? Kalau mereka diperuntukkan masa untuk pendidikan seni, Tae Kwon Do, kumpulan koir, band dan banyak lagi, mengapa tiada difikirkan secara serius peruntukan masa untuk menghafaz al-Quran?

Saya seronok dengan kelahiran begitu banyak pusat menghafaz al-Quran, tetapi sayang, pusat-pusat ini kebanyakannya dipenuhi oleh mereka yang tiada tempat di sekolah-sekolah ternama tadi. Akhirnya, terkial-kiallah pelajar ini menghafaz al-Quran dengan serba kepayahan dan kesusahan.

Memang ramai yang berhasil menghafaz al-Quran juga sudahnya dan itu memang sangat bagus daripada dibiarkan mereka ‘menghafaz’ entah apa-apa, tetapi isunya ialah mereka hanya sekadar mampu membaca al-Quran sebagai imam dalam solat sahaja.

Sedangkan al-Quran bukan untuk dibaca dalam solat sahaja. Al-Quran perlu berada di dalam makmal sains, di mahkamah, di perut bumi, di dasar laut, di dalam kapal angkasa, di bank, di pejabat-pejabat korporat, dan di mana-mana lagi.

Tentulah mereka yang mampu membawa al-Quran ke lokasi itu semua adalah mereka yang sekarang sedang belajar di sekolah-sekolah bagus tadi. Tapi, kalau mereka tidak menghafaz al-Quran, bagaimana mereka mampu membawanya ke sana?

Thursday, December 10, 2009

Aktiviti Cuti: Main tenis di Kuala Krai

Assalamualaikum dan salam sejahtera... alhamdulillah di kelantan hujan dah mula reda dan panas menyusul.. so kawe amek peluang main tennis dengan member2 guru MRSM krai dan rakan2 lain.

Wednesday, December 9, 2009

Servey: Perkhidmatan teksi lebih teruk dari perkhidmatan tandas awam

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. kawe dapat artikel ni dari Berita Harian mengenai mutu perkhidmatan teksi awam dan tandas awam di Malaysia berdasarkan dari pelancong asing di Malaysia..

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan teksi di negara ini masih tidak berubah berikutan sikap pemandu yang tidak berdisiplin dan gagal memenuhi keperluan penumpang walaupun kerajaan meluluskan kenaikan tambang tahun lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, perkhidmatan itu berada pada tahap rendah hasil kajian ke atas pelancong asing yang mengakui perkara pertama mereka tidak senang ialah perkhidmatan teksi dan kedua, tandas kurang bersih.

“Saya nak bagi tahu kajian ke atas pelancong yang berkunjung ke negara ini dalam aduannya yang pertama mereka tak suka ialah (perkhidmatan dan sikap pemandu) teksi dan kedua tandas (tidak bersih).



“Jadi, sikap pemandu teksi ini lebih teruk daripada tandas. Kelakuan sikap negatif pemandu teksi, termasuk mengenakan harga tertentu atau enggan hantar penumpang di tempat jauh amat tidak disenangi pelancong.

“Saya harap orang ramai melaporkan segera kepada Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) jika ada pemandu teksi tak berdisiplin untuk diambil tindakan sewajarnya,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian kerjasama di antara DRB-Hicom Berhad bersama tiga persatuan teksi di bawah Pakej Enam Dalam Satu, di Kelab Taman Perdana Diraja, Taman Tasik Perdana di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi LPKP, Datuk Halimah Mohamed Sadique dan Pengarah Kumpulan Bahagian Automotif DRB-Hicom, Datuk Nik Hamdan Nik Hassan.

Nik Hamdan mewakili DRB-Hicom manakala Persatuan Pengusaha Teksi Bumiputera Malaysia (Perbumi) diwakili Presidennya, Datuk Mohd Alias Abdul; Persatuan Pengusaha Teksi, Kereta Sewa Wilayah Persekutuan dan Selangor (Perpekli) diwakili Pengerusinya, Datuk Aslah Abdullah dan Persatuan Pengusaha Teksi Lembah Klang Kuala Lumpur (PPTLK) diwakili Pengerusinya, Abd Jalil Maarof.

Pakej itu yang julung kali diperkenalkan di negara ini untuk kemudahan pemilikan teksi yang menggabungkan enam pihak di bawah satu bumbung diuruskan DRB-Hicom.

Wednesday, November 25, 2009

Aktiviti Di Kampung: Main Futsal dengan member

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Musim cuti ni hujan-hujan kawe pun tak tau nak wat menda.. Mujur ada member2 di kampung, buleh la kawe lepak2.. Dalam hujan gini tidak menghalang set2 kawe untuk bermain futsal..


Di kuala Krai ada 2 court futsal iaitu Pahi dan Sungai Durian.. Tapi yang menjadi pilihan kami adalah di Pahi dengan harga RM60 sejam. Biasanya kami bermain antara jam 9pm hingga 10 pm je.. tu penat sampai "tok rok cetong" heh heh.. sumbat juga la... Biasanya geng2 yang bermain dengan kawe ialah member2 sekolah rendah dulu dan member2 lepak kedai kopi di kampung heh heh.. demo ni mantap belaka ni.. jenis tak hirau kot ore.. uh uh uh kalo kawe gak... uhuh balik awal la...

Memang penat sebab kawe tak biasa main futsal ni.. main sekali sekala jah di Kapit dengan rakan2 guru yang lain.. Ia bagus untuk improve stamina kawe dalam game tennis

Monday, November 23, 2009

Tempat kawe banjir beb

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Buat masa ni kawe kurang masa untuk online disebabkan suasana kelam kabut di kawasan rumah kawe di kampung Kuala Krai, kelantan..
Diantara gambar yang sempat kawe ambil kerana ditenggelami banjir heh heh..

Jalan raya yang ditenggelami air menyebabkan perhubungan terputus.. oran ramai terpaksa cari jalan alternatif untuk bergerak ke sesuatu tempat..


Gambar ini pula diambil di kawasan Guchil, Kuala Krai Kelantan.. Memang rumah di area bawah sana ditenggelami air..


Ini pula gambar yang diambil di jalan masuk SK SYP (1) kuala krai kelantan.. jalan terputus terus beb

Tuesday, November 17, 2009

Rasuah: Malaysia merudum ke ranking 56 pada 2009


KUALA LUMPUR, 17 Nov (Bernama)-- Transparency International Malaysia (TIM) mengiktiraf usaha Malaysia dalam menangani rasuah walaupun ranking indeks persepsi rasuah negara tahun ini merosot.

Presiden TIM Datuk Paul Low berkata ranking Malaysia menurun ke tempat ke 56 tahun ini berbanding 47 pada tahun lepas, dari kumpulan 180 negara yang ditinjau.

Bagaimanapun, usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memperkenalkan pembaharuan di beberapa institusi, terutama badan kehakiman, dan penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, untuk menjadikannya lebih bebas, telus dan akauntabel, adalah cara untuk menjamin Malaysia maju ke depan, katanya pada sidang akhbar untuk mengumumkan kedudukan Malaysia pada Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa 2009 di sini.

Beliau berkata Transparency International Malaysia percaya satu-satunya cara bagi negara maju ke depan adalah dengan membanteras rasuah secara serius dan mempastikan keputusan dan transaksi kerajaan lebih ketara dan telus.

Paul Low bagaimanapun mencadangkan agar kerajaan lebih telus dalam proses pemerolehan dengan melaksanakan 'perjanjian integriti' dengan pembekal untuk bertindak sebagai langkah penghalang bagi mencegah rasuah.

Paul Low berkata penurunan Malaysia dalam CPI 2009, iaitu penurunan 0.6 dari 5.1 pada 2008 ke 4.5 tahun ini "mungkin disumbangkan oleh persepsi kemajuan kecil dalam membanteras rasuah, dan kurangnya azam politik dalam melaksanakan langkah-langkan anti-rasuah yang berkesan".

Contoh yang membawa kepada kebimbangan berat ialah kegagalan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) dan laporan tahunan Ketua Audit Negara menonojolkan salahguna perolehan awam yang luar biasa, katanya.

"Bagaimanapun, terdapat tanda-tanda positif. Kegagalan PKFZ sedang disiasat dengan aktif dan bersungguh-sungguh; laporan polis telah dibuat dan tindakan undang-undang diambil terhadap pihak tertentu, dan langkah diambil membetulkan keadaan.

"Perdana Menteri telah membentuk sebuah pasukan petugas peringkat tinggi bagi mengkaji dan membuat perakuan tentang tindakan yang harus diambil berdasarkan laporan Ketua Audit Negara 2008 itu," kata beliau.

-- BERNAMA

Saturday, November 14, 2009

Kelinik Asas Kejurulatihan dan Pembangunan Sukan Tenis

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 13-15 November 2009 SMK Selirik telah menghantar 4 orang guru dan 8 pelajar untuk menyertai Klinik Asas Kejurulatihan dan Pembangunan Sukan Tenis Remaja peringkat Bahagian Kapit anjuran Persatuan Lawn Tenis Sarawak, Pejabat Pelajaran Gabungan Kapit, Majlis Sukan Negeri Sarawak Bahagian Kapit, Pejabat BElia dan Sukan Bahagian Kapit, dan Persatuan Lawn Tenis Bahagian Kapit.

Program ini dibahagikan kepada 2 iaitu klinik kejurulatihan asas untuk guru dan kelinik asas tenis untuk pelajar. Guru SMK Selirik yang terlibat ialah E. Ahmad Adham Berhaumidin (kawe la tu heh heh), En Hu Kwong Lik, En Megat Safuan Bin Megat Yahya, dan En. John Lee Yong Kwang.



Dalam majlis ni juga dihadiri oleh Wakil Rakyat dan Presedent Persatuan Lawn Tenis Sarawak (Patrick Liew). Semasa majlis perasmian penutup, diadakan acara penyampaian hadiah untuk kejohanan Tertutup Tenis Beregu Bahagian Kapit. Johan di menangi oleh gandingan Mohd Al-Fitri dan Patrick Alexus Uda yang membawa pulang hadiah wang tunai RM300 manakala naib johan dimenangi oleh regu Adham dan Max Wong dengan membawa hadiah wang tunai RM200.

Kawe sangat teruja dengan program ni.. Program ini dikendalikan khas oleh jurulatih profesional Mr Oliver dari Philipine. Program seperti ini adalah sebagai pendedahan kepada semua pihak di Kapit terutamanya guru dan pelajar agar menjadikan sukan tenis sebagai sukan yang popular di Kapit.

Antara barisan guru SMK Selirik yang ikut kelinik tennis ni

Wednesday, November 11, 2009

Pertama Kali Makan Buah Dabai


Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Semalam kawe berkunjung ke rumah tuan empunya rumah yang kawe sewa di Kapit, Sarawak. Sekadar menziarahi untuk menjaga silaturrahim. Kami ke rumah En. Jegai untuk memberi khabar berita bahawa kami akan bercuti panjang sebulan lebih sempena cuti sekolah akhir tahun... Maka rumah sewa kami akan kosong. Maka minta-minta la tuan rumah jenguk-jenguk rumah sewa kami nanti heh heh..

Rezeki kami memang murah apabila kami smpai di rumah En. Jegai, mereka baru sahaja pulang dari rumah panjang di Lepong Balleh dan membawa pulang hasil kebun seperti durian dan dabai..

Kami pun dijamu durian. Seterusnya En. Jegai mengajar kami cara memakan buah dabai..
Buah dabai ini kelihatan macam buah anggur je heh heh.. tapi kami tak tahu cara untuk menikmatinya.. Buah dabai selepas dibasuh dengan air paip, ia hendaklah direndam dalam air suam selama 10 minit sehingga isinya lembut..




Setelah isinya lembut, air suam tadi dibuang dan buah itu sedia untuk dimakan dengan pelbagai cara.. Ada yang makn dengan kicap bercampur gula, ada yang makan dengan garam.. Kami telah memilih untuk membuat pencicah kicap bercampur dengan gula, lada burung dan belacan heh heh.. best gila makan buah dabai ni.. rasanya lemak2..


Semasa ingin pulang ke rumah, En. Jegai memberi kami beberapa kilogram buah dabai untuk dibawa pulang ke Semenanjung sebagai buah tangan. Lagu ni la cara kami berinteraksi dengan masyarakat di kapit ni.. mereka sangat meraikan tetamu heh heh.. seronok bergaul dengan mereka..

Sunday, November 8, 2009

Pelajar lahirkan anak, bukti kajian UKM bukan 'sampah'



Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Artikel ni kawe dapat dari sebuah akhbar tempatan.. semoga jd iktibar buat kita...

Kajian UKM dedah 886 daripada 887 gadis mengaku bersetubuh

KUALA LUMPUR: Kajian mengenai moral remaja perempuan oleh seorang ahli akademik tempatan menghasilkan penemuan yang mengejutkan apabila 886 daripada 887 pelajar perempuan dalam kategori "berisiko tinggi" yang menuntut di sekolah menengah di sebuah negeri mengaku pernah melakukan hubungan seks.

Kajian tiga bulan berakhir Disember 2006 membabitkan pelajar tingkatan satu hingga lima dengan 20 pelajar berisiko tinggi daripada setiap sekolah yang dipilih kaunselor sebagai responden.

Mereka terdiri daripada pelajar perempuan yang mempunyai masalah disiplin serta berlatarbelakangkan keluarga bermasalah.

Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Khaidzir Ismail, berkata Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi Terhadap Remaja Perempuan Berisiko Tinggi Atau Bermasalah, berkata penemuan itu menunjukkan kemerosotan mendadak nilai moral remaja perempuan di negara ini.

“Sungguh menyedihkan dan mengejutkan kerana daripada semua responden yang ditemu bual itu hanya seorang mengaku tidak pernah melakukan hubungan seks.

"Keputusan ini amat memeritkan, namun ia realiti yang harus kita terima," katanya kepada Bernama.

Difahamkan kajian itu dilakukan hasil inisiatif kerajaan negeri berkenaan yang menyedari mengenai kemerosotan moral remaja di negeri itu berdasarkan pendedahan media.

Hasil kajian itu diharap dapat membantu kerajaan negeri terbabit merangka modul latihan khas terancang dan teliti yang sesuai diterapkan kepada golongan itu.

Khaidzir berkata kajian juga mendapati pelajar perempuan berumur lingkungan 15 dan 16 tahun adalah paling berisiko terjerumus dalam pelbagai masalah disiplin termasuk untuk mencuba melakukan hubungan seks buat kali pertama.

Beliau berkata selain terbabit dalam hubungan seks, kajian mendapati 98 peratus daripada mereka mengaku mengambil dadah, terbabit dalam kongsi gelap (98 peratus), bahan lucah (97.3 peratus), berjudi (96.8 peratus), vandalisme (85.4 peratus) dan ponteng sekolah (77.2 peratus).

Katanya, kebanyakan pelajar mempunyai kekurangan dari aspek kemahiran akademik, komunikasi, memiliki kendiri rendah, kawalan diri yang rendah dan kemahiran penyelesaian masalah yang rendah. – Bernama

Ini sekaligus menafikan dakwaan beberapa pihak, yang menganggap kajian itu sebagai `sampah'.

Demikian ditegaskan oleh Ustaz Nur Azli Musa, ketika mengulas kejadian pelajar yang melahirkan anak di sekolah seperti yang disiarkan oleh sebuah akhbar arus perdana baru-baru ini.
Sesetengah pemimpin politik jangan cepat mempertikaikan kajian yang dibuat oleh pihak UKM kerana kejadian pelajar sekolah menengah mengadakan hubungan seks haram sehingga melahirkan anak bukan menjadi rahsia lagi, tetapi sudah banyak kes seumpama itu terjadi.

Beliau meminta pemimpin negara prihatin dengan gejala yang sedang melanda remaja masa kini dan jangan mudah mempertikaikan dan memperlecehkan kajian yang telah dibuat.

Beliau kemudiannya memetik laporan sebuah akhbar sebuah akhbar Indonesia `Republika' seperti yang disiarkan oleh sebuah akhbar tempatan, memetik kajian yang dibuat agensi Perancang Keluarga Indonesia, mendedahkan hampir 50 peratus remaja perempuan melakukan seks di luar nikah.

Menurut akhbar itu lagi, kajian tersebut dilakukan di lima buah kota besar termasuk Jakarta, Bandong dan Yogyakarta pada tahun 2003 dan bertambah dari tahun ke setahun. "Kajian yang dibuat oleh pihak UKM itu bukan bertujuan untuk menyalahkan remaja semata-mata, tetapi ianya bertujuan mendedahkan betapa seriusnya gejala seks bebas di kalangan remaja", ujarnya . Ada juga sesetengah tokoh politik negara baru-baru ini, turut mempertikaikan hasil kajian itu yang disifatkannya tersasar dan tidak menggambarkan keadaan sebenar.

"Lagi lama gejala seks bebas di kalangan pelajar sekolah tidak dibanteras, lagi ramai pelajar melahirkan anak di sekolah nanti', kata Ustaz Nur Azli.

Mintak jauh la kit adari fitnah dunia ni belaka huhuhuhu..

Friday, November 6, 2009

SELAMAT DATANG GURU BARU KE SMK SELIRIK


ISMAIL IBRAHIM
ASAL: KELANTAN
KELULUSAN: IJAZAH SARJANAMUDA PENDIDIKAN SAINS SUKAN (UTM)

AHMAD AKMAL AHMAD PAUZI
ASAL: BESERI, PERLIS
KELULUSAN: B.ED (HONS) BAHASA MELAYU (UPSI)

NOR ILIANI BT MOHAMAD SOBRI
ASAL: BESUT, TERENGANU KITE
KELULUSAN: B.ED (HONS) PHYSIC (UPSI)

NURLIZA BT AZMI
ASAL: KOTA BHARU, KELANTAN
KELULUSAN: B.ED (HONS) PHYSIC (UPSI)

AZILA BT GHANI
ASAL: KUALA TERENGGANU, TERENGGANU KITE
KELULUSAN: B.ED (HONS) CHEMISTRY (UPSI)

YUS AIDA BT JUSOH
ASAL: KUALA TERENGGANU, TERENGGANU KITE
KELULUSAN: B.ED (HONS) PHYSIC (UPSI)

MEGAT SAFUAN BIN MEGAT YAHYA
ASAL: ALOR SETAR, KEDAH
KELULUSAN: SARJANA MUDA PENDIDIKAN (KEPUJIAN) SEJARAH

MOHD HAIRUN BIN MORAD
ASAL: ARAU, PERLIS
KELULUSAN: SARJANA MUDA PENDIDIKAN (KEPUJIAN) SENI

FADILLAH BIN SIDI
ASAL: SERIAN, SARAWAK
KELULUSAN: SARJANA MUDA TEKNOLOGI SERTA PEND. (KH)


JOANNA JELAWAI A/K ENTALANG
ASAL: KUCHING, SARAWAK
KELULUSAN: B.ED (HONS) TESL

JOHN LEE YONG KWANG
ASAL: KUCHING, SARAWAK
KELULUSAN: B.ED (HONS) MATHEMATICS

LEH SIONG LU
ASAL: KANOWIT, SARAWAK
KELULUSAN: B.ED (HONS) CHEMISTRY (UPSI)

Monday, November 2, 2009

Golongan Ulama Diancam, Golongan Maksiat Dipuja-puja

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Sejak akhir-akhir ini kita selalu kedengaran berita dan khabar yang tidak sedap didengar menganai tokoh-tokoh ulama dan alim ulama di serata dunia.. Banyak menindasan yang berlaku terhadap golongan yang mulia ini.. Walaubagaimanapun, kita sudah pun maklum akan cabaran yang akan dihadapi oleh golongan Ulama ini. Dimana di akhir zaman, golongan alim ulama akan ditindas manakala golongan maksiat akan dipuja-puja..


Buktinya, pada zaman sekarang kita sering dengar gologan alim ulama ditangkap dan dipenjarakan kerana mengajar dan menyampaikan kuliah serta ajaran Islam kepada masyarakat dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah seperti mengadakan perhimpunan haram, mengajar tanpa tauliah, tiada permit dan sebagainya... semuanya mesti terkawal..
Berbeza pula dengan golongan maksiat dengan pakaian yang menjolok mata, mereka dengan mudah diberi kebenaran untuk mengadakan konsert disertai dengan majlis tari menari dan nyanyian. Siap ada konsert amal lagi. Tetapi kita tidak sedar kerana daripada majlis maksiat begini lah lahirnya masalah sosial sehingga berlakunya kejatuhan moral yang serius dalam masyarakat. Para remaja tidak lagi menjadikan golongan ulama sebagai idola, malah menjadikan golongan maksiat ini sebagai idola melalui cara berpakaian, cara pergaulan dan seluruh cara hidup..

Semua permintaan dan bantuan kepada golongan ulama disekat. Pengiktirafan kepada mereka juga dilupakan. Siapa yang menjatuhkan taraf golongan ulama? Tidak lain dan tidak bukan masyarakatnya sendiri. Sebagai contoh, kita sanggup menghabiskan beratus2 ringgit untuk menghantar anak ke kelas tuisyen, tetapi kepada ustaz yang mengajar anak kita mengaji al-Quran sehingga pandai, kita hanya bagi gula sekilogram setahun ataupun hanya sehelai kain pelikat sahaja..

Cuba kita lihat golongan ulama dan ustaz-ustaz, bila ke masjid dan surau untuk mengajar, mereka hanya menggunakan motosikal buruk atau kereta buruk je.. silap haribulan mosikal yang dibawa pun tak ada tongkat, bila nak isi minyak kena sandar motosikal di tiang untuk mengisi minyak heh heh... tapi bila kita tengok golongan artis, mereka hidup dalam kemewahan sehingga melampau2.. Bila masyarakat mengiktiraf golongan maksiat dan mengetepikan golongan ulama, akan tunggu la kebinasaan..
Wallahu'alam

Friday, October 30, 2009

Tuan Guru Nik Aziz tidak mahu gaji MB Kelantan tinggi




KOTA BHARU, 28 Okt: Kerajaan negeri bersetuju atas desakan Adun bagi menaikkan gaji mereka daripada RM3,600 kepada RM4,600 selepas mengambil kira kos kehidupan semakin meningkat sekarang.

Ini kerana di negeri-negeri lain kenaikan kadar elaun Adun sudah dilakukan sejak 2004 lagi iaitu selaras dengan pertambahan gaji anggota parlimen.

Selain Adun, anggota Exco juga menikmati kenaikan sebanyak RM700 berbanding sekarang sebanyak RM5,400.

Manakala Timbalan Menteri Besar mendapat kenaikan sebanyak RM2,200 berbanding RM6,600 sekarang dan Menteri Besar pula dinaikan sebanyak RM2,600 menjadikan RM12,800.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa berkata, gaji baru Menteri Besar Kelantan masih rendah berbanding Menteri Besar Terengganu sebanyak RM14,175.

"Tuan Guru Nik Abdul Aziz mahu terus mengekalkan gaji Menteri Besar Kelantan lebih rendah berbanding dengan negeri-negeri lain,"katanya.

Tarikh kuatkuasa gaji baru itu bermula pada 1 April 2004.

Selain itu, kerajaan Kelantan juga mencetus idea baru apabila bersedia menerima wakil rakyat pembangkang sebagai timbalan Exco sekiranya ia tidak menyalahi peraturan.

Husam berkata, beliau sedia membincangkan cadangan melantik Adun pembangkang sebagai timbalan Exco sekiranya mendapat restu daripada Menteri Besar.

"Mungkin tiga daripada enam wakil rakyat pembangkang ada peluang menjadi timbalan Exco sekiranya perkara itu dibolehkan,"katanya ketika menggulung perbahasan Enakmen Saraan Adun (pindaan) 2009 pada persidangan Dun semalam.

Menurutnya, pelantikan timbalan kepada anggota Exco daripada Adun yang mempunyai kelayakan profesional dapat membantu kerajaan bagi merancang lebih banyak lagi program untuk manfaat rakyat.

"Ini satu keperluan dan bukan sekadar mengisi mereka ke jawatan yang baru. Mereka akan menerima elaun tetap bulanan sebanyak RM1,500 dan kuasa untuk menjalankan tugas.

"Mereka boleh melawat jabatan-jabatan kerajaan sebagai menggantikan Exco yang kesibukan dengan pelbagai tugasan lain," katanya.

Bagaimanapun Timbalan Exco tidak mempunyai kemudahan lain seperti kereta dan pejabat. Kelantan sekarang mempunyai 10 anggota Exco termasuk Timbalan Menteri Besar.

Sebelum ini kerajaan Kelantan mempunyai timbalan Exco, namun tidak mempunyai kuasa untuk menjalankan tugas.

Sebelum itu, Datuk Nozula Mat Diah (BN Paloh) cuba mempertikaikan cadangan kerajaan negeri melantik timbalan Exco bagi membantu tugas-tugas anggota Exco.

Menurutnya, pelantikan itu bertujuan untuk memberi ruang lebih banyak lagi Adun di kalangan penyokong kerajaan mendapat elaun tambahan.

Abdul Fatah Harun (PAS Bukit Tuku) pula mahu bukan seorang Adun yang dilantik sebagai timbalan kepada seorang anggota Exco bagi membolehkan tugas dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Monday, October 26, 2009

Kenali Kapit, Sarawak

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Dalam budget 2010 yang dibentang oleh Perdana Menteri Malaysia ada menyebut menganai pembinaan jalan raya di Kapit. Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua penduduk bahagian Kapit.

Ketika membentang bajet itu, Perdana Menteri mengumumkan Kerajaan Pusat memperuntukkan sebanyak RM2.3 bilion bagi membina dan menaik taraf kemudahan infrastruktur luar bandar.


Bagi jalan luar bandar kerajaan mensasarkan pembinaan jalan perhubungan sepanjang 510 kilometer dan jalan kampung sepanjang 316 kilometer dengan peruntukan sebanyak RM857 juta.

Rancangan itu termasuk kemudahan jalan perhubung di Kapit, Lawas dan Simunjan di Sarawak dan sabahagian daripadanya di Sabah.


Penduduk di bahagian Kapit yang terletak di hulu Sungai Rajang, sungai terpanjang di Malaysia dengan 551 kilometer sudah lama mengharapkan pembinaan jalan raya yang boleh menghubungkan Kapit dengan Bahagian Sibu yang kini terpisah dengan jarak 211 kilometer.

Bahagian Kapit terletak di tengah-tengah Kepulauan Borneo bersempadan dengan Kalimantan (Indonesia) di sebelah selatan dan timur, satu-satunya bahagian di Sarawak yang tidak dapat dihubungi menggunakan jalan darat,

100 peratus bergantung kepada perhubungan air iaitu Sungai Rajang.

"Kapit juga adalah bahagian terbesar di Sarawak dengan keluasan sebanyak 38,934 km persegi iaitu kira-kira satu pertiga daripada keluasan negeri Sarawak (124,450 km persegi).

"Bahagian Kapit merangkumi tiga daerah pentadbiran iaitu Kapit (15,596 km persegi), Song (3,935 km persegi) dan Belaga (19,403 km persegi); dan dua daerah kecil iaitu Nanga Merit (1,745 km persegi di daerah Kapit) dan Sungai Asap (2,750 km persegi di daerah Belaga)," katanya.

Kira-kira 88.4% daripada penduduk di Bahagian Kapit menetap di kawasan pedalaman dan 57.4% menetap di Daerah Kapit. Masyarakat Iban merupakan kumpulan etnik yang terbesar dengan peratusan penduduk sebanyak 67.4% diikuti oleh kumpulan etnik kecil lain seperti Orang Ulu (18.7%), Cina (6.7%), Melayu (3.4%) dan Melanau (1.2%).

Ada 564 buah rumah panjang di Bahagian Kapit. Kebanyakan rumah panjang tersebut terletak di sepanjang sungai-sungai utama. Ini lah kawasan dimana kawe beerkhidmat, menabur bakti pada anak bangsa Malaysia...
(sumber: Berita Harian, 27 Oktober 2009)

Sunday, October 25, 2009

Gamber Sarawak



Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Tak sampai sebulan je lagi, insyaAllah kawe akan balik ke Kelantan.. Masa ni member2, sahabat2 dan kenalan dari kampung sering berpesan agar membawa pulang Gamber Sarawak ke kampung. Kawe pun pelik la kenapa benda ni sering dipesan.. Mujur juga kerana benda ni kecil je, senang dibawa heh heh.. kalo lah diorang pesan tikar ke, benda2 besar, jenuh juga nak membawa pulang..
Kawe terfikir-fikir juga mengapa semua orang ingin memilikinya.. Kawe pun bertanya penjual.. mereka menyatakan ianya ada banyak kegunaan.. Bukan hanya untuk s**s je.. rupa2nya peranan gamber Sarawak ni adalah untuk menjadikan otot kebas. So bagi sesiapa yang ada masalah sakit gigi, bolehlah menggunakannya untuk mengurangkan sakit dengan menyapu larutan gamber Sarawak ni di tempat yang sakit..
SAhabat guru tempatan Sarawak di Kapit pula mendakwa ianya boleh mengurangkan masalah jerawat dengan menyapu larutan nya di kulit muka.. Jika di teliti sifat kebas pada otot, ianya amat penting dalam perubatan.. jika berlaku luka yang memedihkan ke.. kita boleh gunakannya untuk mengurangkan rasa sakit... kawe fikir jika disengat binatang berbisa, adakah boleh kita menyapunya di tempat sengatan untuk mengurangkan rasa sakit? kawe rasa jika kita sedang "travelling" dlm hutan, elok kita membawanya bersama.. kerana ia pasti diperlukan jika ada masalah tertentu.. waw maka kawe rasa pada zaman sekaran ni.. jangan lah disalahgunakan gamber Sarawak ni.. Gunakanlah ia dengan manfaat..

Sunday, October 18, 2009

Allah sembunyikan 6 perkara dari kita


Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Artikel ni kawe dapat daripada rakan bloggers dari Kelantan.. semoga dapat dijadikan iktibar dan manfaat buat semua sahabat.

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tet api di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaann Ku dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta i zin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izi n dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? " Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang me reka kerjakan.... ."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalamsemua hari.

Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

Popular Posts

Bismillah

Salam sayang dari kejauhan buat isteriku yang sentiasa menghitung hari untuk bertemu suaminya.

Jentera Z1000

Jentera Z1000
Satu kepuasan

Renungan